Czytasz: Zobaczcie nowe logo Stadionu Śląskiego

Zobaczcie nowe logo Stadionu Śląskiego

Krzysztof Łabno z firmy Creogram, autor nowego logotypu dla "Kotła Czarownic", specjalnie dla Silesion.pl

Stadion Śląski odzyskuje formę i od dziś ma też nowe logo. Oparty na kształcie elipsy znak, odwołujący się do przestrzeni torów lekkoatletycznych i żużlowych, zaprojektował Krzysztof Łabno projektant firmy Creogram. W logotypie znalazło się miejsce obrazujące przestrzeń boiska, natomiast górne otwarcie, które jest zarazem akcentem ostrym litery Ś, reprezentuje otwartość stadionu dla wszystkich kibiców i zawodników.

OTO NOWE LOGO STADIONU ŚLĄSKIEGO

Krzysztof Łabno, projektant logo Stadionu Śląskiego w rozmowie z Silesion.pl

Gratuluję serdecznie nowego logo dla Stadionu Śląskiego. Pamięta pan ten moment, gdy dowiedział się, że zaprojektuje logo Stadionu Śląskiego, kultowego miejsca. To wyzwala w grafiku emocje?

Na pewno są spore emocje w takich chwilach. Myślę, że taka okazja, jeśli chodzi o projektanta zdarza się raz w życiu. Nie ma co ukrywać, stadion jest pięknym historycznym miejscem, ale też takim, które śmiało spogląda w przyszłość. Ale wiemy dobrze, że stadion to przede wszystkim emocje, ludzie, a jako że sam jestem fanem piłki nożnej niezmiernie się ucieszyłem, że mogłem brać udział w takim projekcie.

Był pan wcześniej na meczach na Śląskim?

Nie, pochodzę z Tarnowa, nie było mi po drodze, ale sam stadion widziałem, byłem tu naturalnie. 

Jaka myśl pierwsza przyszła panu do głowy, gdy zaczął projektować ten logotyp, miał pan jakieś narzucone ograniczenia projektowe?

Nie ukrywam, że miałem wolną rękę, jeśli chodzi o ten projekt, natomiast uważam, że do każdego projektu powinno podejść się indywidualnie. W wypadku Stadionu Śląskiego wiadomo, jakie to miejsce, że ma też potężny ładunek historyczny. Jeżeli chodzi o samo projektowanie, największą inspiracją dla samego logo był uproszczony rzut z góry stadionu, zrobiłem go, po czym wyrysowałem linie, zamknąłem w centralnym punkcie literkę Ś, której akcent górny, ta kreseczka, nad literką S tworzy w negatywnej przestrzeni otwartą formę, która  symbolizuje otwartość stadionu dla wszystkich kibiców i zawodników.

Upamiętnienie tkanki historycznej i architektonicznej w postaci elips, mnogość linii, nawiązanie do czasów świetności. Liternictwo sportowe. O co chodzi?

Eliptyczne kształty odnoszą się do przestrzeni torowej, jak wiemy, na stadionie odbywały się różne wydarzenia z dziedziny sportu,  lekkoatletyczne, grand prix na żużlu, tak więc to też był jeden z filarów, który chciałem umieścić w znaku, nie tylko piłka nożna. Stadion to  przecież obiekt, który pełnił wiele funkcji. Po modernizacji znów tak będzie, będą się tam działy wydarzenia nie tylko związane z piłką nożną, ale również z innymi sferami sportowej aktywności i różne eventy. Inspiracją dla liternictwa były lata 50., 60. w szczególności artykuły sportowe z prasy z 1957 roku, kiedy liternictwo symbolizowała smukła wąska forma. Chciałem to upamiętnić i dodać trochę sznytu modernizmu. Możemy być dumni z obiektu i śmiało patrzeć razem z nim w przyszłość.

Zmieniał pan wiele od pierwszego etapu projektowania do efektu finalnego?

Przyznam szczerze, kiedy procuje się w branży ponad 10 lat, istnieje coś takiego jak myślenie symbolem. Kiedy dostajemy temat, w głowie rodzą się pomysły, adekwatnie do nich korzystamy z linii skojarzeń. Ten logotyp był jedną z koncepcji, która pojawiła się na początku, a potem drogą eliminacji to ona została, bo posiadała mocne podwaliny. Cieszę się,  że wybór padł na ten znak.

W którym momencie grafik projektujący logo wie, że jest to projekt skończony, kompletny, nie postawi przy nim ani jednej kropki więcej? 

Myślę, że powiedzenie, że to już koniec, to jedna z najcięższych chwil dla projektanta. Myślę, że  projektanci tworzący logotypy nigdy nie są zadowoleni z własnych projektów, przy próbie czasu zawsze chcą coś poprawić, ale w tym przypadku myślę, że projekt jest naprawdę kompletny i przez długie lata będzie służył Stadionowi Śląskiemu. To przecież jedne z symboli Górnego Śląska. Marka unikalna i ponadczasowa, która teraz zyskała tylko swoje nowe graficzne odzwierciedlenie.

Krzysztof Łabno – współpracował min. z Gadu-Gadu, Itaka, Bankier.pl. Obecnie na stanowisku Senior Graphic Designer w studio Creogram. Wielokrotnie nagradzany wyróżnieniami branżowymi, m.in. Behance, Adobe MAX Keynotes 2013. Publikował min. w Logo Lounge i Logo Nest. Wywiady z nim ukazywały się na łamach prestiżowego magazynu Photoshop Advanced i portalach branżowych. Jest autorem m.in. logo Arrinery Hussarii. Creogram to także firma, która stworzyła design dla Silesion.pl.

Czytaj więcej