News

Wycięli drzewa. Rozpoczęła się budowa węzła Zawodzie (AKTUALIZACJA)

Za dwa lata węzeł ma ograniczyć napływ aut do śródmieścia od strony wschodniej.

Wycinka drzew poprzedzająca zasadniczą budowę centrum przesiadkowego Zawodzie w Katowicach rozpoczęła się we wtorek – poinformowało miasto. Prace budowlane mają ruszyć w przyszłym roku. Za dwa lata węzeł ma ograniczyć napływ aut do śródmieścia od strony wschodniej.

Chodzi o jedną z czterech inwestycji obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który ma być gotowy za niespełna 22 miesiące, zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów - na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.

Jak akcentują władze miasta, tramwaje – przy priorytecie m.in. na ul. Warszawskiej – docierają z pętli Zawodzie do ścisłego centrum Katowic przeważnie w ciągu 7-10 minut.

W przetargu na budowę tego węzła zwyciężyło konsorcjum firm ZUE i Unibep (z ceną 66,4 mln zł brutto – przy budżecie zamówienia 79 mln zł brutto). Umowę podpisano 22 listopada br.

We wtorek katowicki magistrat przekazał, że pierwszymi działaniami wykonawcy są zabezpieczenie terenu, a także wycinka, która ruszyła właśnie tego dnia. Do wycięcia przewidziano 358 drzew (w tym 471 pni drzew) oraz 2361 m kw. krzewów. Jednocześnie dokonane mają zostać nasadzenia zastępcze - 235 drzew oraz 2432 szt. krzewów. Większość z nich znajdzie się na terenie projektowanego węzła, pozostałe - na innych działkach miejskich.

Potem wykonawca ma rozpocząć inwentaryzację techniczną, stąd okoliczni mieszkańcy mogą spodziewać się wizyt przedstawicieli firmy ZUE, którzy będą chcieli sprawdzić stan techniczny ich mieszkań. Każda z takich osób będzie miała specjalny identyfikator; miasto prosi o zachowanie czujności, a jednocześnie o wyrozumiałość.

Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na początek przyszłego roku – do tego czasu komunikacja będzie działała bez zmian.

Węzeł w Zawodziu jest jedną z czterech realizowanych obecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Trwają już prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, w przetargu na inwestycję w Brynowie miasto w najbliższych dniach spodziewa się podpisania umowy z konsorcjum Stor i Warbud; od końca października br. trwa też przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

W tym etapie magistrat sygnalizował też utworzenie niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum, przy ul. św. Jana. Choć ze względu na plany kolei centrum to najpewniej nie powstanie w najbliższych latach, miasto ostatnio ogłosiło przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma być współfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają również wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.(PAP)

autor: Mateusz Babak

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Video