Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

25 lat wspólnego urządzania śląskich domów z IKEA w Katowicach

IKEA 25 Lat

Ćwierć wieku temu IKEA Katowice otworzyła swoje drzwi, stając się nie tylko miejscem zakupów, ale także symbolem pozytywnej zmiany na Śląsku. Dziś, po 25 latach, sklep przeszedł metamorfozę i stał się ważnym punktem na mapie społecznych inicjatyw regionu. Jubileusz to okazja do wspólnego świętowania, wdzięczności i spojrzenia w przyszłość pełną inspiracji.

Telegramy, nowe standardy i możliwości – otwarcie, które zapisało się w historii Śląska

Sklep IKEA w Katowicach został otwarty w 2000 roku jako szósta lokalizacja sklepów Grupy Ingka w Polsce. To był czas, gdy Śląsk mierzył się z wysokim bezrobociem, którego stopa rejestrowanego wynosiła aż 14%. Nic dziwnego, że na ogłoszenie o rekrutacji opublikowane w gazecie odpowiedziało niemal 10 tysięcy osób. Rozmowy kwalifikacyjne odbywały się w dawnym hotelu Silesia, a IKEA już wtedy wyznaczała nowe standardy, ponieważ jako jedna z pierwszych firm w Polsce przeprowadziła tzw. assessment center. To proces, w którym kandydaci nie tylko odpowiadali na pytania, ale współpracowali w grupach rozwiązując zadania zespołowe. Dla wielu było to zupełnie nowe, inspirujące doświadczenie. Co ciekawe, osoby zakwalifikowane do pracy nie otrzymały informacji telefonicznie, ponieważ mało kto miał wtedy komórkę. Zamiast tego, IKEA wysłała telegramy. Tak właśnie zaczynała się przygoda z firmą, która od początku stawiała na otwartość i partnerskie relacje. Pracownicy wspominają, że już od pierwszego dnia wszyscy byli „na Ty”, co w tamtych czasach, wśród formalnych struktur innych pracodawców, było czymś zupełnie wyjątkowym.

– To było coś innego, świeżego. Czuliśmy, że jesteśmy częścią czegoś większego, a nie tylko kolejnym numerem w kadrach – opowiada Marcin Grycmanobecnie Accounting & Reporting Co-worker, jeden z pierwszych pracowników zatrudnionych w IKEA Katowice. – Najbardziej fascynującym doświadczeniem było to, że mogliśmy pokazać ludziom gotowe wnętrza. Mogli usiąść i dotknąć wszystkiego oraz od razu zabrać to ze sobą do domu, co było wtedy niespotykane. IKEA była prekursorem kierunku, w którym rozwinął się cały rynek wyposażenia wnętrz.

Otwarcie sklepu było wyjątkowym wydarzeniem, w którym brali udział mieszkańcy z całego Śląska. Kolejka ustawiła się już w noc przed otwarciem, a pierwszych 100 klientów otrzymało nagrody, w tym kultową sofę EKTORP. W pierwszym roku najlepiej sprzedającym się produktem był stolik LACK, niekwestionowany klasyk IKEA, który do dziś zdobi tysiące śląskich mieszkań.

Od tamtego momentu mija właśnie 25 lat, a więzi IKEA ze Śląskiem są silniejsze niż kiedykolwiek. Sklep w Katowicach przeszedł metamorfozę zarówno pod względem oferty, jak i roli, jaką pełni w lokalnej społeczności. Każdego roku odwiedza go ponad 2,5 mln klientów, którzy przez 25 lat kupili 250 mln sztuk produktów, zjedli 7,7 mln hot dogów oraz prawie 6 mln porcji szwedzkich klopsików. Zespół w Katowicach liczy obecnie trzy razy więcej pracowników niż w roku otwarcia, ale liczby to tylko część historii, bo to właśnie ludzie są sercem IKEA.

– Zaczynałam pracę w IKEA Katowice w 2000 roku jako kasjerka. Pamiętam, że od pierwszego dnia czułam, że to miejsce ma w sobie coś więcej niż tylko meble – mówi Monika Jasińskaobecnie Customer Experience Manager – Dziś, po 25 latach, jestem menadżerem ds. relacji z klientem i wiem, że jedno się nie zmieniło. W IKEA zawsze chodziło o ludzi i o to, żeby każdy mógł poczuć się jak u siebie, niezależnie od tego, kim jest i skąd pochodzi. Właśnie ta otwartość sprawia, że IKEA to nie tylko sklep, ale miejsce, które łączy.

