Komentarz

Kiedy najlepiej przyswajamy wiedzę? Wcale nie rano

Lekcje w szkole czy godziny pracy ustalane są przeważnie odgórnie i bez pytania nas o zdanie. Mamy natomiast wpływ na to, jak zaplanować realizację zadań do wykonania.

Jak poukładać dzień, żeby dobrze i efektywnie zrealizować swoje plany? Rozkład dnia najczęściej nie zależy do nas samych. Najlepszym przykładem jest, chociażby plan lekcji w szkole. Ustalony na początku nowego roku szkolnego obowiązuje przez cały semestr. Niemożliwym jest przecież wzięcie pod uwagę indywidualnych potrzeb i upodobań każdego ucznia. W dorosłym życiu jest podobnie. Warto jednak wiedzieć, jak działa proces zapamiętywania i przyswajania wiedzy.

Czas może być naszym sprzymierzeńcem

Wystarczy dobre planowanie. Takie, które weźmie pod uwagę prace naszego mózgu.

Wyniki licznych badań naukowych prowadzonych nad procesem zapamiętywania pokazują, że wbrew powszechnym opiniom, to nie wczesna pora dnia jest najlepsza do nauki, lecz popołudniowo - wieczorna. Szczególnie gdy zależy nam na tym, by materiał zapamiętać na dłużej.

Godziny przedpołudniowe, zwłaszcza między 9 a 12 sprzyjają przyswajaniu wiedzy przez pamięć krótkotrwałą.

To oznacza, że w tych godzinach najlepiej zapoznawać się z nowymi wiadomościami, a powtarzać je w godzinach popołudniowo-wieczornych.

Godziny popołudniowe, szczególnie między 16 a 19 służą zapisywaniu informacji w pamięci długotrwałej. Są one uznane za najbardziej sprzyjające nauce, bo pozwalają najlepiej wykorzystać magazyn pamięci i tym samym podnoszą skuteczność uczenia się.

Warto też zwrócić uwagę na to, że działanie melatoniny, która reguluje cykl dobowy człowieka, jest inne u nastolatków niż u dorosłych. Młodzi chętniej uczą się wieczorami, bo rankiem nauka nie wchodzi do głowy. To efekt biologii.

Wyż intelektualny w ciągu dnia

Naukowcy wskazują na dwa wyraźne wyże intelektualne: pierwszy rozciąga się od godziny 6  i trwa mniej więcej do godziny 13.30. Kolejny zaczyna się około godziny 15.30 i wygasa wieczorem pomiędzy 21 a 22. Zatem większa część dnia jest dla nas korzystna, jeśli chodzi o potencjał intelektualny. Mamy też dwa niże intelektualne. Niż nocny i niż popołudniowy od 13.30 do 15.30. O ile ten pierwszy jest dla nas czymś naturalnych, to ten drugi może być zaskakujący.

Z badań wynika, że po godzinie 13 koncentracja zdecydowanie spada na jakieś dwie godziny.

 Z tymi, których te badania w ogóle nie przekonują, bo i tak najlepiej pracuje im się np. w nocy, badacze mózgu nie zamierzają polemizować. Naukowcy uważają, że bardzo ważna jest również obserwacja własnych preferencji. Warto zawrócić uwagę, kiedy najłatwiej nam się skoncentrować - nad ranem, gdy wstajemy wypoczęci, a może wieczorem, gdy można zebrać myśli? 

DLA LEPSZEGO PLANOWANIA DNIA MOŻE SIE PRZYDAĆ PRZYGOTOWANY PRZEZ NAS PLAN LEKCJI - zobacz

Czytaj więcej

 

Napisz do autora a.wietrzyk@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Lifestyle