Silesion.PL

serwis informacyjny

Paragony nie kłamią, czyli jak Polacy zareagowali na wojnę w Ukrainie

W ostatnim czasie media obiegają zdjęcia i nagrania pokazujące długie kolejki na stacjach paliw. Zdarzają się też problemy z wypłatą gotówki z bankomatów, a nawet z dostępnością towarów w popularnych dyskontach. Wszystko to przez panikę, która ogarnęła część Polaków po ataku Rosji na Ukrainę. Sytuacji i nastrojów nie polepsza wszechobecna dezinformacja mająca na celu jeszcze większą destabilizację społeczeństwa. Na to, co dzieje się w sklepach ma również wpływ ogromna chęć niesienia pomocy uchodźcom.

Twórcy darmowej aplikacji zakupowej PanParagon postanowili więc sprawdzić, czy puste półki to tylko miejskie legendy czy jednak Polacy masowo ruszyli do sklepów i problem ma skalę ogólnopolską.

W styczniu kupowaliśmy mniej?

Analizując anonimowe dane z tysięcy paragonów, twórcy PanaParagona zauważyli, że w styczniu tego roku średnia liczba produktów spożywczych na paragonie była mniejsza niż w analogicznym okresie 2021 roku i to aż o ponad 11%.

Wniosek nasuwa się sam… Najprawdopodobniej stale rosnąca inflacja mocno daje się we znaki Polakom. Kiedy ceny produktów i usług rosną znacznie szybciej niż wynagrodzenia, zaczynamy szukać oszczędności. Na pierwszy ogień zazwyczaj idą produkty spożywcze. Jednym z łatwiejszych sposobów na zmniejszenie wydatków są bowiem zakupy z listą i ograniczenie wszelkich “zachcianek”.

Co ciekawe, w tym trudnym finansowo czasie twórcy aplikacji PanParagon zauważają też znacznie większe zainteresowanie gazetkami promocyjnymi. Od września 2021, czyli od momentu, w którym ceny zaczęły rosnąć znacznie szybciej niż byliśmy do tego przyzwyczajeni, do lutego 2022 zainteresowanie promocjami w gazetkach wśród użytkowników PanaParagona wzrosło aż o 25%.

Pełna mobilizacja

W badaniu pod lupę wzięto także paragony z ostatnich dwóch tygodni lutego bieżącego roku. Jak się okazało, dane potwierdzają to, że w trudnych chwilach nie zapominamy o potrzebujących. Skąd taki wniosek?

W piątek i sobotę, czyli dwa dni po wybuchu wojny, w koszykach Polaków znalazło się o około 10% więcej produktów niż we wcześniejszych analogicznych okresach. To właśnie wtedy rozpoczęły się zbiórki i akcje pomocowe dla Ukrainek i Ukraińców uciekających z niebezpiecznych terenów.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).