Silesion.PL

serwis informacyjny

W Polsce coraz więcej warsztatów samochodowych bankrutuje?

Warsztat samochodowy naprawa silnika

Warsztat samochodowy naprawa silnika

Nie ulega wątpliwościom, że rynek motoryzacyjny mocno się zmienia. Jest to efektem pandemii i nowej rzeczywistości, w której aktualnie funkcjonujemy. Zmiany nie są pozytywne, zwłaszcza w świetle rosnącej inflacji, opłat za prąd i gaz, a także wysokich cen paliwa. Cała branża motoryzacyjna odczuwa każdy z tych czynników, a najmocniej wpłynęło to na warsztaty samochodowe. W kraju coraz więcej specjalistycznych punktów mechanicznych zaczęło się zamykać. Sytuacji nie pomogła również decyzja resortu o braku konieczności podniesienia cen za obowiązkowe przeglądy.

Ponad 99% MSP w Polsce to warsztaty samochodowe

W czołówce branż z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, prym wiodą warsztaty samochodowe. Firm z wpisem w kodem 45.20.Z w PKD jest 221 tysięcy. To właśnie przedsiębiorstwa, które zajmują się konserwacją i naprawą pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli.

Niestety to trudna branża, po pierwszym roku działalności 1/3 z nich na zawsze znika z rynku. W pierwszym miesiącu tego roku z bazy REGON zostało już wyrejestrowanych ponad 31 tys. firm, które zajmują się naprawą samochodów.

To więcej o 46,8% niż w grudniu w 2020 roku.

Postpandemiczna rzeczywistość nie jest łatwa dla mechaników. Warsztaty, które ogłosiły upadłość miały już problemy w pierwszej fali pandemii, która dotknęła każdy sektor gospodarki w naszym kraju. Brak płynności, zaplecza finansowego oraz nowych zleceń, a do tego rosnące koszty utrzymania warsztatu samochodowego, brak części i wydłużony czas oczekiwania na dostawy podzespołów – to właśnie czynniki, które mogły zadecydować o tak trudnej decyzji, jaką jest zakończenie działalności – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Polska gospodarka utrudnia prowadzenie warsztatu?

Obecna sytuacja w naszym kraju nie sprzyja prowadzeniu działalności gospodarczej. Wiedzą o tym wszyscy przedsiębiorcy, a zwłaszcza mechanicy samochodowi. Według ekspertów z Keralla Research aż 20% przedsiębiorców liczy się z ryzykiem bankructwa… jeszcze w tym roku.

Sytuacja w kraju jest bardzo napięta – rosnące tempo inflacji, cen paliwa, gazu oraz prądu, a do tego podniesione opłaty dla firm znacznie wpływają na miesięczne przychody warsztatów samochodowych. Specjaliści, którzy nie zdecydowali się na podniesienie cen usług warsztatowych mogą nie doczekać końca tego roku, ze względu na zbyt wysokie koszty prowadzenia warsztatu, a relatywnie niski dochód ze świadczenia usług – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Każdy kierowca już zauważył, że ceny w warsztatach samochodowych wzrosły, tak jak i sklepach spożywczych, czy odzieżowych. Mechanicy muszą sobie radzić z nową rzeczywistością, która narzuca im coraz więcej wyzwań. Podwyżki cen za usługi mechaników nie spotykają się z entuzjazmem kierowców, którzy obecnie też ponoszą wysokie opłaty za eksploatację samochodu. Ceny paliwa drastycznie wzrosły, tak samo jak i samochodów nowych, a nawet używanych.

Mechanicy musieli podnieść ceny za usługi w warsztacie samochodowym, co jest wynikiem rosnących kosztów części, płynów eksploatacyjnych, prądu i gazu, które stanowią niezbędne elementy do wykonywania pracy w warsztacie. Nie bez znaczenia pozostają również koszty prowadzenia działalności. Faktem jest, że obecnie jadąc do warsztatu samochodowego można się spodziewać wyższej ceny za naprawę pojazdu o co najmniej 25% – informuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

SKP walczyły o wyższe stawki, bez skutku

Problem bankrutujących warsztatów to nie jedyne wyzwanie w tym sektorze. Również Stacje Kontroli Pojazdów zaczęły się zamykać w wyniku odmówienia przez resort podniesienia stawek z wykonywanie przeglądów samochodowych. W tym przypadku kwoty nie zmieniły się od lat, a koszty prowadzenia działalności znacznie wzrosły.

Decyzja resortu została uargumentowana rosnącym tempem otwierania się nowych Stacji Kontroli Pojazdów, co musi świadczyć o opłacalności prowadzenia tego rodzaju działalności, a także wysokich opłatach, które muszą ponosić kierowcy obecnie, a więc nie powinno się im jeszcze dokładać dodatkowych kosztów.

Brak zmian w kosztach przeglądów samochodowych jest nieadekwatny do aktualnej sytuacji na rynku i tak naprawdę nie pozostawia specjalistom wyboru. Coraz mniej osób chce kształcić się w zawodzie diagnosty i pracować w SKP, ze względu na zbyt niskie zarobki. Znacznie lepszym wyjściem jest prowadzenie własnego warsztatu samochodowego, pod warunkiem, że ma się dużą liczbę zleceń oraz dobrą opinię wśród klientów. W innym przypadku warsztat może na siebie nie zarobić – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

A opinia warsztatu ma ogromne znaczenie dla jego zarobków. Zwłaszcza, że coraz więcej osób szuka warsztatów samochodowych korzystając z Internetu.

61% Polaków uważa wyszukiwarki warsztatów za wiarygodne źródło informacji

Niedawno przeprowadzone badanie Kantar wykazuje, że co czwarty respondent korzystał z wyszukiwarek warsztatów samochodowych (28%), a 61% badanych uważa, że to wiarygodne źródło informacji, w alternatywie dla poleceń zaufanych osób. Z kolei 40% uczestników badania sprawdza opinię wybranego warsztatu w Internecie.

Rzetelne opinie na temat warsztatu samochodowego w Internecie mają ogromne znaczenie przy ostatecznej decyzji o wyborze punktu do serwisowania samochodu. W naszej platformie zachęcamy wszystkich kierowców do pozostawienia rekomendacji po udanej wizycie u mechaników, co znacznie pomoże im pozyskać nowych klientów i zbudować sobie dobrą opinię w środowisku. Ponadto najlepsze warsztaty samochodowe wyróżniamy Certyfikatem Wyboru Kierowców, co poświadcza ich profesjonalizm oraz dobrze wykonywaną pracę – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Sytuacja w branży warsztatów samochodowych jest bardzo napięta. Mechanicy, którzy nie narzekają na brak pracy, musieli podnieść stawki za usługi, co nie spotkało się z zadowoleniem kierowców, ale z kolei pozwoliło im na kontynuowanie działalności. Postpandemiczna rzeczywistość pozbawiła złudzeń tych, którym nie udało się sprostać wyzwaniom polskiej gospodarki, tym samym zmuszając do zamknięcia warsztatu samochodowego. Niestety z 221 tysięcy funkcjonujących MSP z PKD odpowiadającym naprawie samochodów, już 1/3 została wyrejestrowana. Czy przyszłość będzie łaskawsza dla warsztatów samochodowych?

Wszystko wskazuje, że może nie być łatwo. Zwłaszcza, że wielu firmom wciąż nie udaje się dogonić konkurencji, odbić po pandemii, a nawet przez zbyt dużą elastyczność w regulowaniu płatności za usługi, pozostać zadłużonymi

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024