2 grudnia 2021

Silesion.PL

serwis informacyjny

Kolejna zmora kierowców – odcinkowy pomiar prędkości. W planach prawie 40 nowych lokalizacji!

Odcinkowy pomiar prędkości to jedna z najbardziej skutecznych metod kontrolowania prędkości jazdy kierowców. Coraz więcej tych rozwiązań pojawia się na polskich drogach, ku zmartwieniu kierowców. Będą również nowe lokalizacje – znamy prawie 40 z nich! Eksperci z Yanosik Autoplac zdradzają nam, jak bezpiecznie przejechać przez OPP i nie dostać mandatu.

Odcinkowy pomiar prędkości – co to jest?

OPP to system kontroli prędkości na danym odcinku trasy, który jeszcze skuteczniej niż fotoradar, monitoruje prędkość jazdy kierowców, którzy jadą za szybko. Nie robi bowiem pojedynczego zdjęcia, ale mierzy czas przejazdu na całym, wyznaczonym odcinku. Jeśli prędkość zostanie przekroczona, wówczas kierowca otrzyma mandat.

Jeszcze do niedawna był stosowany wyłącznie na autostradach. Dziś można go już spotkać na różnych rodzajach dróg. Wielu kierowców, którzy nie potrafią przejechać przepisowo OPP często stosuje takie metody, jak przymusowy postój, nagłe hamowanie, a nawet powolne pokonywanie ostatnich kilometrów.

Odcinkowy pomiar prędkości to bardzo skuteczna metoda weryfikująca szybkość jazdy pojazdów. Wielu kierowców niekiedy po czasie dowiadywało się, że znalazło się na OPP, co nierzadko kończyło się mandatem. Użytkownicy Yanosika są informowani z wyprzedzeniem o znajdującym się na trasie odcinkowym pomiarze prędkości. Pozwala to wypracować im nawyk płynnej i bezpiecznej jazdy – mówi Julia Langa, Yanosik Autoplac

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na S8

Na popularnej trasie warszawskiego fragmentu S8 właśnie pojawił się odcinkowy pomiar prędkości. Kontrole prowadzone są na pomiędzy ul. Łabiszyńską w Warszawie, a ul. Szpitalną w Markach, a także między węzłem Warszawa Zachód, a miejscowością Blizne Łaszczyńskiego.

OPP działa w dwóch kierunkach, na wszystkich nitkach ciągu trasy S8. Obowiązujący limit prędkości to 120 km/h dla samochodów osobowych oraz 80 km/h dla pojazdów ciężarowych.

Zainstalowano 30 kamer, które łącznie monitorują 14-kilometrowy odcinek trasy S8. Podstawą kontroli jest czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka. System automatycznie określa średnią prędkość pojazdu. W systemie również znajdą się takie dane jak przyporządkowanie przekroczenia prędkości do danego pojazdu, miejsce, data, czas pomiaru, długość odcinka objętego pomiarem, a także maksymalna dozwolona prędkość. Wysokiej jakości zdjęcia będą robione zarówno w porze dziennej, jak i nocnej.

Nowa lokalizacja odcinkowego pomiaru prędkości jest już dodana w aplikacji Yanosik. Wszyscy użytkownicy zostaną o niej poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem, uwzględniającym prędkość z jaką się poruszają, gdy tylko zbliżą się do początku odcinka objętego pomiarem – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac

W planach są kolejne lokalizacje

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD nie próżnuje. W planach są kolejne OPP w aż 39 lokalizacjach. Wytypowano je na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą przygotował Instytut Transportu Samochodowego. Urządzenia OPP będą kontrolowały wszystkie kategorie dróg, w tym wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4.

Podstawowa lista wybranych lokalizacji zawiera 39 odcinków dróg w 13 województwach. Najwięcej z nich ma się pojawić w województwie łódzkim (5) i podkarpackim, ale również w lubuskim, mazowieckim i śląskim (4), w kujawsko-pomorskim i dolnośląskim (3). Po 2 OPP mają się znaleźć w Wielkopolsce oraz na Lubelszczyźnie i w województwie zachodniopomorskim i pomorskim, a 1 urządzenie na Opolszczyźnie. Dokładniejsze lokalizacje, to:

  • w mazowieckim – Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki, Mszczonów, Białobrzegi,
  • w łódzkim – Pomorzany / Bociany, Pabianice, Łódź, Bychlew /Jadwinin, Mokra Prawa,
  • w podkarpackim – Nosówka, Dukla, Nowa Dęba, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka, Nisko,
  • w dolnośląskim – Bierzów – Przylesie, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, Wrocław,
  • w zachodniopomorskim – Piecnik – Nieradz, Łubianka – Brynka,
  • w lubuskim – Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Sudoł-Radomia, Chełmsko-Przytocznia, Motylewo – Łupowo,
  • w małopolskim – Węzeł Balice – Rudno, Kęty,
  • w śląskim – Katowice, Jankowice/Świerklany, Gliwice, Zabrze,
  • w opolskim – Kietlice-Klisino,
  • w wielkopolskim – Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica, Konin,
  • w lubelskim – Hrubieszów, Gołąb,
  • w kujawsko-pomorskim – Rogoźno Zamek – Kłódka, Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, Rycerzewo,
  • w pomorskim – Swarożyn, Borowo.

Najważniejszą zaletą odcinkowych pomiarów prędkości jest możliwość wpłynięcia na zmianę zachowania kierowców, którzy stosują się do ograniczenia prędkości na kontrolowanym odcinku. OPP mają znacznie większą skuteczność, niż fotoradary, ze względu na zasięg ich oddziaływania – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac

Obecnie CANARD ma do dyspozycji 30 OPP, które w ciągu pierwszych 10 miesięcy swojej działalności zarejestrowały blisko 600 tys. przypadków przekroczenia limitu prędkości przez kierowców.

Powstała również lista rezerwowa

Jeśli w powyższych lokalizacjach instalacji urządzeń nie będzie możliwości, np.: technicznych do montażu OPP, wówczas CANARD ma w planach wykorzystanie rezerwowej listy miejsc, w których będą mogły się znaleźć.

Ostateczne ocena możliwości montażu odcinkowych pomiarów prędkości będzie przeprowadzona po wybraniu wykonawcy, który indywidualnie przeprowadzi analizy z uwzględnieniem najważniejszych warunków technicznych.

Gdzie znajdują się rezerwowe lokalizacje?

  • w łódzkim – Skierniewice Biała Pierwsza, Rajec Poduchowny, Antoniówka, Sieczki,
  • w podkarpackim – Lutcza i Podgrodzie, Gorzyce, węzeł Jasionka i Sokołów Małopolski,
  • w dolnośląskim – Jeleniów i Legnica, Piława Dolna, Gać,
  • w świętokrzyskim – Ćmielów i Włoszczowa,
  • w małopolskim – Bochnia,
  • w śląskim – Bielsko-Biała, Pszów, Mikołów, Suszec/Kobielice, Ochaby Małe/Skoczów,
  • w kujawsko-pomorskim – Bydgoszcz,
  • w mazowieckim – Nieporęt-Zielonka,
  • w podlaskim – Baciuty-Łupianka Stara, Kamień -Osowy Grąd, Dąbrowa Białostocka – Słomianka,
  • w lubuskim – Białcz, Stypułów, Międzyrzecz,
  • w pomorskim – Borcz-Babi Dół, S6.

Jak przejechać przez odcinkowy pomiar prędkości bez mandatu?

Coraz więcej odcinkowych pomiarów prędkości pojawia się na polskich drogach. Kierowcy boją się, że nie zorientują się w porę i przejadą OPP z nadmierną prędkością, co skończy się mandatem.

Mało pocieszająca jest również wizja nowego taryfikatora, który zakłada, że przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h w terenie zabudowanym będzie kosztować już 800 zł, a nie 200-300 zł, jak było do tej pory. A te zmiany mają wejść w życie już w 2022 roku.

Użytkownicy Yanosika otrzymują ostrzeżenie o odcinkowym pomiarze prędkości, jak wspomniałam wcześniej, z wyprzedzeniem adekwatnym do prędkości ich jazdy. Każdy nowy punkt kontroli prędkości jest dodawany do map Yanosika na bieżąco. Poza ostrzeżeniem z naszej aplikacji, na trasie przed OPP są stawiane również znaki, które informują o odcinkowym pomiarze prędkości – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac

Kierowcom, jak zawsze, zalecamy wzmożoną czujność, zdjęcie nogi z gazu oraz obserwowanie trasy. Na odcinkowym pomiarze prędkości zachowajcie spokój, jeździe bezpiecznie i przepisowo, a wtedy na pewno nie otrzymacie mandatu.

5 1 Głosowanie
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Copyright © 2016-2021 Wszelkie prawa zastrzeżone. | Silesion dla Śląska.
0
Prosimy o komentarz.x
()
x