News

Tramwaje Śląskie zakończyły pierwsze prace w nowym unijnym projekcie

Pierwsze prace, finansowane w ramach nowego projektu unijnego samorządowej spółki Tramwaje Śląskie, zakończyły się w Rudzie Śląskiej.

Dzięki temu od poniedziałku na swoją trasę wróci linia nr 9; w przyszłym roku remontowany ma być inny jej odcinek.

Modernizacja odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego była pierwszym przedsięwzięciem wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów

Prace na ul. Niedurnego rozpoczęły się 20 marca br. i obejmowały odcinek ok. 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w jezdnię - od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej. Wartość zadania wyniosła niespełna 3,9 mln zł netto. Firma Tor-Krak zrealizowała kontrakt w terminie.

Jak poinformował w piątek rudzki magistrat, oznacza to, że od poniedziałku tramwaje linii nr 9 będą kursowały znów w swojej pełnej relacji Bytom pl. Sikorskiego – Chorzów Rynek. Według informacji wiceprezydenta miasta Krzysztofa Mejera kolejny remont innego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Goduli – od granicy z Bytomiem do Chebzia - ruszy w przyszłym roku.

Już w najbliższym czasie powinny rozpocząć się natomiast roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Wartą 20,6 mln zł umowę Tramwaje Śląskie z konsorcjum firm NDI i Balzola podpisały pod koniec września. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami ul. Piłsudskiego w Sosnowcu (2,6 km toru pojedynczego).

Będzie to pierwsza duża modernizacja będąca elementem nowego projektu unijnego. Tramwajowa spółka prowadzi w jego ramach przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji torowych.

Chodzi o przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od z ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Obok tego Tramwaje otworzyły już oferty w dwóch przetargach na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Producenci złożyli dwie oferty w przetargu na zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m.

Dwie oferty spłynęły również w przetargu na 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz osiem podobnych wozów o długości ok. 32 m.

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” ma być zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem. (PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Anna Mackiewicz

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Zdrowie