News

Bytom Północny zostanie przeniesiony

Kolejowy przystanek osobowy Bytom Północny zostanie przeniesiony, zgodnie z wnioskiem Kolei Śląskich i miasta – poinformowały PAP służby prasowe PKP PLK. Spółka na razie nie wypowiedziała się, czy będzie możliwe utworzenie nowego przystanku Chorzów Uniwersytet.

Zarządca kolejowej infrastruktury chce poprawić dostęp pasażerów do pociągów. Współpracuje przy tym z przewoźnikami i lokalnymi samorządami. W ostatnim tygodniu informował o uruchomieniu na terenie kraju trzech nowych przystanków osobowych: Sucha Beskidzka Zamek, Wólka Orłowska oraz Gorzów Wielkopolski Wschodni.

Na Górnym Śląsku dwie oddolne inicjatywy w tym zakresie dotyczą tamtejszego odcinka linii nr 131. Oznaczenie takie nosi tzw. magistrala węglowa Chorzów Batory – Tczew (będąca częścią europejskiej magistrali C-E 65). W woj. śląskim poruszają się nią m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.

To właśnie przewoźnik kolejowy należący do samorządu woj. śląskiego wnioskował, aby przenieść istniejący przystanek Bytom Północny o kilkaset metrów na północ, w rejon wiaduktu kolejowego przy ul. Strzelców Bytomskich w tym mieście. Umożliwiłoby to m.in. skomunikowanie pociągów z komunikacją miejską.

Wniosek ten jeszcze z końcem kwietnia pozytywnie zaopiniowało miasto. Potem PLK analizowały czy możliwe będzie sfinansowanie budowy m.in. nowych peronów w ramach przygotowywanego obecnie kolejnego etapu rewitalizacji linii nr 131. Ostatecznie, zgodnie z informacją przekazaną PAP przez Jacka Karniewskiego z biura prasowego PLK, zapadła pozytywna decyzja w tej sprawie.

Koleje Śląskie argumentowały m.in., że przed laty w pobliżu obecnego Bytomia Północnego działała kopalnia Powstańców Śląskich (obecnie na jej gruncie funkcjonuje prywatna spółka górnicza Ekoplus). Nieopodal mieści się też niewielkie Osiedle Awaryjne. Przystanek jest jednak oddalony od większych osiedli czy arterii komunikacyjnych, dlatego korzysta z niego niewielu pasażerów. Z kolei następny przystanek Rojca mieści się w sąsiednim Radzionkowie.

Jednocześnie Koleje Śląskie starają się stymulować popyt na swoje połączenia, w tym wypadku: S8 Katowice – Tarnowskie Góry - Lubliniec. W obecnym rozkładzie jazdy przewoźnik zwiększył tam liczbę pociągów w godzinach dojazdów do i z pracy lub szkół, a także wprowadził promocyjną ofertę cenową. Skierował tam też zmodernizowane pociągi 14WE.

Dzięki przesunięciu przystanku o ponad 500 metrów na północ, w pobliże ul. Strzelców Bytomskich, znajdzie się on bliżej dużych osiedli. Podróżni zyskają też możliwość przesiadki na autobus czy tramwaj. Dodatkowym plusem może stać się bliskość dużego centrum handlowego. Jednocześnie nowa lokalizacja pozwoli zapewnić dobrą komunikację z tworzoną na pokopalnianym terenie strefą ekonomiczną.

Przedstawiciele PLK, pytani o drugą inicjatywę dotyczącą górnośląskiego odcinka magistrali węglowej, potwierdzili jedynie dotąd, że „została zgłoszona”. Chodzi o wspólną propozycję Uniwersytetu Śląskiego, miasta Chorzów i Kolei Śląskich utworzenia nowego przystanku: Chorzów Uniwersytet.

Przystanek miałby się mieścić między stacjami Chorzów Batory i Chorzów Miasto, a więc w niedalekim sąsiedztwie kampusów Uniwersytetu Śląskiego i Wyższej Szkoły Bankowej, a także chorzowskiego szpitala miejskiego. Przedsięwzięcie jest na wcześniejszym etapie, niż w przypadku przesunięcia Bytomia Północnego. Drugie spotkanie w tej sprawie, z udziałem zainteresowanych stron, odbyło się 20 lipca br.

12 lipca br. rząd przyjął aktualizację Krajowego Programu Kolejowego – bez zmiany limitu wydatków z budżetu państwa. Wśród wprowadzonych w KPK zmian zwiększono z 1 mld zł do 2,133 mld zł wartość projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo; odcinek Chorzów Batory - Zduńska Wola Karsznice”.

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Video