Dziś IKEA wykracza poza sklep stacjonarny. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom IKEA rozwija się w kierunku omnikanałowym, co w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów – w sklepie, czy online i zamawianych z dostawą czy też do własnego odbioru. W ostatnich latach otworzyła też nowe formaty dla swoich klientów: dwa Studia Planowania i Zamówień w Gliwicach i Bielsku Białej oraz pięć Mobilnych Punktów Odbioru Zamówień w Cieszynie, Częstochowie, Jastrzębiu Zdrój, Raciborzu i Rybniku.

Wartości, które nie wychodzą z mody

IKEA Katowice to miejsce, które przez lata aktywnie wspiera rozwój lokalnych społeczności oraz gwarantuje setki stabilnych miejsc pracy dla mieszkańców regionu. Nasze działania od zawsze opierają się na prostocie, dostępności, zrównoważonym rozwoju i trosce o człowieka, czyli wartościach, które nie wychodzą z mody. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka spoczywa na nas i wierzymy, że żaden biznes nie funkcjonuje w próżni, dlatego łączymy siły z lokalnymi partnerami, by wspólnie zmieniać Śląsk na lepsze. Wspieramy inicjatywy, które wzmacniają więzi społeczne i niosą realną pomoc.

Przez 25 lat zrealizowaliśmy dziesiątki projektów społecznych, edukacyjnych i pomocowych. Wspieramy Dom Aniołów Stróżów, który od lat towarzyszy dzieciom i młodzieży w trudnych momentach, dając im bezpieczną przestrzeń do rozwoju. Z Fundacją Wolne Miejsce współtworzymy inicjatywy, które łączą ludzi niezależnie od wieku czy sytuacji życiowej, dlatego też z radością zaangażowaliśmy się w projekt Społecznego Ministerstwa Samotności, który przeciwdziała wykluczeniu i buduje wspólnotę wokół tych, którzy często pozostają niezauważeni. Wspieraliśmy także powstanie Centrum Zimbardo na Nikiszowcu, czyli miejsca, które stało się symbolem pozytywnej zmiany i aktywizacji młodzieży, a wspólnie z ADRA Polska oraz Młodzieżowym Ośrodkiem Pracy Twórczej w Dąbrowie Górniczej realizujemy projekty, które wzmacniają więzi społeczne i dają szansę na lepsze jutro. Z okazji 25 lecia IKEA Katowice pragniemy podziękować naszym partnerom i przyjaciołom, którzy przez lata współtworzą z nami lepszą rzeczywistość oraz przekazać darowiznę na rzecz organizacji, które każdego dnia wspierają Śląsk.

Wspólne świętowanie

Z okazji jubileuszu przygotowaliśmy wspólne świętowanie, które rozpoczyna się od 12 sierpnia. W sklepie i poza nim czekają na klientów liczne atrakcje, które mają podkreślić zarówno długą historię sklepu, jak i dynamiczne zmiany prowadzące do miejsca, w którym jest teraz.

– Celebrację rozpoczęliśmy wyjątkowym wydarzeniem, w ramach którego pokazaliśmy pełen wspomnień i pierwszych kroków w nowej przestrzeni archiwalny film z otwarcia sklepu w 2000 roku. – mówi Karolina Parzniewskaspecjalista ds. marketingu IKEA Katowice – Chcieliśmy tym samym podziękować za wspólne 25 lat. Dziękujemy, że jesteście częścią tej historii.

