Silesion.PL

serwis informacyjny

Pompy ciepła rewolucjonizują rynek grzewczy w Polsce

Sytuacja geopolityczna zmienia się bardzo dynamicznie. Decyzje gospodarcze, związane z rezygnacją z rosyjskich dostaw ropy, gazu, węgla, które są następstwem wojny w Ukrainie zaskakują, ale nie dziwią. Mobilizują do szukania alternatywnych rozwiązań. Dla sektora urządzeń grzewczych jest to szczególne wyzwanie.

Jednym z popularnych ostatnio sposobów radzenia sobie z sytuacją jest zastosowanie pomp ciepła.
Sytuacja pomp ciepła w Polsce odbiega znacząco od sytuacji w innych krajach europejskich, chociaż prognozy wskazują, że obecna sytuacja wpłynie również na szybkie zmiany w tym obszarze.

Dla przykładu w Szwecji i Szwajcarii udział instalowanych pomp ciepła w nowych budynkach wynosi ponad 80% (dane wg SVEP i FWS).  W wielu innych krajach europejskich takich, jak: Austria, Francja, Finlandia, Niemcy, Norwegia, udział pomp ciepła w segmencie nowych budynków do niedawna stanowił 25¸70%.

Według raportu Crowdwaya z 2021 roku, w Polsce szczególnie szybko rośnie liczba pomp typu powietrze-woda, których sprzedaż w 2019 roku wzrosła o 91% w porównaniu z rokiem 2018. Na przestrzeni ostatnich 9 lat sprzedaż w obrębie tego segmentu wzrosła blisko 14-krotnie, dzięki czemu w roku 2019 pompy ciepła typu powietrze-woda do centralnego ogrzewania pomieszczeń stanowiły już około 55% całego rynku pomp ciepła i około 75% rynku pomp ciepła do centralnego wodnego ogrzewania pomieszczeń.

Ten sam raport wskazuje, że przyszłością europejskiego i polskiego rynku są instalacje łączące obie technologie (pompa + panele słoneczne). Rodzimy rynek fotowoltaiki notuje duże wzrosty. W latach 2018-2019 wzrósł o ponad 3,5 mld złotych.

Analiza IRENA z 2020 roku wskazuje, że elektryfikacja przemysłu spowoduje wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną produkowaną przez odnawialne źródła energii. W sektorze ogrzewania do 2050 roku globalna liczba pomp ciepła ma wzrosnąć 10-krotnie z około 38 mln w 2019 roku do 334 mln w 2050 roku.

Według Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła w 2030 roku łączna liczba pomp ciepła zainstalowanych w domach jednorodzinnych w Polsce wynosić będzie około 1,09 mln. Scenariusz optymistyczny wskazuje 2,08 mln sztuk działających urządzeń.
Przedstawione dane jak i obecna sytuacja europejska potwierdza, że rynek pomp ma olbrzymi potencjał co przekłada się na konkretne korzyści indywidualnych użytkowników. Rekomenduję i popieram ten kierunek rozwoju
– mówi Piotr Kisiel, dyrektor zarządzający Manitu Solar Sp. z o. o

Wzrost zainteresowania pompami ciepła w Polsce

Jeszcze jakiś czas temu ekologia była głównym motywem poszukiwania nowych metod grzewczych przyjaznych środowisku. Sytuacja zmieniła się nagle, ceny węgla poszybowały w górę i zaczęło go brakować. Ceny energii również nie skłaniają, aby wspomagać się ogrzewaniem na prąd. Dodatkowo Unia chce zakazać używania pieców gazowych planem REPowerEU. Zapis, spowodował dużo zamieszania i zgodnie z nim już od 2027 r. (najpóźniej od 2029 r.) dla nowych budynków, a od 2030 r. dla modernizowanych ma zostać wprowadzony zakaz stosowania kotłów gazowych.

29 kwietnia 2022 r. ruszył także nabór do programu “Moje Ciepło”. Dopłaty obejmują powietrzne, wodne i gruntowe pompy ciepła, wykorzystywane do samego ogrzewania domu lub w połączeniu z jednoczesnym zapewnianiem ciepłej wody użytkowej. Z programu “Moje Ciepło” mogą korzystać osoby fizyczne – właściciele bądź współwłaściciele nowych domów jednorodzinnych o podwyższonym standardzie energetycznym.

Wsparcie finansowe w ramach programu jest udzielane w formie bezzwrotnych dotacji stanowiących od 30 do 45 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Dla zdecydowanych oznacza to, że zakup i montaż wybranej pompy ciepła może zostać sfinansowany w kwocie od 7 do 21 tys. zł.

– Wszystko to przyczyniło się do wzrostu popularności pomp ciepła. Zainteresowanie pompami powietrznymi w naszych hurtowaniach w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Krakowie jest bardzo duże i zrozumiałe. Obserwujemy, że z miesiąca na miesiąc rośnie. Nasi klienci potwierdzają, że zamówień stale przybywa i na instalację klient końcowy czeka nawet kilka miesięcy. – mówi Piotr Kisiel, dyrektor zarządzający Manitu Solar Sp. z o. o.


Zastosowanie powietrznych pomp ciepła

Pompa ciepła pobiera energię zgromadzoną w ziemi, powietrzu lub wodzie, a następnie wykorzystuje ją do ogrzewania lub chłodzenia pomieszczeń w domu lub do podgrzewania wody.
Do zalet powietrznej pompy ciepła zaliczyć należy:

  • mały pobór energii
  • obniżenie kosztów ogrzewania (nawet ponad 50% w stosunku do spalania gazu lub oleju opałowego)
  • prosta w obsłudze
  • nie wymaga składu opału lub przyłącza gazu
  • może tanio i efektywnie chłodzić pomieszczenia
  • obniża emisję CO2, zużycie energii pierwotnej
  • korzysta z dużego udziału energii odnawialnej (ok. 70-75%)
  • przyjazna dla środowiska naturalnego


Efektywnym rozwiązaniem w gospodarstwie domowym jest zwiększenie poziomu zużycia własnej energii fotowoltaicznej, dzięki inteligentnej integracji pompy ciepła z funkcją zarządzania energią w falownikach.

– Pompa ciepła i instalacja fotowoltaiczna to dobry duet. Połączenie tych rozwiązań jest korzystne nie tylko dla środowiska, ale również dla portfela. Ogrzewanie za pomocą pompy kosztuje o blisko 30 proc. mniej niż ogrzewanie gazem i około 50 proc. mniej niż ogrzewanie węglem. W związku z tym, aby budować świadomość u klientów zdecydowaliśmy się poszerzyć nasze portfolio również o powietrzne pompy ciepła. Zwiększenie autokonsumpcji możliwe jest dzięki interfejsowi SG Ready, który umożliwia współpracę z falownikami fotowoltaicznymi – podsumowywuje Piotr Kisiel.

W tej chwili w ofercie Manitu Solar znajdują się m.in.:

  • Pompy Ciepła KAISI KHC monoblok
  • Pompy Ciepła KAISAI KHA-16RY3 + KMK-160RY3 split
  • Pompy Ciepła BOSCH Compress 3000 AWS 8 E
  • Pompy Ciepła BOSCH CS7000iAW 7 ORE-S

Pompy ciepła zasilane z instalacji fotowoltaicznej pozwalają uzyskać właściwie zerowe koszty uzyskania energii cieplnej. Nie dziwi zatem fakt, że popyt na te urządzenia jest tak duży. Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie przewyższa już możliwości produkcyjne wszystkich światowych firm produkujących pompy.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

0 0 Głosowania
Ocena artykułu

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Prosimy o komentarz.x