Relacja

Z drogi stare Ikarusy!

Aż 30 nowoczesnych Solarisów wyjedzie po świętach Bożego Narodzenia na ulice Katowic.

Pasażerowie nowych Solarisów będą mogli podładować telefon dzięki ładowarce USB, a także skorzystać z darmowej sieci WIFI. To nie wszystkie udogodnienia, jakie oferują nowe autobusy.

- Oczywiście pojazdy są wyposażone w ogrzewanie i dwustrefową klimatyzację (dla pasażerów i kierowcy). Do tego duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu, na którym pojawiają się informacje o trasie, głosowe zapowiedzi przystanków, czy też monitoring przestrzeni pasażerskiej – podkreśla prezydent Marcin Krupa.

"CIEPŁY GUZIK" DLA PASAŻERÓW

Przydatną funkcją jest tzw. „ciepły guzik”. Jego działanie polega na przyzwoleniu pasażerom na samodzielne otwieranie drzwi. Kierowca podjeżdża na przystanek i aktywuje tę funkcję, a pasażerowie za pomocą przycisków umieszczonych przy drzwiach (również na zewnątrz) sami je sobie otwierają. Dzięki temu otwierane są jedynie te drzwi, z których pasażerowie chcą skorzystać. Ma to znaczący wpływ na wydajność klimatyzacji bądź ogrzewania, a zatem na utrzymanie odpowiedniej temperatury w autobusie. 

UŁATWIENIA DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, matki z dziećmi w wózkach, a także podróżnych z większym bagażem na pewno ucieszy dość duża przestrzeń, jaką oferuje Solaris przy środkowych drzwiach. Producent maksymalnie wykorzystał polskie przepisy. Pojazdy tej marki w obecnej generacji mają 2,55 metra szerokości, co jest najwyższą dopuszczalną szerokością autobusu na polskich drogach.To sprawia, że wnętrze wozów jest bardzo przestronne, a przejście przez jego środek bardzo wygodne.

W Solarisach wprowadzono dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych, takie jak np. dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych, alfabet Brailla na przyciskach, platforma dla wózków inwalidzkich, czy tzw. „przyklęk”, służący zmianie wysokości podłogi w autobusie tak, aby ułatwić pasażerom wsiadanie.

EKO-AUTOBUSY

Nowy tabor autobusów Solaris spełnia normę emisji spalin EURO 6. W pojazdach zainstalowane jest także nowoczesne oświetlenie w technologii LED, które jest znacznie wydajniejsze od tradycyjnych świetlówek. Solarisy mają również lepsze parametry spalania paliwa w porównaniu z wysłużonymi poprzednikami. Solaris Urbino 12 spala 37 litrów na 100 przejechanych kilometrów, a wersja przegubowa – 51 litrów. Warto dodać, że oszczędności będą wynikać również z bezawaryjnej jazdy, gdyż wysłużone pojazdy często się psuły.

BĘDZIE WIĘCEJ SOLARISÓW

Środki na zakup pojazdów zostały pozyskane w ramach „Osi Priorytetowej IV: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna”. W ramach tego projektu zostanie  zakupionych łącznie 100 autobusów. W 2015 r. PKM Katowice zakupiło 20 autobusów (jako wkład własny). Do końca tego roku na drogi wjedzie 30 nowych Solarisów, natomiast w latach 2017-2018 do użytku wejdzie 50 kolejnych autobusów (40 zwykłych i 10 elektrycznych). Koszt zakupu bieżącej partii 30 Solarisów, które po świętach ruszą w trasy, wyniósł 30 mln zł.

Czytaj więcej

Napisz do autora k.pilawa@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Motoryzacja