Silesion.PL

serwis informacyjny

To już rok działania sklepu socjalnego w Katowicach

Katowice Spodek MCK Koszutka 2021

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Pierwszy sklep socjalny w Polsce powstał w Katowicach pod koniec 2020 roku. Następnie otworzono podobny sklep w Warszawie, a obecnie trwają zaawansowane prace nad otwarciem sklepów w kolejnych miastach w kraju. Sklep socjalny to miejsce, w którym można zrobić zakupy za cenę nieprzekraczającą 50% wartości ceny rynkowej produktów.

– Jako miasto dbamy o poprawę komfortu życia wszystkich jego mieszkańców, ale szczególnie zwracamy uwagę na tych, którzy najbardziej potrzebują pomocy – choć często wstydzą się o nią poprosić. Ideą sklepu socjalnego jest „dawanie wędki, a nie ryby”. Niczego nie rozdajemy za darmo – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Po tym, jak pierwszy katowicki sklep okazał się ogromnym sukcesem, naturalnym była dla nas decyzja o powstaniu kolejnego – dodaje prezydent. Nowy obiekt będzie znajdował się w Ligocie, przy ulicy Świdnickiej. Jego uruchomienie planowane jest jeszcze w tym roku. To kolejny z efektów współpracy miasta Katowice z Fundacją Wolne Miejsce. 

Oferta „Spichlerza” kierowana jest przede wszystkim do osób, które znalazły się w trudnej sytuacji materialnej, są zagrożone samotnością i wykluczeniem społecznym. Najważniejszą zasadą działania sklepów jest sprzedaż produktów, których ceny za ogólny koszyk zakupów nie przekraczają 50% wartości ceny rynkowej.

– Sklep socjalny nie powstałby bez wsparcia miasta Katowice, które kolejny raz pomaga w realizowaniu projektów naszej fundacji. Bardzo istotne było też zaangażowanie sektora biznesowego. Każdy nasz projekt potrzebuje ambasadorów, którzy dają innym firmom przykład. Takimi ambasadorami są bez wątpienia Tauron i ING, których ekologiczne pojazdy stały się realną pomocą w naszych działaniach społecznych przy obsłudze mieszkańców objętych kwarantanną czy osób samotnych, do których dotarliśmy z ubiegłoroczną kolacją wigilijną – mówi Mikołaj Rykowski, prezes Fundacji Wolne Miejsce.

Obchodzący właśnie rok działalności, pierwszy sklep socjalny uruchomiony przy ul. Tysiąclecia 82 czynny jest w: poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godzinach od 9.00 do 16.00, w środy od godz. 9.00 do 17.00 oraz dla wszystkich mieszkańców (bez względu na posiadany przez nich dochód) – w każdą sobotę w godzinach od 8.00 do 13.00. Z zakupów w sklepie korzystać mogą osoby posiadające specjalne skierowania wydane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach lub Fundację Wolne Miejsce, tj. takie, których dochód nie przekracza obecnie 300% kryterium dochodowego, określonego w ustawie o pomocy społecznej (2 103 zł w przypadku osób samotnie gospodarujących oraz 1 584 zł w przeliczeniu na każdą osobę w rodzinie). Wcześniej kryterium to wynosiło 250%.

– Fachową pomoc w ustaleniu czy jesteśmy uprawnieni do korzystania z oferty sklepu uzyskamy w Terenowym Punkcie Pomocy Społecznej. Tam też otrzymamy skierowanie – mówi Małgorzata Moryń-Trzęsimiech, naczelnik wydziału polityki społecznej. Numery telefonów do TPPS znajdują się na www.mops.katowice.pl/node/7. – Do zakupów w sklepie zachęcamy także seniorów, którzy mogą zwrócić się po pomoc, dzwoniąc pod numer Srebrnego Telefonu (32) 251 69 00, czynnego od poniedziałku do piątku od 7.30 do 15.30. Uzyskają tam wsparcie zarówno w zakresie zakupów w sklepie socjalnym, jak i w innych swoich potrzebach – dodaje naczelnik.

Klientami sklepu są najczęściej osoby zamieszkałe na os. Tysiąclecia oraz w dzielnicach ościennych. Średnio każdego dnia z zakupów korzysta tu ok. 80 osób, a od początku funkcjonowania sklepu odwiedziło go już ponad 700 osób. Średnia liczba dokonywanych transakcji w sklepie to ok. 2,2 tys. miesięcznie.

Sklep socjalny w Katowicach wzorowany jest na modelu austriackim, wypracowanym przez pomoc społeczną miasta Wiedeń. Główną ideą sklepów socjalnych jest pomoc osobom najmniej zamożnym. Jednocześnie tego typu placówki pomagają przeciwdziałać marnowaniu jedzenia, gdyż można w nich zakupić pełnowartościowe artykuły spożywcze, których termin ważności wkrótce się skończy.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024