Ikea Bebok

Obchody zainaugurowano konferencją, podczas której oficjalnie przedstawiono Beboka Imbusika, czyli nowego, śląsko-szwedzkiego strażnika lokalności. Jego nieodłącznym atrybutem został imbus zahartowany w setkach domowych bitew, od instrukcji czytanych do góry nogami, przez zgubione śrubki, po pierwszą wspólną kolację na świeżo zmontowanym stole. W wydarzeniu uczestniczyli partnerzy i przyjaciele związani z IKEA Katowice od początku. Obchody jubileuszu objęły również świętowanie z naszym zespołem. Zadbaliśmy o atrakcje, które pozwoliły na chwilę oddechu i integracji. Nie zabrakło tortu oraz życzeń, które podkreśliły znaczenie relacji budowanych przez lata. Wspólne świętowanie jest też idealną okazją, do przypomnienia jaka radość płynie z czasu spędzonego w IKEA. Dla najmłodszych przygotowaliśmy grę terenową „Urodzinowa misja Beboka Imbusika”, a weekendy dzieci spotkają kultowego misia FABLER BJÖRN, który będzie rozdawał balony i zapraszał do udziału w aktywacjach. Dla Klubowiczów IKEA Family przygotowaliśmy również specjalną promocję 25 zł rabatu na następne zakupy za każde 250 zł wydane w sklepie stacjonarnym IKEA Katowice oraz w Studio Planowania i Zamówień w Gliwicach.

Przyszłość pełna inspiracji

Patrzymy w przyszłość z ekscytacją, gdyż 25 lat to dopiero początek naszej wspólnej drogi. Wciąż się rozwijamy, testujemy nowe formaty i szukamy sposobów, by być jeszcze bliżej naszych klientek i klientów. Już dziś działamy w nowym Studiu Planowania i Zamówień w Gliwicach, a jeszcze w tym roku otworzymy dwunasty sklep IKEA w Polsce – w Centrum Handlowym Gemini Park w Bielsku-Białej. To będzie pierwszy tego typu kompaktowy sklep IKEA w kraju, zaaranżowany na powierzchni ok. 2000 m², czyli około 15 razy mniejszej niż tradycyjne sklepy IKEA. Mimo niewielkiego metrażu, udało się zmieścić wszystko, co najważniejsze, czyli inspirujące ekspozycje, wsparcie projektowe, możliwość zamówienia pełnego asortymentu z dostawą do domu lub odbiorem w Punkcie Odbioru Zamówień w Bielsku-Białej czy Cieszynie. Na miejscu dostępnych będzie blisko 3000 produktów, z czego ponad 1000 od ręki, w tym kultowe meble, jak stolik LACK. Nie zabraknie też miejsca na chwilę odpoczynku. W sklepie znajdzie się małe Bistro Szwedzkie, w którym będzie można spróbować roślinnych i mięsnych klopsików z frytkami, a także napić się kawy czy zjeść lody z automatu.

Ale przyszłość to także nowe idee, które inspirują w codziennym życiu. W nadchodzącym roku skupiamy się na tym, co naprawdę ważne, czyli życiu w kuchni i przy wspólnym stole, gdzie się gotuje, spotyka, rozmawia, śmieje. Jedzenie ma wyjątkową moc łączenia ludzi i tworzenia wspomnień, które trwają całe życie. W IKEA wierzymy, że kuchnia to serce domu, czyli miejsce, gdzie zaczyna się codzienne życie.

– 25 lat temu rozpoczęliśmy naszą śląską przygodę z wizją, która wykraczała poza sprzedaż mebli. Chcieliśmy budować relacje i wspierać społeczność w codziennym życiu. Dziś, z dumą patrzymy na miliony odwiedzających, tysiące projektów i niezliczone historie, które powstały dzięki tej wspólnej drodze. Wierzymy, że najlepsze dopiero przed nami, ponieważ prawdziwa siła marki tkwi w ludziach, których łączy. – mówi Karol BarcalDyrektor Regionu Śląskiego w IKEA Retail w Polsce.

O IKEA

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd). Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą, jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 54 Punktów Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi) i 12 Studiów planowania i zamówień, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 29 sklepów IKEA w 9 krajach w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

Grupa Ingka jest największym sprzedawcą detalicznym IKEA, który działa na ponad trzydziestu rynkach i odpowiada za ok. 90% sprzedaży detalicznej IKEA. To strategiczny partner, który opracowuje i wprowadza innowacje w działalności IKEA i współtworzy wspólne strategie IKEA. Grupa Ingka jest właścicielem i operatorem kanałów sprzedaży IKEA w ramach umów franczyzowych z Inter IKEA Systems B.V. Działa w trzech obszarach biznesowych: IKEA Retail, Ingka Investments oraz Ingka Centres. Dowiedz się więcej na Ingka.com.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.