Czytasz: Remont 100 km torowisk. Tramwaje Śląskie z ambitnym planem

Remont 100 km torowisk. Tramwaje Śląskie z ambitnym planem

Oszacowano go na niebagatela 885 mln zł. Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej, bo o nim mowa, przewiduje remont 100 km torowisk, budowę nowych 20 km oraz kupno 44 tramwajów.

To dobra wiadomość dla pasażerów Tramwajów Śląskich. Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej trafił do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Spółka liczy, ze dzięki temu plan remontów infrastruktury tramwajowej w województwie - oszacowany na 885 mln zł - dostanie dofinansowanie w wysokości 63 proc. kosztów całej inwestycji.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, projekt został podzielony na etapy. - W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej – mówią przedstawiciele spółki.

Sprawdź, czy przejazd na twojej trasie się poprawi

369,8 mln zł – tyle kosztować ma realizacja pierwszej części projektu. Jaki jest jej zakres? W planie znalazła się: modernizacja linii w ciągu ul. 3 Maja w Chorzowie, przebudowa linii w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach - od ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego, modernizacja torowiska w ul. Hajduckiej w Chorzowie, modernizacja torowiska w chorzowskiej ul. Powstańców od ul. Chrobrego do Rynku, przebudowa infrastruktury wzdłuż ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Ale to nie koniec. Spółka wymieni też cztery rozjazdy na pętli Chebzie oraz wyremontuje torowiska na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.

Duże zmiany w Zagłębiu: nowa linia, przebudowy starych

W drugiej części projektu zawarto budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu. - Ta ponad 7-kilometrowa trasa przebiegać ma od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II – informują Tramwaje Śląskie. To jednak nie koniec zmian. Druga część planu Tramwajów Śląskich obejmuje także przebudowy już istniejących zagłębiowskich tras: w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, w ciągu ul Będzińskiej w Sosnowcu wraz z tamtejszą pętlą, przebudowę torów w jezdni ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu, przebudowę torowiska w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej oraz budowę i modernizację infrastruktury w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu (od ul. Sobieskiego do trasy S86, czyli ok. 3400 m).

Poprawi się w Zabrzu i Bytomiu

Co Tramwaje Śląskie przewidują remontować w trzeciej fazie projektu? Tutaj zmiany dotyczą Zabrza oraz Bytomia. W pierwszym z miast przebudowana zostanie infrastruktura tramwajowa wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu. - Remont przejdzie także most nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do ul. Stara Cynkownia w Bytomiu – podkreślają przedstawiciele spółki.

W samym Bytomiu prace mają objąć przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Zabrzańskiej od ul. Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego, przebudowę torowisk: od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej, torowiska w ul. Katowickiej (tutaj dobudowany zostanie drugi tor) oraz torowiska w ul. Piekarskiej wraz z ul. Sądową. W przyszłości wygodniej pojedziemy także przebudowaną linią od ul. Sądowej do Stroszka.

Katowiczanie dostaną nową linię

Tramwaje Śląskie mają też dobrą informację dla mieszkańców stolicy aglomeracji. - W Katowicach powstanie nowa linia tramwajowa – informuje spółka. Pobiegnie ona wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Co to oznacza? Centrum dostanie obwodnicę, połączone zostaną bowiem linie tramwajowe na ul. Gliwickiej i Chorzowskiej.

Dodatkowo remont przejdzie linia w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach. Spółka planuje też przebudowę przejazdu przez ul. Knurowską w Zabrzu, remont torowiska w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki oraz od browaru do granicy z Rudą Śląską.

44 nowoczesne wagony

Poprawa infrastruktury torowo-sieciowej to jednak nie wszystko. Tramwaje Śląskie w ramach projektu chcą kupić także 44 nowoczesnych wagonów tramwajowych oraz kilka pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe). Jak przypomina Andrzej Zowada, rzecznik spółki,

poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres.

Tramwaje Śląskie wyremontowały wówczas ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

Źródło: PAP

 

Czytaj więcej