Silesion.PL

serwis informacyjny

Od Formuły 1 po Le Mans – historia Goodyear w motorsporcie z okazji 125-lecia firmy

Od Formuly 1 po Le Mans historia najwazniejszych sukcesow Goodyear w motorsporcie z okazji 125 lecia firmy 1

Od Formuly 1 po Le Mans historia najwazniejszych sukcesow Goodyear w motorsporcie z okazji 125 lecia firmy 1

W tym roku wyścig na słynnym torze Le Mans będzie świętował swoje 100-lecie, co zbiega się w czasie ze 125. urodzinami firmy Goodyear podkreślając wkład marki w rozwój motorsportu. Z tej okazji Goodyear przedstawia najważniejsze osiągnięcia własnej technologii oponiarskiej przez pryzmat znakomitej historii wyścigów Le Mans, ale też w kontekście imponującej liczby zwycięstw w wyścigach Grand Prix Formuły 1 i dziesiątek lat sukcesów w zmaganiach NASCAR.

Sława Le Mans

Na przestrzeni 100 lat, 24-godzinny wyścig Le Mans zapewnił markom z rodziny Goodyear wiele wspaniałych chwil, w tym rekord w postaci 49 łącznych zwycięstw Goodyeara, Dunlopa i Avon.

Wyścigi na torze Le Mans to wspaniałe widowiska, a jeden z nich doczekał się nawet hollywoodzkiej ekranizacji. Mowa o pojedynku „Ford kontra Ferrari” z 1966 roku i porywającej historii walki o zwycięstwo Bruce’a McLarena i Chrisa Amona. Dzięki tej wygranej Ford trafił na światową mapę sportów motorowych, a fakt, że podczas wyścigu zespół Forda zmienił opony na opony Goodyeara, był wyraźnym sygnałem, jak ważne są osiągi opon w Le Mans.

Co ciekawe, Goodyear odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Le Mans już rok wcześniej we współpracy z Ferrari. Zespół North American Racing Team (NART), prowadzony przez amerykańskiego importera Ferrari i trzykrotnego zwycięzcę Le Mans, Luigiego Chinettiego, wybrał opony Goodyeara, co miało istotny wpływ na rezultat wyścigu. Masten Gregory i Jochen Rindt zdołali wspiąć się na szczyt tabeli pomimo godzinnej straty w pit stopie z powodu problemów z elektryką. Było to pierwsze zwycięstwo prywatnego kierowcy od 1957 r. i pierwsze zwycięstwo w Le Mans dla Goodyeara, o tyle ważne, że w tym samym roku marka rozpoczęła rywalizację również w Formule 1.

Technologia oponiarska 1965 roku: w tym czasie opony Goodyear miały charakterystyczny wzór bieżnika. Dzięki temu spisywały się doskonale w każdych warunkach pogodowych, a także zapewniały kierowcy bardziej progresywne sprzężenia zwrotne w momencie, gdy siła docisku była mniejsza, w efekcie samochody mogły zgrabnie driftować.

Cztery lata po sukcesach z Ferrari i Fordem, opony Goodyear doprowadziły markę Porsche do jej pierwszego zwycięstwa w Le Mans w 1970 r. – smukły model 917K wygrał wyścig z przewagą pięciu okrążeń. Za jego kierownicą zasiedli Hans Herrmann i Dickie Attwood, którzy mimo nieustannie zmieniającej się pogody zdołali wygrać wyścig m.in. dzięki specjalnie zaprojektowanym oponom Goodyeara.

Technika oponiarska 1970 roku: wprowadzenie konstrukcji diagonalnej dało istotną przewagę w wyścigach, gdyż łatwiej było prowadzić samochód nawet na granicy przyczepności. Dostosowanie opony Goodyeara do modelu Porsche 917K zapoczątkowało bliską współpracę obu marek w następnej erze wyścigów długodystansowych.

W ciągu następnej dekady opony Goodyear dominowały w Le Mans, zdobywając osiem zwycięstw, w tym jedno szczególne, które przyniosło Grahamowi Hillowi „potrójną koronę”. Otrzymuje ją kierowca, który wygra wszystkie trzy kultowe imprezy, czyli Grand Prix Monako, 24-godzinny wyścig Le Mans i Indianapolis 500. Tylko Hillowi udało się zdobyć tą wyjątkową nagrodę. Co ciekawe, te wszystkie legendarne wyścigi były wielokrotnie wygrywane na oponach Goodyeara, co podkreśla skalę globalnego udziału tej marki w historii sportów motorowych.

Lata 70. przyniosły kolejny skok w rozwoju technologii oponiarskiej. Zarówno w Formule 1, jak i w wyścigach samochodów sportowych, inżynierowie rozpracowali magiczną formułę zwaną siłą docisku. Innowacje zaczerpnięte z lotnictwa i kosmonautyki nadały tempo, między innymi odwrócone skrzydła dociskały opony samochodu do nawierzchni, znacznie poprawiając ich przyczepność na zakrętach. Producenci opon dotychczas nie mieli do czynienia z takimi siłami, Goodyear znów wyprzedził konkurencję. Opony typu slick zastąpiły opony bieżnikowane, a powierzchnia ich styku z podłożem odpowiadała poziomowi siły docisku.

