News

Katowice transportem żyją

Co byś zrobił w 45 minut? Obiad, porządki, zakupy? Pomyśl, że tyle czasu średnio spędzasz dziennie w autobusie!

Ponad 800 tysięcy podróży odbywa się każdego dnia w Katowicach. Autobusem, samochodem, tramwajem, czy rowerem. Największą popularnością katowiczan cieszy się... komunikacja miejska, w której spędzamy średnio aż 45 minut!

AUTO W ODSTAWKĘ?

Z danych zamieszczonych w "Wieloletnim planie rozwoju zintegrowanego systemu transportowego miasta Katowice" wynika, że aż 75% katowiczan korzysta z komunikacji miejskiej. Co trzeci mieszkaniec stolicy Górnego Śląska wybiera komunikację miejską mimo możliwości poruszania się samochodem.

ZMARNOWANY CZAS?

Mieszkańcy Katowic dziennie podróżują 28 minut - do pracy, szkoły, pub'u, czy urzędu. W tym czasie mogliby obejrzeć odcinek ulubionego serialu z reklamami lub ugotować prosty obiad. Zdecydowanie gorzej statystyka ma się dla podróżujących komunikacją miejską - dla nich czas ucieka najszybciej, bowiem spędzają średnio całą godzinę lekcyjną w autobusie lub tramwaju.

O minutę krócej trwa podróż mieszkańców Katowic, którzy decydują się na jazdę samochodem. Aż 30% z nich preferuje właśnie tę formę transportu do centrum miasta. Prawie połowa (47%) spośród mieszkańców dojeżdżających do śródmieścia Katowic samochodem nie zrezygnuje z tego środka transportu na rzecz komunikacji miejskiej. Pozostałych mieszkańców (53%) do zmiany mogą skłonić możliwość szybkiego dojazdu komunikacją miejską, możliwość zostawienia pojazdu na bezpłatnym parkingu i kontynuowanie jazdy komunikacją miejską (system Park and Ride) oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji miejskiej. 

Czas jest łaskawszy dla tych, co wolą spacerować. Miłośnicy pieszych wędrówek tracą średnio 15 minut dziennie na podróżach. Warto nadmienić, że tylko 10% katowiczan dostaje się do centrum miasta właśnie piechotą. 

ROWEROWE KATOWICE

1/3 mieszkańców Katowic korzysta z roweru. Zdecydowana większość rowerzystów porusza się za pomocą dwóch kółek w celach rekreacyjnych. Badania wykazują, że tylko 6% katowiczan zdarza się wybierać jazdę rowerem zamiast jazdy samochodem lub komunikacją miejską. Udział ruchu rowerowego we wszystkich podróżach realizowanych różnymi środkami transportu wynosi tylko 2%.

źródło: citybybike.pl

Warto dodać, że w Katowicach od prawie 2 lat funkcjonują stacje wypożyczalni rowerów miejskich "City by bike". W poprzednim sezonie rowerowym, trwającym 170 dni, miało miejsce ponad 38 tys. wypożyczeń oraz 6,5 tys. rejestracji nowych użytkowników. 

PLANY NA TRANSPORT W KATOWICACH

"Wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego miasta Katowice" powstał jako dokument wdrożeniowy „Strategii Rozwoju Miasta Katowice 2030” w zakresie transportu i logistyki. Publikacja stanowi krytyczną analizę polityki transportowej Katowic z zaproponowaniem harmonogramu działań, mających na celu poprawę komunikacji miejskiej do 2020 i po tym okresie. W dokumnecie dokonano podziału na inwestycje flagowe, priorytetowe, ważne i pozostałe.

- Do inwestycji flagowych w zakresie rozwoju infrastruktury transportu zbiorowego zaliczona została budowa linii tramwajowej od pętli Brynów do pętli Kostuchna (tzw. tramwaj na południe), natomiast w zakresie integracji poszczególnych rodzajów transportu inwestycje flagowe stanowią węzły przesiadkowe „Brynów Pętla”, „Zawodzie”, „Kostuchna”, „Sądowa” i „Ligota” – mówi prezydent Krupa i zapowiada, że już w 2018 roku mieszkańcy Katowic i aglomeracji będą mogli korzystać z trzech węzłów Park and Ride, na które Miasto Katowice otrzymało 120 mln zł dofinansowania unijnego. 

Do inwestycji flagowych zaliczona została przebudowa węzła drogowego ulic Kościuszki i Armii Krajowej w Piotrowicach oraz przebudowa węzła drogowego ulic Pszczyńskiej, 73 Pułku Piechoty i Kolistej na Giszowcu.

W zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej plan przewiduje połączenie poszczególnych dzielnic ze strefą centralną oraz rozwój systemu wypożyczalni. Plan wskazuje również inwestycje dotyczące wdrożenia inteligentnych systemów zarządzania transportem (ITS), których podstawową funkcją będzie nadanie priorytetu pojazdom transportu publicznego oraz informowanie uczestników ruchu drogowego i pasażerów transportu zbiorowego. Rekomendowana jest w planie kontynuacja procesu wymiany taboru autobusowego i tramwajowego. Wskazywane są działania organizacyjne dla dostosowania tras linii autobusowych do planowanych węzłów przesiadkowych, integrację taryfowo-biletową poszczególnych rodzajów transportu w obszarze aglomeracyjnym, zmiany w polityce parkingowej uwzględniające planowany rozwój infrastruktury transportu publicznego oraz kontynuacja działań dotyczących kształtowania stref o ograniczonym ruchu samochodowym.

Czytaj więcej

 

 

 

 

 

Napisz do autora k.pilawa@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Lifestyle