Czytasz: Katowice wybrały wykonawcę maszyn parkingowych do centrum

Katowice wybrały wykonawcę maszyn parkingowych do centrum

Samorząd Katowic wybrał wykonawcę automatycznych parkingów wielopoziomowych, które mają zapewnić ponad 240 miejsc parkingowych na ul. Tylnej Mariackiej w ścisłym centrum miasta.

Sama ulica, ze względu na małą ilość miejsca, może stać się tzw. ciągiem pieszo-jezdnym.

W poprzednich latach w śródmieściu Katowic m.in. wyremontowano Rynek wraz z okolicznymi ulicami, a wcześniej ul. Mariacką, na której koncentruje się rozrywkowe życie miasta (wraz z Tylną Mariacką, gdzie wzdłuż ulicy powstało kilkadziesiąt miejsc parkingowych).

Dotąd nieodnowiona pozostaje część miasta w rejonie ul. Dworcowej, przy której mieszczą się m.in. hotele i przebudowywany dziś w znacznej części zabytkowy dawny dworzec – obecnie w nowych, prywatnych rękach. Zapleczem tego planowanego nowego salonu miasta ma być ul. Mariacka Tylna.

W poprzednich latach zakładano m.in., że dla całej tej strefy powstanie podziemny parking pod ul. Dworcową. Potem miasto i okoliczni przedsiębiorcy doszli do wniosku, że byłoby to zbyt duże utrudnienie. Na etapie przygotowywania koncepcji przebudowy założono jednopoziomowy lub dwupoziomowy parking przy ul. Mariackiej Tylnej.

Parking ten miał wykorzystywać przestrzeń dedykowaną kiedyś pod niemożliwą już obecnie budowę szybkiej kolei regionalnej. Chodziło o wstępnie wówczas uzgadniane z koleją poszerzenie Mariackiej Tylnej o niewykorzystywane dziś ok. 10 metrów w głąb nasypu torów kolejowych. Ostatecznie kolej nie zgodziła się na rozebranie stojącego tam muru oporowego.

Biorąc to pod uwagę miasto w 2016 r. wybrało koncepcję przebudowy całej strefy, a jesienią ub. roku zamówiło wykonanie dokumentacji nowego zagospodarowania przestrzeni ul. Dworcowej – w formie wyłączonego z ruchu samochodowego placu (dokumentacja powinna być gotowa około połowy br., by następnie prace przeprowadzić do połowy grudnia 2019 r.).

Również jesienią ub. roku, w osobnym przetargu, katowicki samorząd zamówił „wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych zespołu maszyndo automatycznego parkowania samochodów, budynku toalety publicznej i zagospodarowania terenu ul. Tylnej Mariackiej”.

W specyfikacji zawarto przykładowe zastosowanie urządzeń parkingowychsystemu Smart Parking. W działającym na zasadzie windy paciorkowej segmencie o wymiarach 6,4 m na 5,3 m oraz wysokości 13,5 m system umożliwia zaparkowanie 12 samochodów. Dopuszczono realizację rozwiązania równoważnego przy założeniu możliwości parkowania łącznie co najmniej 240 samochodów (w przypadku systemu Smart Parking byłoby to 20 segmentów).

Ponieważ najtańsza złożona oferta okazała się droższa o ponad 8 mln zł od budżetu zamówienia (12,2 mln zł bez VAT), postępowanie to unieważniono. W drugim przetargu miasto zdecydowało się wyłączyć m.in. całą część drogową, a także budowę toalet. Zamówiono jedynie zaprojektowanie i wykonanie zespołu maszyn do automatycznego parkowania samochodów – według podobnych kryteriów, jak w pierwszym w przetargu.

W tym przetargu zgłosili się dwaj oferenci: konsorcjum spółek z grupy Balzola zaproponowało cenę 25,4 mln zł brutto; firma Grand z Korzennej (woj. małopolskie) - 19,7 mln zł brutto. Podczas otwarcia ofert miasto poinformowało, że przeznaczyło na inwestycję niespełna 21,8 mln zł; z końcem ub. tygodnia natomiast za najkorzystniejszą ofertę uznało tańszą z nich.

Obaj wykonawcy zadeklarowali realizację inwestycji do końca listopada br., a także dali gwarancję na 8 lat. W postępowaniu oferenci pytali m.in. o wymóg PKP zachowania dwumetrowej przerwy między zespołem automatycznego parkowania, a murem oporowym sugerując, że uniemożliwi to przywrócenie stanu pierwotnego ulicy. W odpowiedzi miasto wskazywało, że przebudowa ulicy jest wyłączona z zakresu zamówienia.

Przedstawiciele magistratu pytani przez PAP o kwestię przyszłego kształtu ul. Mariackiej Tylnej – wobec wymogu PKP – deklarowali w ostatnich tygodniach, że starają się negocjować z kolejową spółką zmniejszenie przerwy między planowanymi maszynami parkingowymi, a murem oporowym - oceniając, że dla rewizji muru powinno wystarczyć kilkadziesiąt centymetrów.

Alternatywnie katowiccy samorządowcy zasygnalizowali, że ulica, której przestrzeń po instalacji automatycznych parkingów w odległości dwóch metrów od muru istotnie się zmniejszy, może zostać przebudowana jako tzw. ciąg pieszo-jezdny – ze wspólnym ruchem pieszych i dojeżdżających do parkingów samochodów.(PAP)

Czytaj więcej