W latach 80. wprowadzono formułę Grupy C. Ogromne tunele pod samochodem, wywołujące efekt podciśnienia poprzez tzw. zwężki, dodatkowo wzmocniły siłę docisku. Słynne modele, takie jak Porsche 956 i 962, wygrywały wyścigi na całym świecie jadąc na oponach Goodyeara. 1990 rok przyniósł zwycięstwo w Le Mans także marce Jaguar. Słynny siedmiolitrowy silnik V12 rozpędził Jaguara do 368 km/h, co w połączeniu z siłą docisku na poziomie F1 dało Goodyearowi nowe możliwości wprowadzenia technologii sprawdzonych już w oponach drogowych.

Ta sama dekada przyniosła też kolejne zmiany w świecie oponiarskim – Goodyear zastosował w oponach wyścigowych konstrukcję radialną. Przejście w wyścigach długodystansowych na koła o większej średnicy odzwierciedlało tendencje rozwojowe drogowych supersamochodów, a ogromna siła docisku wymagała od opon niesamowitej precyzji prowadzenia, musiały one wytrzymywać ogromne siły generowane na szybkich zakrętach.

Sukcesy Goodyeara z Porsche w Le Mans trwały do lat dziewięćdziesiątych. Następnie Goodyear skupił się na rywalizacji w NASCAR i innych kategoriach wyścigów, by w 2020 r. powrócić do wyścigów długodystansowych w kategorii LMP2.

Obecne technologie oponiarskie: W 1997 r. Goodyear wprowadził specjalne opony na kwalifikacje i różne specyfikacje dostosowane do zmiennych warunków pogodowych podczas wyścigu. Był to przykład innowacyjności i ambicji w erze nadmiaru i bezdennych budżetów producentów. W ubiegłym roku zespół Jota wygrał klasę LMP2 w Le Mans, dysponując mniejszą mocą niż zwycięzca z 1997 r. i korzystając z jednej suchej specyfikacji opon Goodyeara, zapewniającej wszechstronne osiągi niezależnie od temperatury. Co więcej, zespół Jota przejechał w ciągu 24 godzin 108 km więcej niż zwycięzca z 1997 r., zużywając przy tym mniejszą iloś

paliwa i mniejszą liczbę opon. W ten sposób udowodnili oni, że LMP2 jest bardziej zrównoważoną formą wyścigów, co jest dodatkowym wyzwaniem także dla Goodyeara.

Poza Le Mans: globalny sukces zrodzony w USA

Od początku istnienia motoryzacji Goodyear był zdania, że sporty motorowe są dobrym obszarem do nauki i rozwoju. Do dziś stanowi to podstawę filozofii Goodyear Racing. Debiut Goodyeara w wyścigach i jego pierwsze zwycięstwo miały miejsce, gdy Henry Ford wybrał opony Goodyeara do swojego samochodu, który wygrał wyścig Detroit Driving Club w 1901 r. A już osiemnaście lat później opony z Akron pomogły przełamać barierę 100 mil na godzinę w wyścigu Indianapolis 500, potwierdzając jednocześnie swoje osiągi i trwałość.

NASCAR i szeroki świat motorsportu

W latach 50. Goodyear szturmem wdarł się na arenę samochodów fabrycznych, czemu towarzyszył szybki rozwój wyścigów znanych obecnie jako NASCAR. Pierwsze zwycięstwo w wyścigu Daytona 500 miało miejsce w 1960 r., a już w 1962 r. opony Goodyear były częściej wybieranymi przez zwycięzców NASCAR niż jakiejkolwiek innej marki. Goodyear jest zaufanym partnerem NASCAR od prawie siedmiu dekad – jest to jedna z najdłużej trwających współprac w historii sportów motorowych. Podczas tegorocznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans światy NASCAR i Le Mans połączą się dzięki nowatorskiemu projektowi Garage 56.

Goodyeara nie mogło oczywiście zabraknąć na arenie królowej motorsportu, w Formule 1. Zwycięską passę tej marki w F1 zapoczątkował Richie Ginther. Przez kolejne lata toczyła się zacięta rywalizacja między producentami opon, a rozwój opon stał się tak samo ważny dla sukcesu w wyścigu, jak rozwój technologii silników i podwozi. W latach 1973-1977, w okresie otwartej rywalizacji producentów opon, każde Grand Prix wygrywano na oponach Goodyeara. Niki Lauda, James Hunt, Alain Prost, Ayrton Senna, Michael Schumacher, to tylko niektórzy z legendarnych kierowców, którzy ścigali się na oponach amerykańskiej marki i sięgali po upragnione tytuły mistrzów.

Goodyear odniósł łącznie 368 zwycięstw w wyścigach Grand Prix Formuły 1, co do dziś jest rekordem. Obecnie marka bierze udział w wielu wymagających seriach wyścigowych, od Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA, poprzez 24-godzinny wyścig Le Mans, po Europejskie Mistrzostwa w Wyścigach Pojazdów Ciężarowych FIA.

