Jak się ma polska stal? Czy problemy branży hutniczej minęły?
Po długich zmaganiach z kryzysem na rynku, sytuacja branży hutniczej ulega stabilizacji. Polska stal musi jednak poradzić sobie z kolejnymi wyzwaniami związanymi przede wszystkim z transformacją ekologiczną i ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych do środowiska. Istotnym działaniem w dążeniu do zeroemisyjności hutnictwa jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, opartych na nowoczesnych technologiach.
Czy kryzys polskiej stali minął?
Ostatnie lata były problematyczne dla wielu gałęzi przemysłu, w tym również dla branży hutniczej. Kryzys związany z zastojami produkcyjnymi sprawił, że przemysł stalowy tracił swoją konkurencyjność, a sytuacja ta uległa pogorszeniu w momencie gwałtownego wzrostu cen energii.
Na początku 2023 roku branżowe media informowały o stabilizacji rynku, co widać między innymi po tendencji wzrostowej wartości akcji spółek hutniczych. Dobre wiadomości napływają również z innych stron – kolejne firmy decydują się na inwestycje w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Zacieśniają się również współprace między uczelniami a przedstawicielami branży metalowej.
Transformacja ekologiczna – największe wyzwanie dla branży hutniczej
Jednym z największych wyzwań, z jakimi musi mierzyć się przemysł, jest prowadzenie działalności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zielona transformacja ma na celu znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Sposobem na realizację takiego działania w hutnictwie jest wykorzystanie jako źródła energii nowoczesnego paliwa i zastąpienie konwencjonalnych pieców hutniczych piecami wodorowymi. Jak się jednak okazuje, nie jest to rozwiązanie idealne. Może się bowiem wiązać z kilkukrotnym wzrostem kosztów produkcji. Wdrożenie sprzętu, którego działanie opiera się na paliwie wodorowym, wymaga także dokonania istotnych zmian konstrukcyjnych pieców oraz przebudowy instalacji.
– Obecnie większa część produkcji metali w UE odbywa się przy użyciu wysokoemisyjnych pieców. Problemem jest w tym przypadku zarówno sama emisja CO2 do środowiska, jak i rosnący koszt tej emisji. Zdaniem branżowych ekspertów jesteśmy dopiero na początki drogi do zielonego przemysłu, a polska stal potrzebuje ekologicznych alternatyw, które muszą zostać odkryte lub opracowane, zaprojektowane oraz zrealizowane – i to z zyskiem. Bez wątpienia stworzenie innowacyjnych rozwiązań wymaga więc zaangażowania sztabu specjalistów oraz solidnego zaplecza technologicznego – tłumaczy Marek Wojnicki z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Przystosowanie hutnictwa do wymagań związanych z prowadzoną polityką klimatyczną oznacza wiele lat pracy nad badaniem kolejnych możliwości w celu stworzenia ekologicznych, a jednocześnie opłacalnych alternatyw.
Czy w hutnictwo warto inwestować? Rynek mówi, że tak!
Obecne trendy pokazują, że branża hutnicza zażegnała kryzys. Ważniejsze jest jednak teraz to, w jaki sposób będzie sobie radzić z wymaganiami stawianymi przez instytucje oraz kontrahentów. Tendencje rynkowe widać po zachowaniu przedsiębiorstw hutniczych, które postanawiają inwestować w nowoczesne technologie. Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań wymaga dalszych badań, które sprawią, że produkcja metalu będzie ekologiczna i jednocześnie opłacalna.
– Od pewnego czasu dostrzegamy u przedstawicieli branży hutniczej dynamicznie rosnącą tendencję do poszukiwania rozwiązań umożliwiających transformację ekologiczną zakładów. Inwestycje w działalność badawczo-rozwojową stają się koniecznością, zwłaszcza dla podmiotów o ugruntowanej pozycji na rynku. Dostęp do zaawansowanego zaplecza technologicznego oraz specjalistyczna wiedza i doświadczenie mają znaczący wpływ na powodzenie tych inwestycji. Warto mieć to na uwadze podczas wyboru partnerów biznesowych – podkreśla ekspert z CBRTP.
Jak widać, w branży hutniczej kończą się problemy, ale nie wyzwania. To dopiero początek poszukiwania innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które umożliwią opłacalną produkcję metali dostosowaną do zasad zrównoważonego rozwoju.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).