Silesion.PL

serwis informacyjny

Nowy taryfikator mandatów: zdaniem Yanosika kierowcy jeżdżą lepiej

Yanosik przeswietla drogi po wprowadzeniu nowego taryfikatora raport scaled

Yanosik przeswietla drogi po wprowadzeniu nowego taryfikatora raport scaled

Kierowcy już od trzech miesięcy mierzą się z nowym taryfikatorem mandatów. Efektem wprowadzenia wyższych stawek mandatów miało być większe bezpieczeństwo na drogach, zmniejszenie prędkości jazdy kierowców, a także zredukowanie liczby wypadków. Czy udało się powstrzymać kierowców przed przekraczaniem limitów prędkości? Eksperci z Yanosika sprawdzili, jak wyglądał udział przekroczeń prędkości zmotoryzowanych Polaków w pierwszych trzech miesiącach tego roku.

Wyższe mandaty za przekroczenie prędkości

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe stawki mandatów za przekroczenie prędkości. Zmieniły się nie tylko kwoty, ale również progi przekroczeń – od nowego roku są one liczone co nawet 5 km/h, a nie jak dotychczas co 10 km/h. W ten sposób za przekroczenie prędkości obowiązują mandaty:

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).

W niektórych przypadkach kary zwiększyły się nawet 5-krotnie, powodując że przekroczenie prędkości może naprawdę mocno uderzyć polskiego kierowcę po kieszeni. Wyższe stawki mandatów miały wpłynąć na złe nawyki kierowców i skutecznie wyeliminować nadmierne prędkości na polskich drogach. Czy tak się stało?

Kierowcy jeżdżą poprawniej w terenie zabudowanym?

Twórcy Yanosika zebrali dane z pierwszych trzech miesięcy 2022 r., dotyczące udziału przekroczeń prędkości polskich kierowców w terenie zabudowanym, i porównali je z tym samym okresem, w ubiegłym roku.

Nasze zestawienie zawiera dane z aplikacji Yanosik, z przedziału czasowego od 6:00 do 22:00, ze stycznia, lutego oraz marca, z podziałem na poprawną prędkość jazdy oraz przekroczenia limitu prędkości, z progami co 10 km/h. Dane porównaliśmy z analogicznym okresem w ubiegłym roku i podzieliliśmy je na obszar zabudowany oraz niezabudowany. W ogólnym podsumowaniu zachowanie poprawnej prędkości jazdy przez kierowców poruszających się w terenie zabudowanym wzrosła w porównaniu z 2021 rokiem. Podobnie w obszarze niezabudowanym, choć w mniejszej skali – informuje Julia Langa, Yanosik

Zgodnie z danymi Yanosik, kierowcy już w styczniu tego roku jeździli poprawniej (+2,9%), aniżeli w 2021 roku. W drugim miesiącu 2022 roku Polacy za kółkiem zachowali większą o 0,3% poprawność jazdy, w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Z kolei w marcu poprawność jazdy wzrosła o 3,1% w zestawieniu z tym samym miesiącem z 2021 roku.

Mniej przekroczeń prędkości w obszarze zabudowanym

Zmalał również udział przekroczeń prędkości od 10 km/h do ponad 50 km/h. Jeszcze w styczniu 2021 roku kierowcy przekroczyli prędkość o 10-20 km/h w obszarze zabudowanym w 9,1%, z kolei w tym samym miesiącu tego roku już tylko w 7,7%. W marcu tego roku udział przekroczeń prędkości o 10-20 km/h w obszarze zabudowanym spadł o 1,3%.

Twórcy Yanosika odnotowali jednak mniejszy spadek udziału przekroczeń prędkości do 10 km/h. W styczniu tego roku wskaźnik przekroczeń wyniósł o 0,5% więcej, niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Z kolei w lutym wzrósł o 1,3%, a w marcu o 0,2%.

Zmalał za to udział przekroczeń prędkości o więcej niż 50 km/h. W styczniu 2021 roku wynosił 0,2%, w 2022 roku już 0,1%, w lutym tego roku również spadł o 0,1%, a w marcu już o 0,2%.

Nie ma się co dziwić, według nowego taryfikatora przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h oznacza karę w wysokości 1500 zł do 2500 zł…

Niewielka poprawa w obszarze niezabudowanym

Zestawiliśmy dane dotyczące udziału przekroczeń prędkości w terenie niezabudowanym. Według naszego zestawienia, kierowcy w tym roku jeżdżą poprawniej, aniżeli w 2021 roku, jednak udział poprawności jazdy wciąż jest niższy niż w obszarze zabudowanym. Nasze dane wykazują, że w obszarze niezabudowanym kierowcy znacznie częściej dopuszczają się również przekroczeń prędkości o więcej niż 50 km/h, a udział przekroczeń do 10 km/h w tym roku jest wyższy, aniżeli w 2021 roku – mówi Julia Langa, Yanosik

Według danych z aplikacji Yanosik, kierowcy w styczniu tego roku zachowali większą o 0,8% poprawność jazdy w obszarze niezabudowanym, aniżeli w tym samym miesiącu w 2021 roku. W lutym tego roku wskaźnik poprawności jazdy spadł o 1,3%, a w marcu wzrósł o 0,6% w porównaniu z tymi samymi miesiącu w 2021 roku.

Kierowcy w znacznie większym stopniu pozwalają sobie na jazdę o 20-30 km/h szybciej, niż wynosi obowiązujący limit, w porównaniu z obszarem zabudowanym. Wskaźniki utrzymują się tutaj na poziomie 4-6%, w terenie zabudowanym to 2-4%. Jednak w tym roku widać wyraźniejszy spadek przekroczeń prędkości o 20-30 km/h, aniżeli w 2021 roku. W styczniu wskaźnik popełniania tego wykroczenia spadł o 0,8%, w lutym o 0,3%, w marcu o 0,6%. To zdecydowanie dobra wiadomość.

Maleją również przekroczenia prędkości o 40-50 km/h – w tym roku w styczniu ich udział był mniejszy o 0,2%, w lutym o 0,1%, w marcu o 0,2%. A przekroczenia prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze niezabudowanym w tym roku również spadły o 0,4% (styczeń), 0,1% (luty) i 0,2% (marzec).

Wniosek nasuwa się sam – kierowcy jeżdżą poprawniej po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów. Dane od twórców Yanosika jasno wykazują, że udział przekroczeń prędkości maleje zarówno w obszarze zabudowanym, jak i poza nim.

Nowy taryfikator mandatów obowiązuje już od trzech miesięcy i w ciągu tego okresu już wpłynął na zachowania kierowców na polskich drogach. Czy w miarę upływu czasu będzie jeszcze mocniej oddziaływał na zmotoryzowanych Polaków? Jest na to szansa, zwłaszcza że już wkrótce punkty karne będą miały wpływ na wysokość składki OC. Ci, którzy będą je gromadzić, będą musieli pogodzić się z wyższą opłatą ubezpieczenia OC przez następne dwa lata, bo właśnie przez taki czas będą ważne punkty karne, licząc od dnia uiszczenia opłaty za wykroczenie.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024