Galeria sław Goodyeara w Le Mans

1924Frank Clement/John DuffBentley 3 Litre Sport1290,1kmDunlop
1925Gérard de Courcelles/ André RossignolLorraine-Dietrich B362233,98kmDunlop
1926Robert Bloch / André RossignolLorraine-Dietrich B362552,41kmDunlop
1927Dudley Benjafield/Sammy DavisBentley 3 Litre Speed2369,8kmDunlop
1928Woolf Barnato/Bernard RubinBentley 4½ Litre 2669.27km2669,27kmDunlop
1929Woolf Barnato/Henry BirkinBentley Speed Six2843,83kmDunlop
1930Woolf Barnato/Glen KidstonBentley Speed Six2930,66kmDunlop
1931Henry Birkin/Earl HoweAlfa Romeo 8C2300 LM3017,65kmDunlop
1935Luis Fontés/Johnny HindmarshLagonda M45R Rapide3006,79kmDunlop
1937Robert Benoist/Jean Pierre WimilleBugatti Type 57G Tank3287,94kmDunlop
1938Eugène Chaboud/Jean TrémouletDelahaye 135CS3180,94kmDunlop
1939Pierre Veyron/ Jean Pierre WimilleBugatti Type 57S Tank3354,76kmDunlop
1950Jean Louis Rosier/Louis RosierTalbot Lago Grand Sport T263465,12kmDunlop
1951Peter Walker/Peter WhiteheadJaguar XK120C3611,19kmDunlop
1953Duncan Hamilton/Tony RoltJaguar C-Type4088,06kmDunlop
1955Ivor Bueb/Mike HawthornJaguar D-Type4135,38kmDunlop
1956Ron Flockhart/Ninian SandersonJaguar D-Type4034,93kmDunlop
1957Ivor Bueb/Ron FlockhartJaguar D-Type4397,11kmDunlop
1959Roy Salvadori/Caroll ShelbyAston Martin DBR1/3004347,9kmAvon
1960Paul Frère/Olivier GendebienFerrari 250 TR59/604217,53kmDunlop
1961Olivier Gendebien/Phil HillFerrari 250 TRI/614476,58kmDunlop
1962Olivier Gendebien/Phil HillFerrari 330 TRI/LM Spyder4451,26kmDunlop
1963Lorenzo Bandini/Ludovico ScarfiottiFerrari 250 P4561,71kmDunlop
1964Jean Guichet/ Nino VaccarellaFerrari 275 P4695,31kmDunlop
1965Jochen Rindt /Masten Gregory/ Ed HugusFerrari 250 LM4677,11kmGoodyear
1966Bruce McLaren / Chris AmonFord GT40 Mk. II4843,09kmGoodyear
1967Dan Gurney / A. J. FoytFord GT40 Mk. IV5232,9 kmGoodyear
1970Hans Herrmann / Richard AttwoodPorsche 917K4607,81kmGoodyear
1972Henri Pescarolo / Graham HillMatra-Simca MS6704691,34kmGoodyear
1973Henri Pescarolo / Gérard LarrousseMatra-Simca MS670B4853,94kmGoodyear
1974Henri Pescarolo / Gérard LarrousseMatra-Simca MS670C4606,57kmGoodyear
1975Jacky Ickx / Derek BellMirage GR8 Ford Cosworth4594,57kmGoodyear
1976Jacky Ickx / Gijs van LennepPorsche 9364769,92kmGoodyear
1977Jürgen Barth/Hurley Haywood/Jacky IckxPorsche 936/77 Spyder4671,61kmDunlop
1979Klaus Ludwig/Bill Whittington/Don WhittingtonPorsche 935 K34173,93kmDunlop
1980Jean Rondeau / Jean Pierre JaussaudRondeau M379B4608,02kmGoodyear
1981Derek Bell/ Jacky IckxPorsche 936/814825,38kmDunlop
1982Derek Bell/Jacky IckxPorsche 9564899,08kmDunlop
1983Hurley Haywood/Al Holbert/Vern SchuppanPorsche 9565047,93kmDunlop
1984Klaus Ludwig/Henri PescaroloPorsche 956B4900,28kmDunlop
1985Paolo Barilla/Klaus Ludwig/John WinterPorsche 956B5088,51kmDunlop
1986Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim StuckPorsche 962C4972,73kmDunlop
1987Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim StuckPorsche 962C4791,78kmDunlop
1988Johnny Dumfries/Jan Lammers/Andy WallaceJaguar XJR9LM5332,97kmDunlop
1990John Nielsen / Price Cobb / Martin BrundleJaguar XJR124882,4 kmGoodyear
1991Bertrand Gachot/Johnny Herbert/Volker WeidlerMazda 787B4922,81kmDunlop
1994Yannick Dalmas / Hurley Haywood / Mauro BaldiPorsche Dauer 9624678,4kmGoodyear
1996Manuel Reuter / Davy Jones / Alexander WurzPorsche WSC954814,4kmGoodyear
1997Michele Alboreto / Stefan Johansson / Tom KristensenPorsche WSC954909,6kmGoodyear

Goodyear

Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 74 000 osób i wytwarza swoje produkty w 57 zakładach w 23 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze