Silesion.PL

serwis informacyjny

Raport Yanosika: fotoradary w Europie. Czy Polska na tle innych państw wypada blado?

Fotoradary znajdują się we wszystkich państwach europejskich. W jednych krajach jest ich więcej, w innych mniej. Rekordowa liczba mierników prędkości znajduje się we Włoszech, a z kolei w Irlandii jest ich najmniej. Jeśli wybieracie się na wakacje autem po Europie, to sprawdźcie, gdzie będzie na Was czekać najwięcej fotoradarów!

Prawie 600 fotoradarów w Polsce

W naszym kraju znajdziecie 587 fotoradarów. Najwięcej znajduje się w województwie mazowieckim (105 szt.), wielkopolskim (54 szt.) oraz pomorskim (44 szt.). Najmniej mierników jest w województwie opolskim (12 szt.), świętokrzyskim (16 szt.) oraz kujawsko-pomorskim (21 szt.).

Krajowe fotoradary nie mierzą wyłącznie prędkości jazdy kierowców. Niektóre z nich sprawdzają ruch na skrzyżowaniach ze światłami, tym samym rejestrując przejazdy na czerwonym świetle, a inne to odcinkowe pomiary, które wzbudzają największy respekt kierowców. Tych, w naszym kraju, znajduje się 58. I również ich największą liczbę spotkają zmotoryzowani poruszający się po województwie mazowieckim.

Liczba fotoradarów zmienia się z roku na rok, obecnie prowadzone przez CANARD oraz GITD działania mają na celu rozbudowywanie infrastruktury mierników prędkości w Polsce, a także modernizację starych urządzeń, które lata świetności mają już za sobą.

Liczba odcinkowych pomiarów prędkości już wkrótce ulegnie zmianie. CANARD oraz GITD mają w planie rozbudowanie tej infrastruktury do 73 nowych urządzeń, które mają się znaleźć na drogach w 13 województwach, w tym również na autostradach. Kwestia fotoradarów również nie pozostanie bez zmian. Już wkrótce ma zostać wymienionych 100 urządzeń, bez zmiany ich lokalizacji. Nowe fotoradary będą działały znacznie lepiej – zdjęcia będą o wiele czytelniejsze, a dodatkowo urządzenie będzie mogło rozróżnić typ pojazdu, a nawet być zsynchronizowane z dodatkowymi kamerami, które umożliwią rejestrację przez urządzenie obrazu tyłu pojazdu – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

W Europie najwięcej fotoradarów mają Włochy!

W krajach europejskich liczba fotoradarów jest bardzo mocno zróżnicowana. Najwięcej mierników znajduje się we Włoszech (7 456 szt.) i Wielkiej Brytanii (5 305 szt.), a z kolei najmniej w Irlandii (3 szt.).

Włosi mogą się wydawać bardzo wyluzowani, jeśli chodzi o jazdę samochodem, co widać również z poziomu turysty. W Neapolu panuje chaos na drogach, z kolei w Rzymie ten uliczny bałagan jest już bardziej opanowany. Niemniej, kary za przekroczenie prędkości w całym kraju są bardzo wysokie. Za jazdę już o 10-20 km/h więcej można otrzymać mandat w wysokości 169 euro, a za jazdę o 30-50 km/h więcej niż wskazuje limit od 532 do nawet 2 810 euro. Co ważne, kierowcy których pojazdy są zarejestrowane poza granicami Włoch, muszą opłacić mandat od razu po jego otrzymaniu, inaczej auto może zostać zabrane na najbliższy parking depozytowy – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Wśród państw, które mają najwięcej mierników prędkości oraz przejazdów na czerwonym świetle, znalazły się również Niemcy z liczbą 4 916 urządzeń. I to by było na tyle, jeśli chodzi o największą liczbę fotoradarów grubo powyżej dwóch tysięcy urządzeń. Na kolejnych pozycjach państw najmocniej przywiązujących uwagę do kontroli prędkości jazdy kierowców, znajdują się: Szwecja – 2 045 sztuk, Belgia z liczbą 1 605 urządzeń, Hiszpania – 1 566 mierników oraz Austria – 1 263 fotoradarów.

