Relacja

Znikną szpecące reklamy?

Katowice zasypane reklamami. Banery, billboardy, pozaklejane okna, mury, zasłonięte kamienice, hotele jak nośniki.

Są niemal w każdym skrawku centrum. Wielkoformatowe reklamy, billboardy, plakaty, banery, szyldy. Podświetlane, ruchome, LEDowe. Pstrokata mozaika podkreśla bylejakość krajobrazu miasta. To może się w końcu zmienić. Urząd miasta rozpoczyna konsultacje, w ramach których pyta mieszkańców o ich ocenę wyglądu miasta. W specjalnym formularzu można ocenić czy ilość nośników reklam jest zbyt duża, optymalna, a może jest ich zbyt mało.

Ankieta krajobrazowa zawiera pytania dotyczące lokalizacji, kolorystyki i ilości reklam. W tym szyldów, stojaków, tablic na ogrodzeniach, słupów i... neonów. W tym samym formularzu ocenić można ilość ławek, fontann, latarni, rzeźb plenerowych, koszy na śmieci i stojaków na rowery. Katowiczanie pytani są także o konieczność wprowadzenia regulacji dotyczących ogrodzeń placów, parków czy osiedli.

REKLAMOWY CHARAKTER KATOWIC 

Wystarczy krótki spacer po centrum, żeby natknąć się na wszystkie możliwe formy reklam. Zajmują odłonięte ściany kamienic lub jedynie ich fragment. Zasłaniają elewacje budynków w centrum. Towarzyszą przejazdom tramwajem, autobusem i samochodem. Są wszędzie. Wychodząc z dworca znajdziemy kilkanaście w drodze na rynek. A tam atakują z każdej strony. Jakby tego było mało, co chwilę ktoś chce nam wcisnąć po trzy ulotki. Dość.

ZMIANY MOŻLIWE POD KONIEC ROKU

Konsultacje adresowane są zarówno do mieszkańców, jak i przedsiębiorców. W katowickim magistracie usłyszeliśmy, że miasto chce znaleźć złoty środek godzący i jednych, i drugich. Pierwszy etap zmiany wizerunku miasta potrwa do 27 marca. Później firma wyłoniona w przetargu przeanalizuje nadesłane propozycje i zinwentaryzuje nośniki reklam na terenie Katowic. Na wrzesień zaplanowano warsztaty, w czasie których wypracowane zostaną optymalne rozwiązania. Te mają zostać zawarte w projekcie uchwały. Mieszkańcy będą mieli wpływ na każdym etapie prac.

- Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi trzykrotnie. Pierwszy raz w ankiecie, drugi raz w czasie wrześniowych warsztatów. Po raz trzeci o opinię będą pytani tuż przed przyjęciem uchwały przez radnych - mówi Ewa Biskupska  

WYPEŁNIJ ANKIETĘ

Dotychczas ankietę wypełniono zaledwie dwadzieścia razy. Jest dostępna w internecie oraz w filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Katowicach, Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Katowice oraz w Miejskim Domu Kultury na Zarzeczu. Raport uwzględniający wyniki ankiet zostanie opublikowany w listopadzie. Na jego podstawie stworzony zostanie projekt uchwały krajobrazowej.

 

Czytaj więcej

Napisz do autora m.ciesla@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Zdrowie