News

Zabrze: Wkrótce budowa dróg wokół Ikei

Zaplanowano m.in. pięć rond, nowe drogi dojazdowe i ścieżki rowerowe.


W lutym 2018 r. inwestor kompleksu handlowo-rozrywkowego w Zabrzu, przy Drogowej Trasie Średnicowej, chce wyłonić wykonawcę przebudowy układu drogowego w tym rejonie. Następnie powinny ruszyć prace, które będą wiązały się z utrudnieniami przy tej głównej arterii regionu.

Kompleks budowany przez Ikea Centres ma według wcześniejszych informacji powstać do końca 2019 r. w pobliżu granicy Zabrza z Rudą Śląską. Wokół zaplanowano m.in. pięć rond, nowe drogi dojazdowe i ścieżki rowerowe. Jak przekazał menedżer projektu w IKEA Centres, Dariusz Węglicki, ruszył już przetarg na wykonawcę tego układu drogowego, którego rozstrzygnięcie planowane jest na luty 2018 r.

„Chcemy zapewnić łatwy dostęp do obiektu, stąd plany przebudowy układu komunikacyjnego, który w nowej odsłonie umożliwi wygodny dojazd samochodem, komunikacją miejską i rowerem” - powiedział Węglicki.

Już wcześniej władze Zabrza, które sprzedało grunty pod inwestycję sygnalizowały, że jej realizacja będzie wiązała się z utrudnieniami przy łączącej śląskie miasta Drogowej Trasie Średnicowej, szczególnie na przebudowywanym węźle, łączącym DTŚ i równoległą ul. Wolności w dzielnicy Zabrze – z terenem nowej inwestycji.

Znajduje się on po południowej stronie DTŚ, rozpościerając się między trasą a potokiem Czarniawka. Były to w większości nieużytki, w części zlikwidowane ogródki działkowe, a w jeszcze innej - częściowo zrekultywowane zwałowisko pogórnicze.

Układ komunikacyjny kompleksu handlowego Ikea Centres zostanie doprowadzony m.in. do obecnego węzła DTŚ na wysokości dzielnicy Zaborze. Zgodnie z umową z miastem inwestor został zobowiązany dobudować drogę równoległą do DTŚ, łączącą węzeł z pobliską ul. Lompy. W miejsca klasycznych skrzyżowań na górnym poziomie węzła w Zaborzu po obu stronach DTŚ mają powstać ronda.

Jedno z tych rond, od strony północnej, połączy DTŚ z biegnącą wzdłuż niej ul. Wolności i głównym wjazdem w kierunku kilkunastotysięcznego osiedla. To rondo przetnie istniejąca linia tramwajowa, przy której najprawdopodobniej powstaną nowe przystanki (w pobliżu też przystanki autobusowe). Jego budowa wpłynie m.in. na ruch na ul. Wolności.

Drugie rondo, po stronie południowej, będzie połączone ze skrzyżowaniem w ciągu ul. Wolności wiaduktami nad DTŚ (już istniejącymi); skomunikuje ono wjazdy i zjazdy ze "średnicówki" z układem drogowym centrum handlowego.

Węglicki zaznaczył, że prace na terenie, na którym powstaje Ikea Centres rozpoczęły się już na początku bieżącego roku. Na działce zlikwidowano m.in. kolizję linii wysokiego napięcia z planowanym obiektem. Rozpoczęcie prac nad układem drogowym będzie pierwszym etapem budowy kompleksu.

Jednocześnie trwają też prace projektowe związane z rewitalizacją poprzemysłowego terenu i przekształceniem go w publicznie dostępną przestrzeń rozrywkowo-rekreacyjno-edukacyjną o powierzchni 5 ha.

Inwestor zapowiada budowę tam m.in. ogrodu botanicznego, amfiteatru, sztucznej plaży i fontann, miejsc do grillowania, ścieżek rowerowych i biegowych, tras dla narciarzy biegowych czy ogrodzonych miejsc dla osób z psami. W kompleksie handlowym o powierzchni ok. 87 tys. m kw. znaleźć ma się ponad 130 lokali.

Spółka Ikea Centres wygrała przetarg na 25,7 ha gruntu w pobliżu zabrzańskiej dzielnicy Zaborze - przy granicy z Rudą Śląską - w czerwcu 2014 r. W kolejnych miesiącach, na gruncie umowy, miasto wykonało niwelację nierównego terenu.

Podpisując umowę przedstawiciele miasta i firmy sygnalizowali, że skala inwestycji wiąże się z bezpośrednim zatrudnieniem "kilkuset osób". Biorąc pod uwagę firmy współpracujące, na przykładzie innych centrów handlowych i sklepów koncernu, szacowali powstanie do półtora tysiąca miejsc pracy.

Warunki przetargu na sprzedaż terenu zastrzegły m.in., że jego nabywca powinien zaprojektować i stworzyć rekreacyjny teren zielony w dolinie potoku Czarniawka, o powierzchni nie mniejszej niż 5 ha.

Drogowa Trasa Średnicowa (formalne oznaczenie to droga nr 902) jest bezkolizyjną, w większości trzypasową arterią o długości 31,3 km, łączącą Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice i Chorzów z Katowicami. Codziennie przejeżdża nią ok. 70 tys. pojazdów. (PAP)

autor: Mateusz Babak

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Tour de Pologne