Z kolei najmniejszą liczbą fotoradarów mogą się pochwalić, poza Irlandią, Liechtenstein z liczbą 5 mierników, Malta z 16 urządzeniami kontrolującymi kierowców oraz Islandia z liczbą 17 urządzeń i Dania z 18 miernikami. Mniej niż sto fotoradarów znajduje się również w Luksemburgu (31 szt.), Słowacji (54 szt.), Serbii (77 szt.) i Estonii (77 szt.).

Jak wygląda ranking państw z największą liczbą fotoradarów w Europie?

  1. Włochy – 7 456 fotoradarów
  2. Wielka Brytania – 5 305 fotoradarów
  3. Niemcy – 4 916 fotoradarów
  4. Francja – 3 625 fotoradarów
  5. Szwecja – 2 045 fotoradarów
  6. Belgia – 1 605 fotoradarów
  7. Hiszpania – 1 566 fotoradarów
  8. Austria – 1 263 fotoradarów
  9. Finlandia – 988 fotoradarów
  10. Islandia – 929 fotoradarów
  11. Szwajcaria – 786 fotoradarów
  12. Czechy – 636 fotoradarów
  13. Polska – 587 fotoradarów
  14. Grecja – 388 fotoradarów
  15. Rumunia – 380 fotoradarów
  16. Norwegia – 352 fotoradary
  17. Litwa – 337 fotoradarów
  18. Białoruś – 313 fotoradarów
  19. Chorwacja – 285 fotoradarów
  20. Ukraina – 264 fotoradarów
  21. Węgry – 257 fotoradarów
  22. Bułgaria – 162 fotoradary
  23. Portugalia – 100 fotoradarów
  24. Słowenia – 104 fotoradary
  25. Łotwa – 102 fotoradary

25. Bośnia i Hercegowina – 102 fotoradary

  1. Serbia – 77 fotoradarów

26. Estonia – 77 fotoradarów

  1. Słowacja – 54 fotoradary
  2. Luksemburg – 31 fotoradarów
  3. Dania – 18 fotoradarów
  4. Islandia – 17 fotoradarów
  5. Malta – 16 fotoradarów
  6. Liechtenstein – 5 fotoradarów
  7. Irlandia – 3 fotoradary

Europejskie mandaty za przekroczenie prędkości są znacznie wyższe niż w Polsce!

W Polsce od 1 stycznia tego roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Stawki za przekroczenia prędkości wzrosły, a najwyższa kara, jaką można otrzymać wynosi 2 500 zł (za jazdę o ponad 70 km/h więcej niż wskazuje limit). Czy w odniesieniu do innych państw europejskich to dużo pieniędzy? Przekładając tę sumę na europejskie stawki, to „zaledwie” 530 euro.

Najwyższe mandaty płacą kierowcy w Wielkiej Brytanii. Tutaj przekroczenie dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h kosztuje nawet 5 500 euro! W Austrii za jazdę o 50 km/h więcej niż wskazuje limit prędkości płaci się mandat w wysokości 500 euro. W Szwecji przekroczenie go o 20 km/h kosztuje już 280 euro. We Francji kierowców, którzy przekroczyli prędkość o więcej niż 50 km/h, karze się mandatem w wysokości 1 500 euro. W Niemczech to samo przewinienie kosztuje 560 euro.

Dla porównania – w Polsce jazda o ponad 50 km/h więcej niż wykazuje obowiązkowy limit kosztuje kierowcę mandat w kwocie 1 500 zł (około 318 euro), wcześniej było to od 400 do 500 zł.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

5 1 Głosowanie
Ocena artykułu

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Prosimy o komentarz.x