News

Nutella wycofana? Sprawdziliśmy we Włoszech czy to prawda

Doniesienia mediów o tym, że z włoskich sklepów wycofano Nutellę mijają się z prawdą.

Słyszeliście już zapewne o problemach Nutelli. Tak, wasz ulubiony przysmak do smarowania, za sprawą zawartego w Nutelli oleju palmowego, został oskarżony o działanie rakotwórcze. Jednak nieprawdą jest, że Nutella zniknęła już z włoskiej sieci supermarketów COOP, która, jak podały różne media, miała ją wycofać ze sprzedaży.

Sprawdziliśmy, w styczniowej promocji COOP, Nutella ma się dobrze, kosztuje 3,25 euro za 825 gram i jest do kupienia, podobnie jak inny produkt firmy Ferrero, czekoladki Kinder za 1,49 euro. W sieci supermarketów Iper z 20 procentową zniżką Nutella kosztuje 4,39 euro.

Skąd więc afera wokół Nutelli?

Zaczęła się po tym, jak Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności stwierdził, że spożycie oleju palmowego może stwarzać zagrożenie dla zdrowia, szczególnie dla dzieci. Winne miały być estry glicydowe kwasów tłuszczowych, czyli zanieczyszczenia powstałe w procesie przetwarzania rafinowanych olejów roślinnych. Najgorsze właśnie w oleju palmowym.

To wtedy we Włoszech zaczęła się masowa akcja wycofywania ze sklepów produktów zawierających olej palmowy, zainicjowana właśnie przez sieć COOP, która chce stać się pierwszą spożywczą siecią "Palm free".

To dlatego producent Nutelli firma Ferrero dostała ultimatum. Albo olej palmowy zniknie z produktów, albo na sklepowych półkach COOP nie znajdzie się dla niego miejsca. Niektóre sklepy nawet, na własną rękę, na wszelki wypadek, po decyzji EFSA z maja 2016 roku nie sprzedawały Nutelli, stąd wzięło się całe zamieszanie.

Że troska Włochów o konsumentów nie jest czczą gadaniną, niech świadczy fakt, że w ciągu ostatnich pięciu miesięcy COOP zmusił do zmiany receptur producentów już ponad 200 produktów własnej marki. Sieci Carrefour, Iper i i dziesiątki innych czynią podobnie.

FERRero się broni

Ferrero jednak broni Nutelli, a Vincenzo Tapella, kierownik ds. zakupów firmy przekonuje, że wyłączenie oleju palmowego z produkcji Nutelli oznaczałoby stworzenie gorszego substytutu prawdziwego produktu.

Firma Ferrero wyjaśniła, dementując doniesienia mediów, że Nutella nie została w żadnym kraju usunięta z półek żadnej sieci supermarketów, a włoska sieć COOP, wycofała tylko produkty zawierające olej palmowy sprzedawane pod marką własną COOP.

Zdaniem Ferrero,  Nutella jest bezpieczna dla zdrowia, bo surowce i procesy stosowane w produkcji Nutelli są w pełni zgodne z wymaganiami określonymi przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).

W raporcie z maja 2016 roku EFSA stwierdziła bowiem, że zawartość zanieczyszczeń zależy od rodzaju stosowanego oleju i tłuszczu, jak również od procesów obróbki, jakim surowce te są poddawane.

Producent Nutelli twierdzi, że starannie dobiera najwyższej jakości surowce i stosuje specjalne procesy technologiczne, które ograniczają zawartość zanieczyszczeń do minimum w pełni zgodnego z wymaganiami określonymi przez EFSA.

Italia "Palm free"?

Wszystko wskazuje jednak na to, że Ferrero na dłuższą metę nie obroni we Włoszech swojego flagowego produktu. Firma Barilla, właściciel marki Mulino Bianco, też początkowo nie chciała słyszeć o wycofaniu oleju palmowego, ale widząc, jaki cel przyświeca organizacjom konsumenckim, znając badania naukowe i stanowisko sieci handlowych, szybko zmieniła strategię i teraz nowe ciasteczka i przekąski bez oleju palmowego stają się okrętami flagowymi firmy.

Włosi chcą we wrześniu 2017 roku, w trosce o zdrowie konsumentów, ogłosić się pierwszym europejskim krajem "Palm free".

Do wiosny 2017 Włosi planują, że aż 80 proc. ciastek, przekąsek i pieczywa, dostępnych na ich rynku, pozbawionych będzie przez producentów oleju palmowego. 

 

Czytaj więcej

Napisz do autora m.zawala@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Tour de Pologne