Czytasz: Joga a postawa ciała. Kształtuj postawę, która da Ci pewność siebie w biznesie!

Joga a postawa ciała. Kształtuj postawę, która da Ci pewność siebie w biznesie!

Trudny dzień w pracy? Stresujące spotkanie? Długie godziny przy biurku? Ból kręgosłupa i karku? Mamy dla Ciebie ratunek!

Zapraszamy na Joga & Idea Hub: zrelaksuj się po pracy, czyli letnie sesje jogi w Parku Śląskim (Rosarium). Spędzimy ze sobą cztery wakacyjne wieczory, podczas których Anna Gardocka, instruktorka jogi, pokaże jak dzięki ćwiczeniom niwelować stres i rozluźniać mięśnie. Jak sama mówi, joga to nie tylko budowanie pięknej sylwetki, ale przede wszystkim praca z oddechem, rozwijanie samoświadomości i dążenie do relaksu.


Harmonogram spotkań:

10.07, 18.00–19.30 – Anna Gardocka, joga

26.07, 18.00–19.30 – Anna Gardocka, joga

7.08,18.00–19.30 – Anna Gardocka, joga

21.08, 18.00–19.30 – Gardocka, joga

Zapisy pod adresem: chorzowska@ihub.pl

 


Magdalena Chmiel: Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia. Jakie są typy i rodzaje jogi? Czym się charakteryzują?

Anna Gardocka: Jogę można podzielić na kilka rodzajów. Zacznijmy od tzw. jogi klasycznej, do której zaliczamy Astanga Viniasa, Sivananda czy Joga Iyengara. Możliwa jest klasyfikacja pod kątem dynamiczności, np. podział na mocną, intensywną Astanga Viniasa lub płynną Viniasa Krama czy statyczną Yin Jogę, gdzie trwamy w pozycjach bardzo długo.

Zajęcia kierować możemy też do różnych grup odbiorców, np. joga dla dzieci, seniorów czy kobiet w ciąży.

Dobrym rozwiązaniem jest również podział na stopień zaawansowania. Pozwala osobom początkującym na solidne przygotowanie do dalszej praktyki, a średniozaawansowanym czy zaawansowanym na dalsze kształtowanie umiejętności. Tak naprawdę wyróżniamy wiele odmian jogi. Europejczycy mają mnóstwo ciekawych pomysłów! Ostatnio widziałam nawet tzw. jogę z udziałem kóz, które czynnie brały udział w zajęciach, czy nawet jogę z piwem lub winem [śmiech].


Magdalena Chmiel: Wielu z nas codziennie spędza długie godziny przed komputerem. Często siedzimy w niewłaściwej pozycji, która ma bardzo negatywny wpływ na naszą sylwetkę. Czy praktykując jogę możemy odwrócić proces utrwalania niewłaściwej postawy?

Anna Gardocka: Jak najbardziej, dzięki jodze możemy przeciwdziałać skutkom zachodzącym w ciele, a wynikającym ze złej postawy. W jodze chodzi o to, aby równoważyć asymetrie ciała, wzmacniać części, które potrzebują wzmocnienia, a rozluźniać – spięte. Praktykując jogę zwiększamy także świadomość swojego ciała, co zmienia nasze złe przyzwyczajenia i pozwala unikać tzw. „złych nawyków”.


Magdalena Chmiel: Często mówi się, że joga może poprawić pewność siebie. Jak to możliwe?

Anna Gardocka: Oczywiście: zgodnie ze starym przysłowiem: „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Praktykowanie jogi wpływa na człowieka całościowo, powoduje, że ciało, duch i umysł łączą się ze sobą i współgrają, prowadząc do równowagi. Jeśli będziemy dbać o swoje ciało poprzez regularne ćwiczenia i oczyszczać umysł dzięki medytacjom i ćwiczeniom, zbudujemy zdrowego ducha. Wszystkie elementy są bardzo zależne od siebie. W jodze mamy nawet konkretne pozycje, które działają na odwagę i pewność siebie np. wojownicy - Virabadrasana I,II i III. Kiedy czujemy się dobrze w swoim ciele i akceptujemy siebie takimi, jakimi jesteśmy, oczywiście dbając o zdrowie i higienę (filozofia jogi), nabieramy również pewności siebie.


Magdalena Chmiel: Co według Ciebie jest najważniejszą korzyścią wynikającą z ćwiczenia jogi? 


Anna Gardocka: Scalanie ciała, ducha i umysłu, ćwiczenie uważności nie tylko podczas praktyki, ale także w życiu codziennym. Joga pomaga się zrelaksować, jednocześnie budując, usprawniając i wzmacniając nasze ciało. Uczy także odpuszczania wtedy, kiedy to konieczne. Dla mnie joga jest medytacją w ruchu. Kiedy praktykuję jestem tu i teraz, wsłuchuje się w swój oddech i pozwalam swobodnie płynąć myślom, nie zwracając na nie uwagi.

Magdalena Chmiel: Jak pracować nie tylko nad ciałem, ale także nad nastawieniem? Co zrobić, by joga zmieniała nie tylko naszą sylwetkę, ale również sposób myślenia?


Anna Gardocka: Kiedy uczę, przede wszystkim skupiam uwagę praktykujących na oddechu i rozluźnianiu napięć – to pozwala na relaks. Nie jest ważne, jak wyglądamy w danej asanie (pozycji), ale jak dużo wysiłku i skupienia wkładamy w ćwiczenia. Joga pokazuje, że przy regularnej pracy cały czas idziemy do przodu, coś ulepszamy. Uczy odpuszczania, o czym wspomniałam wcześniej, bo nie zawsze nasze ciało jest w stanie dać z siebie 100% zaangażowania. Tak jak w życiu – kiedy się starasz, nie zawsze od razu widzisz efekty, ale one przychodzą z czasem. Dając sobie czas, szanując swoje ciało, uczymy się pokory. Stajemy się bardziej uważni, dostrzegamy bardziej, doceniamy mocniej. 


Magdalena Chmiel: Czy według Ciebie wspólne ćwiczenie jogi może nieść pozytywne skutki? Jeśli tak, jakie? 


Anna Gardocka: Kiedy ćwiczymy w grupie, motywujemy się wzajemnie. Nie chodzi o rywalizację. W grupie łatwiej się skupić, czujemy energię innych osób, dzielimy się swoją, ładujemy się wzajemnie. Każdy może się czegoś nauczyć od drugiej osoby.


Magdalena Chmiel: Jakie konkretnie pozycje i ćwiczenia mogą utrwalić nawyk trzymania prostych pleców, uniesionej głowy czy pozycji otwartej? 


Anna Gardocka: Przede wszystkim praca z obręczą barkową, otwarcie klatki piersiowej – mostki, półmostki, skręty, a także wzmacnianie mięśni grzbietu i brzucha. Przy regularnej praktyce nasze ciało samo zaczyna się korygować i ustawiać w odpowiedniej dla niego pozycji. 


Magdalena Chmiel: Czy są jakieś jogowe nawyki, rytuały, które warto przypomnieć sobie np. przed ważnym spotkaniem biznesowym? 


Anna Gardocka: Przede wszystkim pamiętać musimy o oddechu: spokojnym, długim, płynnym – który wycisza i uspakaja. Ważne jest także nasze nastawienie. Sukces przyniesie wytrwałość, odwaga i pozytywne myślenie – zachęcam do takiego, jakie związane jest z pozycją wojownika. Sukces przyniesie wytrwałość, odwaga i pozytywne myślenie – takie podejście może dać nam oczekiwane rezultaty i być dla nas mocnym wsparciem.