Czytasz: Motoryzacyjne podsumowanie roku 2017

Motoryzacyjne podsumowanie roku 2017

Renomowany Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował swój coroczny raport dotyczący kondycji polskiej motoryzacji.

Renomowany Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował swój coroczny raport dotyczący kondycji polskiej motoryzacji. Opracowany został na podstawie danych z bazy CEPiK o rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych (o DMC do 3,5 t) w naszym kraju w 2017 roku. Generalnie jest nieźle – miniony rok był kolejnym ze wzrostem takich rejestracji: od 373,2 tys w 2014 do (rekordowej, najwyższej w XXI wieku ilości) 542,5 tys sztuk w 2017. Przyglądając się jednak szczegółom obraz ten nie jest już taki optymistyczny. 

W dalszej części tego omówienia najważniejszych faktów zawartych w raporcie, skupię się na statystykach dotyczących wyłącznie (nowych) samochodów osobowych, z pominięciem dostawczych. To oznacza, że ogólna ilość zarejestrowanych w Polsce w ub. roku nowych samochodów osobowych wynosi 483 195 sztuk. 

Najbardziej popularną marką okazała się Skoda (61,7 tys). Na podium znalazła się także Toyota (50,7 tys) oraz Volkswagen (48,6 tys). W pierwszej dziesiątce znalazł się także Opel (35,7 tys) oraz Ford, Renault, Kia, Dacia, Huyndai oraz... Mercedes (16,7 tys). Warto podkreślić, że wszyscy wymienieni producenci zwiększyli swą sprzedaż w porównaniu do 2016 roku.

Wśród zarejestrowanych samochodów znalazły się także Maserati (101 szt), Tesla (64), Bentley (28), Ferrari (27), Rolls Royce (10), Lamborghini oraz Aston Martin (po 5 szt), a nawet Lotus i McLaren (po 2 szt). 

Prawie pół miliona (nowych) samochodów może robić wrażenie. I robi, ale bardzo złudne, gdyż okazuje się, że prawie 70 procent tych samochodów zarejestrowanych zostało przez tzw. klientów instytucjonalnych, a więc na firmy, przedsiębiorstwa, korporacje. Jedynie 3 na 10 rejestracji przypadło natomiast na osoby fizyczne (prywatne), a i tutaj zapewne będą przekłamania, gdyż Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców do tej kategorii zalicza także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. 

Kolejnym procederem, który zawyża statystyki dotyczące polskiego rynku motoryzacyjnego jest tzw. reeksport. Polega to na tym, że kupiony i zarejestrowany w Polsce samochód jest praktycznie natychmiast odsprzedawany klientowi z zagranicy. I nie są to bynajmniej sporadyczne przypadki, a w dodatku wielkość tego „reeksportu” jest praktycznie niemożliwa do oszacowania.

Bardziej obiektywny obraz polskiej motoryzacji można dostrzec uwzględniając ranking bazujący na tzw. wskaźniku chłonności rynku. Sprzedaż na poziomie nieco ponad 483 tysięcy samochodów plasuje nasz kraj na siódmym miejscu wśród 30 europejskich krajów. Ale wspomniany w poprzednim zdaniu wskaźnik (ilość nowych samochodów na 1000 mieszkańców) spycha nasz kraj na 23 pozycję w rankingu obejmującym 30 europejskich państw. W Polsce wynosi on 11,5 sztuk. Lepszy współczynnik ma m.in. Estonia (16,8), Czechy (24,5) i Słowenia (33,6), o Niemczech czy Francji nie wspominając... 


SAMAR opublikował również ranking najpopularniejszych w Polsce w 2017 roku modeli. Tutaj też Skoda może mieć powody do zadowolenia. Najchętniej kupowanym autem okazała się bowiem Fabia (18 979 szt), a tuż za nią znalazła się Octavia (18 775). Ponadto w pierwszej 15-ce znalazł się także Rapid (9,4 tys i miejsce 10) oraz Superb (7,2 tys i 15 lokata).

W czołówce znalazła się także Astra (15,8 tys), Golf (13,2), Yaris (12,5), Focus (10,9), Auris (10,5), Clio (9,8) oraz Duster (9,5 tys).

Czytaj więcej