Czytasz: Wycięli drzewa. Rozpoczęła się budowa węzła Zawodzie (AKTUALIZACJA)

Wycięli drzewa. Rozpoczęła się budowa węzła Zawodzie (AKTUALIZACJA)

Za dwa lata węzeł ma ograniczyć napływ aut do śródmieścia od strony wschodniej.

Wycinka drzew poprzedzająca zasadniczą budowę centrum przesiadkowego Zawodzie w Katowicach rozpoczęła się we wtorek – poinformowało miasto. Prace budowlane mają ruszyć w przyszłym roku. Za dwa lata węzeł ma ograniczyć napływ aut do śródmieścia od strony wschodniej.

Chodzi o jedną z czterech inwestycji obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który ma być gotowy za niespełna 22 miesiące, zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów - na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.

Jak akcentują władze miasta, tramwaje – przy priorytecie m.in. na ul. Warszawskiej – docierają z pętli Zawodzie do ścisłego centrum Katowic przeważnie w ciągu 7-10 minut.

W przetargu na budowę tego węzła zwyciężyło konsorcjum firm ZUE i Unibep (z ceną 66,4 mln zł brutto – przy budżecie zamówienia 79 mln zł brutto). Umowę podpisano 22 listopada br.

We wtorek katowicki magistrat przekazał, że pierwszymi działaniami wykonawcy są zabezpieczenie terenu, a także wycinka, która ruszyła właśnie tego dnia. Do wycięcia przewidziano 358 drzew (w tym 471 pni drzew) oraz 2361 m kw. krzewów. Jednocześnie dokonane mają zostać nasadzenia zastępcze - 235 drzew oraz 2432 szt. krzewów. Większość z nich znajdzie się na terenie projektowanego węzła, pozostałe - na innych działkach miejskich.

Potem wykonawca ma rozpocząć inwentaryzację techniczną, stąd okoliczni mieszkańcy mogą spodziewać się wizyt przedstawicieli firmy ZUE, którzy będą chcieli sprawdzić stan techniczny ich mieszkań. Każda z takich osób będzie miała specjalny identyfikator; miasto prosi o zachowanie czujności, a jednocześnie o wyrozumiałość.

Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na początek przyszłego roku – do tego czasu komunikacja będzie działała bez zmian.

Węzeł w Zawodziu jest jedną z czterech realizowanych obecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Trwają już prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, w przetargu na inwestycję w Brynowie miasto w najbliższych dniach spodziewa się podpisania umowy z konsorcjum Stor i Warbud; od końca października br. trwa też przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

W tym etapie magistrat sygnalizował też utworzenie niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum, przy ul. św. Jana. Choć ze względu na plany kolei centrum to najpewniej nie powstanie w najbliższych latach, miasto ostatnio ogłosiło przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma być współfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają również wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.(PAP)

autor: Mateusz Babak

Czytaj więcej