News

Tramwaje będą nowe! I z klimatyzacją

45 nowych tramwajów powinno pojawić się na torach Górnego Śląska i Zagłębia do połowy 2020 roku. To część wielkiej rewolucji w Tramwajach Śląskich.

Zakup taboru to jeden z punktów wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada ogółem m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz właśnie zakup nowych tramwajów.

Nowe tramwaje z klimatyzacją

Planując zakup nowych wozów, Tramwaje Śląskie wiosną tego roku przeprowadziły tzw. dialog techniczny z kilkoma potencjalnymi dostawcami. Ostatecznie spółka ogłosiła dwa postępowania. Jedno z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (8 jednokierunkowych i 2 dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Drugie obejmuje zakup 27 nowych przegubowych tramwajów.

45 nowych tramwajów zamawianych przez Tramwaje Śląskie po raz pierwszy w historii będzie miało klimatyzację, zarówno w kabinie motorniczego, jak i w części pasażerskiej.

Po nowych torach będzie wygodniej

Zakup nowych wozów jest elementem pierwszego z dwóch planowanych etapów ogromnego i kosztownego projektu. W jego ramach wyremontowane zostaną torowiska. Gdzie pojedziemy bardziej komfortowo? Na odcinkach linii w ciągu ul. 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców w Chorzowie, ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej, wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie oraz modernizację torowisk na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.

Będą nowe linie. W Sosnowcu i Katowicach

W drugiej części projektu zaplanowano budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu. Jej trasa pobiegnie od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II, przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, ul Będzińskiej, Mariackiej, Żeromskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu, a także ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej.

Ale to nie koniec. Projekt przewiduje też m.in. budowę nowej linii wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach oraz modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach, a także przebudowę przejazdu przez ul. Knurowską i torowisk wzdłuż ul. Wolności w Zabrzu.

Pierwszym, realizowanym już przedsięwzięciem projektu jest modernizacja odcinka torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Chodzi o fragment torów o długości 900 metrów wzdłuż ul. Niedurnego, od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej. Roboty powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej

Napisz do autora m.nykiel@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Gala BCC