News

LEO Express pojedzie z Krakowa do Pragi przez Katowice

LEO Express został w Polsce pierwszym w pełni prywatnym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy dalekobieżne po polskich torach.

Decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacego Góry o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Kraków – Praga, LEO Express został w Polsce pierwszym w pełni prywatnym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy dalekobieżne po polskich torach. To kolejny istotny krok do uruchomienia regularnych przewozów pociągiami LEO Express na trasie z Krakowa do Pragi. Jednocześnie to historyczny moment dla pasażerów.

Pasażerowie uzyskają dzięki decyzji Prezesa UTK kolejne międzynarodowe połączenia kolejowe do Czech, a oferta na tej trasie ulegnie poszerzeniu – to wszystko bez żadnych nakładów ze środków publicznych. Polacy dzięki temu dołączą do Szwedów, Brytyjczyków, Czechów, Niemców, Słowaków, Austriaków i Włochów, którzy już od pewnego czasu mogą korzystać z konkurencji na torach i z rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego – mówi prezes grupy LEO Express pan Peter Köhler.

W Polsce aktualnie przeciętna ilość podróży koleją na jednego mieszkańca, choć ma wzrostową tendencję, wynosi nadal ok. 50% poziomu osiąganego w niektórych krajach europejskich. Nowi gracze na rynku to potencjał do kolejnego wzrostu liczby pasażerów na kolei, ilości połączeń oraz innowacji i dalszego polepszania standardu usług dla aktualnych, a także dla nowych klientów transportu kolejowego.

Leo Express - rozkład jazdy:

Leo Express przygotowuje się do wyjazdu na tory

LEO Express przeszedl do kolejnego etapu starań w celu rozpoczęcia przewozów po polskich torach. Aktualna decyzja o otwartym dostępie to drugi ważny dokument, po Certyfikacie przewożnika z kwietnia 2017, który już firmie udało się pozyskać. Żeby czarno-złote pociągi przewoźnika wyjechały na tory, niezbędne są ostatnie przygotowania techniczno-formalne. Firma prawdopodobnie już w przeciągu najbliższych tygodni ogłosi termin startu przewozów w Polsce.

To nowość nawet w skali europejskej. Dzięki staraniom Unii na rynkach poszczególnych krajów z powodzeniem funkcjonuje nawet po kilku przewoźników komercyjnych razem z przewoźnikem państwowym. W przypadku pociągów dałekobieżnych na trasach międzynarodowych dopiero przecieramy szlaki. To wiąże się z dużą ilością nowych wyzwań. Cieszymy się, że polskim władzom jednak zależy na rozwoju połączeń międzynarodowych
i poszerzeniu oferty – tłumaczy członek zarządu LEO Express Polska pan Peter Jančovič.

Przewoźnik dobrze ocenia dotyczasową współpracę z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego. Zwycięzcami dzięki tej decyzji Prezesa UTK są przede wszystkim pasażerowie. Jak widać na przykładzie z innych krajów, inni uczestnicy rynku nie muszą w cale stracić, a raczej na odwrót. To nowy, niezwykłe istotny impuls dla całej branży – komentuje Peter Jančovič.

Sieć połączeń kolejowo-autobusowych

Zamiarem LEO Express jest stworzenie dobrze skomunikowaniej transgranicznej siatki połączeń w Europie Środkowiej, która łączy kolej, autokary, a także transport spod drzwi do drzwi wykorzystujący małe busy. Autokary LEO Express już teraz łączą ponad 40 polskich miast, na przykład Kraków z Ustką, Warszawę z Kielcami i Krakowem, czy Katowice z Łodzią i Gdańskiem. Dodatkowo za pomocą sieci połączeń autobusowo-kolejowych firma już teraz zapewnia połączenia Polski z ponad 25 europejskimi miastami.

Przewoźnik widzi duże szanse zwlaszcza w rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych, w których tkwi ogromny potencjał. Zdecydowanie najwiekszy udział w międzynarodowym przewozie osób utrzymuje transport drogowy: samochodowy oraz autokarowy. Stworzenie otwartego rynku daje możliwości uruchomienia nowych połączeń i relacji w międzynarodowym transporcie kolejowym i pozyskanie dla kolei dodatkowych, zupełnie nowych pasażerów, a także wsparcie idei zrównoważonej i ekologicznej mobilności.

Czytaj więcej

Napisz do autora w.stech@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Kongres