Video, Komentarz

Odśnieżanie na wielką skalę

02:01

Zobacz jak przebiega oczyszczanie samolotów ze śniegu.

„To nie zima nas zaskakuje, to my zaskakujemy zimę!”

Dzięki nowoczesnym technologiom opady śniegu nie zaskakują portu lotniczego w Pyrzowicach. Na miejscu przez całą dobę, jeśli zachodzi taka konieczność, jeżdżą specjalne pojazdy, ale nie znane z dróg pługopiaskarki, a tak zwane „oczyszczarki lotniskowe”. Jest ich 11.

Pas musi być idealny!

Do utrzymania pasa startowego nie można stosować ani piasku, ani tym bardziej soli, która mogłaby spowodować korozję karoserii samolotów. Co ciekawe, w powietrznych statkach nie zmienia się opon na zimowe. Warunki na pasie muszą być zatem idealne, a aby tak było dba o to sztab ludzi i maszyn. Wśród nich są dwa specjalne samochody (griptestery) wyposażone w piąte koło, które sprawdza stan nawierzchni (tzw. szczepność). Poza tym lotnisko w Pyrzowicach wyposażone jest w system "Ice Alert", który na bieżąco przesyła dane do wieży kontroli lotów.

Magiczny płyn

Odśnieżanie i odladzanie samolotów jest niezwykle spektakularne. Do dyspozycji firmy zajmującej się tym procesem są cztery typy płynów. O tym, który z nich zostanie użyty decyduje kapitan samolotu w porozumieniu z dyspozytorem. Koszt takiej usługi to nawet kilka tysięcy złotych. Oczyszczanie z lodu i jednocześne zabezpieczenie karoserii przed ponownym oblodzeniem trwa kilkanaście minut. Płyny zawierają specjalny barwnik, tak aby osoby, które zajmują się odladzaniem widziały, która część została już oczyszczona z lodu. Skład chemiczny nie jest zbyt skomplikowany – to gorąca woda o temperaturze 80 stopni Celsjusza, glikol, inhibitor i zagęszczacz. Podczas oczyszczania jednego samolotu zużywa się nawet 230 litrów płynu, który spływa do specjalnych zbiorników zamontowanych pod płytą do odladzania. Zużyty płyn można wykorzystać ponownie.

SŁONIE ROZPUSZCZAJĄ LÓD!

Cały proces nie doszedłby do skutku, gdyby nie specjalne pojazdy-ciężarówki zwane przez obsługę pieszczotliwie "elefantami" albo po prostu słoniami. To z ich rur wylewa się roztwór. W zależności od potrzeb, proces przygotowania samolotu do lotu w czasie opadów śniegu może przebiegać jedno- albo dwuetapowo. Jeżeli samolot przyleciał i zaraz odlatuje, wystarczy samo spotkanie z "elefantami", a jeżeli stoi od kilku godzin na płycie lotniska, konieczne jest wcześniejsze mechaniczne usunięcie śniegu.

Czytaj więcej

Napisz do autora a.baron@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Gala BCC