Czytasz: Rybnik, cyfrowe miasto
Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowuje e-strategię rozwoju cyfrowych umiejętności mieszkańców.

Na razie ruszyło badanie ankietowe, dotyczące stanu wiedzy w tym zakresie lokalnych społeczności.

Izbę Gospodarki Elektronicznej, nazywaną e-Izbą, powołały największe firmy polskiego sektora handlu elektronicznego. Zaczęła ona działalność pod marką e-Commerce Polska z początkiem 2013 r. Jej celem jest rozwój branży e-commerce w Polsce poprzez współpracę, wymianę know-how, edukowanie, działania legislacyjne oraz reprezentację interesów w kontaktach z instytucjami administracji rządowej, Unii Europejskiej i organizacjami pozarządowymi.

W Rybniku e-Izba na początku lutego br. uruchomiła swój pierwszy regionalny Oddział Śląski. Był to początek jej działań na szczeblu lokalnym. Jej przedstawiciele akcentowali wówczas, że to również wstęp do realizacji projektu polskiej regionalnej gospodarki cyfrowej, aby poprzez wdrażanie strategii cyfryzacji w poszczególnych miastach budować silną e-Polskę.

Władze Rybnika oraz e-Izby podpisały wtedy list intencyjny ws. e-strategii dla miasta, nad którą teraz rozpoczęły się prace. W pierwszym ich etapie, od połowy maja, ruszyły badania ankietowe kierowane do tamtejszych mieszkańców, biznesu i samorządowców. Wyniki mają pozwolić określić stan wiedzy i umiejętności cyfrowych w tych środowiskach. Chodzi też o poznanie oczekiwań i potrzeb związanych z funkcjonowaniem w zmieniającym się pod tym względem otoczeniu.

W efekcie e-Izba ma określić aktywności i projekty, jakie będzie należało wdrożyć, aby podnieść poziom kompetencji cyfrowych w różnych grupach lokalnej społeczności. Wskazówki e-strategii mają też dotyczyć zmian w modelu działania lokalnego samorządu. E-Izba zapewnia, że rekomendacje będą spójne z działaniami wdrażanymi lokalnie przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Rozwoju.

Udział w ankiecie, do którego zaprasza w ostatnich dniach m.in. prezydent Rybnika Piotr Kuczera, ma trwać kilka minut. Można ją wypełnić z każdego urządzenia - od stacjonarnego komputera przez laptop, tablet, po telefon. Organizatorzy za każdą wypełnioną ankietę przekażą złotówkę na wsparcie działań mającej siedzibę w Rybniku Fundacji Puls-Med Blisko Ciebie.

Informacje o ankiecie oraz odnośniki do niej dla poszczególnych grup ankietowych dostępne są na stronie: prgc.pl/e-strategia-dla-rybnika. Gotowa e-strategia ma zostać zaprezentowana i przekazana władzom miasta w pierwszej połowie lipca br.

E-strategia dla Rybnika to element realizowanego przez e-Izbę projektu: „Polska Regionalna Gospodarka Cyfrowa”. W jego ramach w 2017 r. zaplanowano m.in.: cztery konferencje dla lokalnego biznesu w woj. śląskim (w Rybniku już się odbyła, w Katowicach - 25 maja i Częstochowie), a także konferencje w Małopolsce, Wielkopolsce i w Podlaskiem.

Wdrażając ten projekt, e-Izba zorganizowała już m.in. w Rybniku pierwsze warsztaty Szkoły Gospodarki Cyfrowej Lokalnie – przy współpracy Wydziału Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Kolejne takie warsztaty odbędą się w piątek. Planowane są też projekty edukacyjne dla dzieci i młodzieży oraz dla lokalnych Uniwersytetów Trzeciego Wieku i przedsięwzięcia związane z wdrażaniem strategii cyfryzacji – także dla innych lokalnych samorządów.

W pierwszym etapie "Polskiej Regionalnej Gospodarki Cyfrowej" e-Izba zapowiadała uruchomienie lokalnych działań w województwach: śląskim, małopolskim oraz wielkopolskim i podlaskim. Docelowo chce objąć taką działalnością całą Polskę na szczeblu wojewódzkim, powiatowym, miejskim i gminnym. 11 maja w Tarnowie otwarto oficjalnie Oddział Małopolski e-Izby.

Aby możliwie sprawnie wdrażać lokalne strategie i projekty regionalne, e-Izba powołała menedżera ds. rozwoju regionalnego. Jego celami mają być m.in. nawiązywanie kontaktów i dalsza współpraca z lokalnym biznesem, organizacjami biznesowymi, samorządami oraz światem nauki. 

Czytaj więcej