Silesion.PL

serwis informacyjny

Izotoniki – czym są i czy na pewno są bezpieczne?

Young attractive unrecognizable fitness woman with isotonic drink in her hand at gym after exercise. Physical exercise and healthy lifestyle concept.

Izotoniki mijasz na półce sklepowej niemal podczas każdych zakupów. Pod kolorowymi etykietami kryje się napój, który może przynieść Ci wiele korzyści. Jednak tak jak wszystko, ma swoje drugie, nieco ciemniejsze oblicze. Izotonik: co to jest, czym różni się od innych napojów, i czy na pewno jest bezpieczny?

Izotoniki – co to takiego?

Izotoniki to napoje funkcjonalne, które odpowiednio stosowane wspomagają pracę naszego organizmu.

Co dzień tracisz niezbędną wodę, a wraz z nią wartościowe minerały. Jeśli do tego prowadzisz aktywny tryb życia, to Twoje ciało narażone jest odwodnienie.

Spadek zawartości wody powoduje osłabienie ciała i spadek wydolności. Odwodnieniu towarzyszyć mogą skurcze mięśni, bóle głowy i pogorszenie samopoczucia.

Jak temu zaradzić? Czas poznać izotoniki!

Ich głównym zadaniem jest dbanie o odpowiednie nawodnienie i dostarczanie do organizmu niezbędnych elektrolitów i minerałów. W sklepach znajdziesz je w postaci płynnej, a także w formie proszku i tabletek do rozpuszczenia.

Jak działają i co zawierają izotoniki?

Napoje izotoniczne charakteryzują się dużą przyswajalnością, ponieważ ich skład ma takie samo stężenie jak płyny ustrojowe w organizmie ludzkim. Dzięki temu ciało nawodnione jest szybko i skutecznie.

Napoje izotoniczne poza wodą dostarczają niezbędne elektrolity, a dokładnie jony potasu oraz sodu, które pomagają wchłaniać wodę. Zawarty w izotonikach magnez i wapń wspiera pracę układu mięśniowego i nerwowego. Natomiast witaminy wpływają na zwiększenie odporności i poprawy samopoczucia. Węglowodany w izotonikach reprezentuje glukoza, fruktoza, maltodekstryna i sacharoza — one dbają o zastrzyk energii.

Hipotoniki, izotoniki, hipertoniki — czym się różnią?

Napój napojowi nierówny. Warto wiedzieć, czym hipotoniki, izotoniki i hipertoniki się od siebie różnią, by bez problemu dopasować produkt pod swoje wymagania!

Różnice między nimi bazują na osmolalności — stopniu stężenia zawartych substancji. Przed ich omówieniem spróbujmy to sobie zobrazować:

Osmolalność

Hipotoniki < Płyny ustrojowe

Izotoniki = Płyny ustrojowe

Hipertoniki > Płyny ustrojowe

Napoje hipotoniczne

Hipotoniki mają mniejsze stężenie składników niż płyny ustrojowe. Jak to wpływa na ludzki organizm?

Napoje hipotoniczne szybko się wchłaniają, tym samym skutecznie gaszą pragnienie już po kilku łykach. Jednak nie mają istotnego znaczenia na równowagę wodno-elektrolitową. Sprawdzają się przy niedużym i krótkotrwałym wysiłku fizycznym, przy którym utrata płynów jest niewielka. Przykładem hipotoniku jest…woda oraz rozcieńczone soki.

Napoje hipertoniczne

Hipertoniki nazywane są energetykami. Napoje hipertoniczne mają znacznie wyższe stężenie cukrów i elektrolitów niżeli płyny ustrojowe. Skutkuje to wolniejszym wchłanianiem. W gestii nie leży również nawadnianie organizmu, ale szybkie doładowanie energetyczne.

Sugeruje się, żeby napoje hipertoniczne przyjmować po wysiłku, wtedy kiedy potrzebujemy uzupełnić węglowodany. Picie hipertoników w trakcie ćwiczeń może pogorszyć wchłanianie wody i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Więcej węglowodanów w tym rodzaju napojów wynika z większej ilości cukrów względem wcześniej omawianych napojów. Z cukrami w parze idą kalorie, a częste sięganie po ten rodzaj napoju może szkodzić zdrowiu.

Czy izotoniki są zdrowe?

Ustaliliśmy już, że napoje energetyczne nie są najlepszym wyborem, gdy chcemy prowadzić zdrowy tryb życia. Jak jest zatem z izotonikami?

Świadome stosowanie izotoników u zdrowych osób aktywnych fizycznie jest bezpieczne, a nawet wskazane! Wybieraj napoje izotoniczne, jeśli wiesz, że Twój organizm narażony jest na wysiłek fizyczny i utratę niezbędnych mikroelementów.

Izotoniki nawadniają organizm lepiej niż woda czy soki. Bogactwo minerałów uzupełnia braki w organizmie i reguluje równowagę wodno-elektrolitową.

Izotonik zaczyna być jednak szkodliwy wówczas, kiedy wybierasz go bez wglądu w jego skład. Sztuczne słodziki, konserwanty i barwniki mają skłonności do wywoływania podrażnień, alergii oraz skutków nadmiaru dodatków do żywności w diecie.

W takim przypadku izotoniki nie poprawią stanu Twojego zdrowia, a mogą go pogorszyć!

Kto (nie) może pić izotoników?

Napoje izotoniczne dedykowane są głównie osobom, których organizm na co dzień mierzy się z wysiłkiem fizycznym. Nawodnienie w trakcie oraz po aktywności ma kluczowy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowego i nerwowego.

Niezależnie od wykonywanej aktywności fizycznej warto mieć pod ręką napój izotoniczny!

Napoje izotoniczne nie służą jednak każdemu z nas. Do grupy osób, które powinny omijać je szerokim łukiem, należą kobiety w ciąży, bądź te karmiące piersią. Nie wszystkie składniki izotoników (barwniki, konserwanty) są bezpieczne dla zdrowia dzieci.

Na zawarte w izotonikach węglowodany powinny uważać osoby z nadwagą i otyłością. Każdy napój zawiera kalorie, które utrudniają trzymanie się odpowiedniego bilansu kalorycznego. Również wtedy, kiedy ćwiczysz w celu zredukowania wagi ciała — nie pij izotoników. Energia pozyskiwana będzie z napoju, a nie z tkanki tłuszczowej

Izotoniki – gdzie kupić? Na co zwracać uwagę przy zakupie?

Napój izotoniczny możesz kupić w aptece, ale i w takim sklepie jak netto gazetka czy Lidl.

Jednak przed zakupem, przyjrzyj się jego etykiecie! W skład dobrego izotoniku powinna wchodzić woda, składniki mineralne: sód, potas, magnez, wapń, węglowodany i witaminy.

Czego nie powinien zawierać izotonik?

Nie powinien zawierać barwników, wzmacniaczy smaku, aromatów i konserwantów. A te najczęściej kryją się pod nazwami: aspartam, sukraloza, błękit brylantowy, sorbinian potasu, acesulfam K czy benzoesan sodu.

Pamiętaj, że napoje izotoniczne są dla Ciebie bezpieczne tak długo, jak świadomie z nich korzystasz!

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

5 2 Głosowania
Ocena artykułu

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Prosimy o komentarz.x