News

Śląsk i Małopolska lepiej połączone. Kolejowo

Trasa Kraków-Katowice powinna być gotowa w 2020 roku.

PKP PLK podpisały w poniedziałek z wykonawcami dwie umowy na modernizacje odcinków tras kolejowych łączących Małopolskę i Śląsk: E30 między Krzeszowicami i Trzebinią o wartości blisko 600 mln zł oraz nr 93 Trzebinia-Oświęcim za 303 mln zł.

Jak podkreślił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, podpisane właśnie wielomilionowe umowy zwiększają wartość zakontraktowanych w tym roku zadań w ramach Krajowego Programu Kolejowego do blisko 16 mld zł. Według niego do końca tego roku powinny zostać zawarte umowy na ponad 20 mld zł.

- To wielkie wyzwanie realizowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, kierowany przez premier Beatę Szydło - zaznaczył Adamczyk.

Według niego szczególne znaczenie ma pierwsza z podpisanych w poniedziałek umów na odcinek między Krzeszowicami i Trzebinią, stanowiący fragment magistrali E30 Kraków-Katowice. Inwestycja ta, ostatni realizowany fragment tej trasy, notuje kilkuletnie opóźnienie – powinna być gotowa w kwietniu 2014 r. - przypomniał szef resortu infrastruktury.

Trasa Kraków-Katowice gotowa w 2020 roku

Według prezesa PKP PLK ostatni odcinek i cała trasa Kraków-Katowice powinny być gotowe w 2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią z prędkością 160 km/h, co pozwoli im pokonać trasę między stolicami woj. małopolskiego i śląskiego w ciągu godziny.

Umowę na wykonanie inwestycji podpisano z konsorcjum Torpolu i Budimeksu. Wartość planowanych prac to blisko 600 mln zł. Za pieniądze te przebudowanych będzie 47 km torów i sieci trakcyjnej, oraz 45 obiektów inżynieryjnych. Powstanie nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Trzebini, a także przebudowane zostaną perony w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie całą inwestycję wartą 2 mld zł podzielono na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewiduje przyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

Druga z umów podpisanych w poniedziałek przez PKP PLK zakłada kompleksową modernizację linii nr 93 między Trzebinią a Oświęcimiem. Prace za 303 mln zł netto wykona firma ZUE.

Kontrakt obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlano - montażowych na odcinku Trzebinia - Oświęcim. Inwestycja obejmie kompleksową wymianę 20 km torów między tymi miastami. Zaplanowano przebudowę lub remont obiektów inżynieryjnych, w tym 21 wiaduktów, m.in. w Trzebini, Chrzanowie, Chełmku i Oświęcimiu. Dzięki temu pociągi mają jeździć płynnie i ma wzrosnąć bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego.

Budowa rusza w przyszłym roku

Na stacjach i przystankach: Chrzanów, Chełmek, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski będą nowe, lepiej wyposażone perony, zapewniające łatwiejszy dostęp do pociągów, także osobom niepełnosprawnym.

Prace budowlane na odcinku Trzebinia - Oświęcim planowane są na lata 2019 - 2021. Inwestycja prowadzona będzie w ramach większego projektu obejmującego modernizację linii kolejowej nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice finansowanej z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu to ok. 555 mln zł. Umowa na kolejny odcinek Oświęcim - Czechowice Dziedzice ma zostać podpisana po rozstrzygnięciu przetargu w drugiej połowie przyszłego roku.

Jak podkreślił minister Adamczyk, wybrani wykonawcy to sprawdzone krajowe firmy, z dużym doświadczeniem w realizacji inwestycji kolejowych. (PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Anna Mackiewicz

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Tour de Pologne