Czytasz: Nowy Mercedes jest inteligentny i słucha

Nowy Mercedes jest inteligentny i słucha

Czym jeszcze zaskakuje nowy Mercedes-Benz klasy A?

W sobotę mogliśmy go zobaczyć w pełnej krasie podczas dni otwartych (w formie pikniku) w salonie Mercedes-Benz Sosnowiec. Silesion był tam z kamerą i aparatem, by przyjrzeć się temu cudeńku.

Auto, które słucha

Nowy Mercedes-Benz klasy A, bo o nim mowa, to samochód prawdziwie inteligentny, auto można obsługiwać bowiem głosem. Jeśli tego typu atrakcje nie kojarzyły Wam się do tej pory z motoryzacją - najwyższa pora zmienić zdanie. W kokpicie tej dynamicznej i komfortowej maszyny wbudowany jest system rozpoznawania mowy połączony z algorytmami sztucznej inteligencji, analogiczny do systemów typu Amazon Alexa czy Google Assistant. A uruchamia się go hasłem „Hej, Mercedes”.

Definicja luksusowego kompaktu

Pomimo tego, że nowy przedstawiciel klasy A zachował swój sportowy charakter i wygląd, nie brak mu luksusowych cech. Można rzec wręcz, że na nowo zdefiniował luksus w klasie kompaktów. To w dużej mierze zasługa połączenia dynamicznego designu z intuicyjną koncepcją obsługi.

Nadwozie jest purystyczne, dwubryłowe, ale o zdecydowanie sportowym wzornictwie. Dynamizują je chociażby smukłe diodowe lampy z chromowanymi dodatkami i szeroka osłona chłodnicy z gwiazdą Mercedesa. O sportowy charakter dbają rakże większe nadkola, wyprofilowana "talia" z tyłu i dwuczęściowe poziome lampy powiększające nadwozie.

Z kolei kabina prezentuje się nie tylko nowocześnie, ale i awangardowo i wydaje się być niezwykle przestronna. I to prawda, w porównaniu do poprzedników mamy więcej miejsca na wysokości ramion, łokci i nad głowami. Deska rozdzielcza ma niską zabudowę, kokpit z dwoma ekranami jest panoramiczny, a kształt otworów wentylacyjnych jako żywo przypomina... silniki odrzutowe! Jakby tego było mało - do dyspozycji mamy nastrojowe oświetlenie, dostępne w 64 odcieniach, można uruchomić również motywy z dynamiczną ich zmianą.

Jest też praktyczny bagażnik o pojemności 370 litrów (29 więcej niż poprzedniczka). Oparcia tylnej kanapy można ustawić pionowo tak, aby zmieścić większe pudła. Podobnie pomyślano o schowkach w kabinie.

Mercedes sam się uczy i pracuje cicho

Mercedes-Benz User Experience, a w skrócie MBUX - tak nazywa się nowy system multimedialny zastosowany w samochodzie. Można go perosnalizować i dostosowywać do własnych potrzeb, a on sam może się... uczyć, a to dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Dotykowo obsługujemy ekran, panele na konsoli środkowej oraz panele na kierownicy. Mamy do dyspozycji intuicyjny interfejs i grafiki w wysokiej rozdzielczości generowane w czasie rzeczywistym. Uzupełnieniem są usługi Mercedes me connect, dzięki którym możemy wysłać informacje o wypadku, a także chociażby śledzić pojazd, jeśli akurat zapomnieliśmy, gdzie zaparkowaliśmy. MBUX sprawdzi dla nas również ceny paliw i dostępność miejsc parkingowych, jeśli tylko znajdzie je w internecie.

Nowoczesność to jednak nie jedyny atrybut nowego Mercedesa. Imponująca jest także cicha charakterystyka jazdy, typowa dla samochodów premium.  Dzięki sztywnej konstrukcji nadwozia nie będą nam przeszkadzały nierówności nawierzchni i zewnętrzne szumy. Elementy wykończenia kabiny i układy zarządzania dopływem powietrza i zawieszeniem również sprzyjają poprawie wyciszenia.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Naszpikowany nowymi technologiami Mercedes stawia równie mocno na bezpieczeństwo. Mamy chociażby układ Active Brake Assist, który pomaha zapobiec lub złagodzić skutki kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd, wykrywa także przechodniów i rowerzystów. Jest bogaty pakiet funkcji asystujących, elementem pakietu bezpieczeństwa jest np. aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC, która pozwala regulować prędkość. Będziemy mogli czuć się bezpieczniej przed skrzyżowaniami, rondami, a także zakrętami. Specjalny asystent będzie nam towarzyszył także przy zmianie pasa (Active Lane Change Assist) czy w samoczynnym hamowaniu (Active Emergency Stop Assist). Bogaty jest również pakiet poduszek powietrznych: są czołowe dla kierowcy i pasażera z przodu, jest kolanowa dla kierowcy i poduszki okienne oraz poduszki boczne z przodu.

A skoro już wiemy, że możemy czuć się bezpiecznie to na koniec słówko o tym, czym będziemy się rozpędzać. Mercedes oferuje nową klasę A w trzech wariantach silnikowych. Mamy wersję A 200 z 163-konnym silnikiem z przekładnią dwusprzęgłową lub  6-stopniową skrzynią manualną, 224-konną wersję A 250 i 116-konną - A 180. Dwie ostatnie wersje oferowane są z przekładnią dwusprzęgłową. Średnie spalanie dla wymienionych wersji plasuje się na poziomach: 5.1, 5.6, 6.0 i 4.1 l/100 km, a więc jest oszczędnie.