Zdrowie

Jak wzmocnić odporność zimą

W aptekach nie brak witamin i suplementów diety. Które wybrać, jak zażywać? Pytamy lekarza

Wzmacnianie odporności to najlepszy sposób na to, by zwłaszcza zimą uniknąć choroby, albo lepiej sobie z nią poradzić. W aptekach nie brak środków, które to umożliwią. Witaminy, minerały, a może tran? Co wybrać, jak zażywać? 

Rodzi lek. med. Violetta Jurczyk-Stanisławska, internistka z Katowic.

Preparaty zawierające rutynę

Przedłużają działanie witaminy C i hamują procesy zapalne, uszczelniając ściany naczyń krwionośnych. Składniki preparatu działają przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i antyoksydacyjnie, co wpływa korzystnie na homeostazę organizmu. Rutyna wzmacnia i uszczelnia najmniejsze naczynia krwionośne, czyli naczynia włosowate. Leki z rutyną stosowane są w przeziębieniach i grypie.

Profilaktycznie od jesieni do wiosny można zażywać 2 x dziennie po 1 drażetce. W okresie choroby zwiększamy dawkę 3 x dziennie 1-2 drażetki.

Witamina C

Podczas infekcji - w dużej dawce 1000 mg raz dziennie, powoduje zwiększenie odporności. (Czas trwania terapii powinien ustalić lekarz) 

UWAGA!
Witamina C w naturalnych produktach jest kilkakrotnie bardziej aktywna niż syntetyczna, lepiej się wchłania i dłużej utrzymuje terapeutyczne stężenie w organizmie. Ciekawostka: najbogatszym europejskim źródłem witaminy C są owoce dziko rosnących róż (6,8-12 g w 100 g oraz owoc czarnej porzeczki o zawartości do 4 g witaminy C)

Polecane są suplementy z witaminą C, np. kapsułki z ekstraktem z dzikiej róży lub aceroli z rutyną.

Tran, olej z wątroby rekina

Pobudza syntezę przeciwciał i leukocytów, a także innych komórek układu odpornościowego. Ponadto uszkadza błonę komórek bakteryjnych. Nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3 i omega-6 dostarczają budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych, które usprawniają pracę układu odpornościowego. Witamina A z kolei uszczelnia błony śluzowe. Ale, uwaga, tranu nie można stosować podczas antybiotykoterapii, ponieważ wspomaga się wtedy nie tylko osłabiony organizm, ale i bakterie oraz wirusy.

Dorośli 2 x dziennie po 2 kapsułki podczas posiłków, chyba że lekarz zdecyduje inaczej.

Grejpfrut (wyciąg z pestek)

Grejpfruty mają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia: są bogatym źródłem witamin C i beta-karotenu, dzięki czemu wzmacniają odporność organizmu, choć zdania na ten temat są podzielone.

Najczęściej zażywany 3 x dziennie po 20 kropli

UWAGA!
Wyciąg z pestek grejpfruta, zawierający flawonoidy, wchodzi w interakcje z wieloma lekami, m.in. kardiologicznymi, przeciwalergicznymi, uspokajającymi, immunosupresyjnymi. Nie należy go z nimi łączyć, ani popijać leków sokiem z grejpfruta!

Jeżówka purpurowa (echinacea)

Jeżówka (zwłaszcza purpurowa) jest uważana za jeden z najcenniejszych środków podnoszących odporność organizmu. Echinacea zalecana jest nie tylko osobom zdrowym, by zapobiec ewentualnym infekcjom, lecz także w stanach wyczerpania lub osłabienia organizmu podczas długotrwałego podawania antybiotyków.

W tabletkach albo kropelkach w okresie choroby 3x2 tabletki, można ssać lub łykać,

W wypadku dzieci - kropelki. Małym dzieciom 3x dziennie 5 kropelek, po 6 roku życia 3x dziennie po 10 kropelek, dorośli 3x dziennie 20 kropli.

Aby zapobiec przeziębieniu, preparaty na bazie jeżówki zaleca się zażywać przez 3-4 tygodnie (wyjątek stanowią tabletki do ssania, które powinno się przyjmować max. 10 dni). Po miesiącu zalecana jest 14-dniowa przerwa.

UWAGA!
Powyższych informacji dotyczących preparatów, nie należy traktować jako sposobów diagnozowania czy też leczenia Państwa chorób. Nie należy postrzegać ich jako zachęty do porzucenia leczenia przepisanego przez Państwa lekarza - byłoby to wielkim błędem i dlatego przestrzegamy przed takim postępowaniem.  Każdy zażywany lek i suplement diety powinniście Państwo zawsze skonsultować ze swoim lekarzem.

 

Czytaj więcej

Napisz do autora m.zawala@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Turystyka