Czytasz: Kulturalna podróż. Savoir-vivre wobec niepełnosprawnych

Kulturalna podróż. Savoir-vivre wobec niepełnosprawnych

PKP Intercity skupia się na komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami i życzliwości, jakiej oni oczekują od innych, sprawnych osób.

Czy pasażerowi poruszającemu się na wózku można zaproponować pomoc w umieszczeniu bagażu na półce? Czy pozwolić dziecku na zabawę z psem przewodnikiem niewidomego podróżnego? Na te i inne pytania podróżujący koleją znajdą odpowiedzi w publikacji „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Poradnik został przygotowany wspólnie z Fundacją Integracja.

Pociągami podróżują zarówno studenci, biznesmeni, seniorzy, jak również opiekunowie z dziećmi czy osoby o ograniczonej mobilności. Wcześniejsze edycje projektu Strefa kulturalnego podróżowania koncentrowały się wokół uniwersalnych zasad savoir-vivre. Tym razem PKP Intercity skupia się na komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami i życzliwości, jakiej oni oczekują od innych, sprawnych osób.

- Jako największy przewoźnik dalekobieżny w kraju podejmujemy działania, polegające na dostosowywaniu coraz większej liczby pociągów do potrzeb pasażerów z różnymi niepełnosprawnościami. Inwestujemy w tabor, ale też widzimy potrzebę szkolenia naszych pracowników z obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz w umiejętności dobrej komunikacji. Wierzymy, że każde działania w promowaniu ludzkiej otwartości służą poprawie kontaktów z osobami z niepełnosprawnościami – podsumował Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Efektem współpracy z Fundacją Integracja jest poradnik „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Broszura jest zbiorem ilustracji, które przedstawiają m.in. sceny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami w czasie podróży pociągiem. W poradniku zawarte są wskazówki  i porady dotyczące mile widzianych zachowań w kontakcie z niewidomymi pasażerami czy osobami poruszającymi się na wózku inwalidzkim.

- Poprzez takie działania PKP odpowiada nie tylko na potrzeby osób poruszających się koleją, ale całego społeczeństwa – tłumaczy prezes Fundacji Integracja, Piotr Pawłowski. - Do Integracji często trafiają pytania, jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie na wózku, jak pomóc komuś, kto nie radzi sobie z poruszaniem się koleją czy też komunikacją miejską. Mamy bariery w głowach, nie mamy wiedzy na temat tego, jak się zachować. Poprzez tę akcję chcemy pokazać, że osoby z niepełnosprawnością nie są przybyszami z innej planety i nie funkcjonują jakoś specjalnie inaczej, choć ja częściej zmieniam opony w swoim wózku niż buty, bo się szybciej zużywają - dodaje.

Jak się zachować, zobaczymy na slajdach

Czytaj więcej