Silesion.PL

serwis informacyjny

IMM: RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Na podium Wirtualna Polska i Onet

TOP 15 w podziale na typ medium

źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Po miesiącu przerwy na szczyt najbardziej opiniotwórczych mediów powraca RMF FM. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), w kwietniu 2023 roku stacja była cytowana przez inne media ponad 2,2 tysiąca razy. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z liczbą tylko 17 odwołań mniej. Trzecią pozycję zajmuje Onet, na który powoływano się blisko 1,8 tys. razy.  

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33%, reprezentowana przez Super Express, Rzeczpospolitą, Gazetę Wyborczą, Fakt oraz Dziennik Gazetę Prawną. Po 27% udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne Media) oraz telewizji w kolejności TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.

TOP 15 w podziale na typ medium
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

RMF FM ponownie liderem opiniotwórczych mediów

Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odwołań. W kwietniu dziennikarze stacji jako pierwsi poinformowali o szczegółach tajemniczego powietrznego obiektu wojskowego znalezionego w okolicach Zamościa w Kujawsko-Pomorskiem. Na drugiej pozycji z awansem o dwa miejsca, znalazła się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe także 2,2 tys. razy. W ubiegłym miesiącu polskie media najczęściej powoływały się na rozmowę z Dawidem Kubackim, który w WP Sportowe Fakty przekazał najnowsze wieści o stanie zdrowia swojej żony Marty. Podium, podobnie do poprzedniego zestawienia, zamyka Onet z liczbą blisko 1,8 tys. odwołań. W portalu ukazał się wywiad dziennikarza Tomasza Pajączka z Teresą Klemańską, matką Tomasza Komendy. Kobieta przyznała, że od dwóch lat nie ma już kontaktu z synem, który bardzo się zmienił po otrzymaniu odszkodowania za niesprawiedliwy wyrok. 

Wzrost o pięć oczek odnotował Super Express z wynikiem 1,6 tys. cytowań. Redakcja dziennika przeprowadziła między innymi wywiad z Pawłem Kukizem, który potwierdził, że dzięki udanej współpracy z Jarosławem Kaczyńskim  jest coraz bliżej podjęcia decyzji o starcie w jesiennych wyborach z ramienia PiS. Awans o trzy pozycje i wejście do TOP 15 zanotował portal Wirtualne Media. W kwietniu portal opublikował rozmowę z Pawłem Lewandowskim podsekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który potwierdził, że rząd całkowicie zrezygnuje z wprowadzenia kontrowersyjnych przepisów ustawy zwanej „Lex pilot”.  Proponowane regulacje zakładały, że pierwsze pięć kanałów na listach programów sieci kablowych i platform cyfrowych przypadną Telewizji Polskiej.

TOP 15 ranking ogólny
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Na podium zestawienia prasy Super Express, Rzeczpospolita oraz Gazeta Wyborcza

Na miejsce lidera opiniotwórczych tytułów prasowych awansuje Super Express – w kwietniu cytowany ponad 1,6 tys. razy. Rzeczpospolita z liczbą zaledwie 13 cytatów mniej zajęła miejsce drugie. Pozostałe redakcje w kraju często powoływały się na opublikowany przez dziennik sondaż, z którego wynika, że większość Polaków stanowczo sprzeciwia się nieograniczonemu napływowi ukraińskiego zboża. Podium zamyka Gazeta Wyborcza, na której artykuły powoływano się w ubiegłym miesiącu ponad 1,4 razy. Dziennik między innymi jako pierwszy dotarł do informacji o spotkaniu Donalda Tuska i przedstawiciela Polski 2050 Szymona Hołowni, podczas którego doszło do rozmów na temat startu w najbliższych wyborach ze wspólnych list.

TOP 10 tytuły prasowe
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju

Pierwsze miejsce najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otrzymuje TVN24 z wynikiem ponad 1,4 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja także należy do stacji z grupy Warner Bros. Discovery – TVN, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju blisko 1 tys. razy. Z awansem o jedną pozycję podium zamyka Polsat News, na który media powoływały się w kwietniu 963 razy. Na antenie stacji wypowiedział się rzecznik rządu Piotr Müller, który poinformował o możliwym przedłużeniu zerowego VAT na żywność. W zestawieniu o dwa oczka awansowały stacje Canal+ oraz TVP 2.

TOP 10 stacje telewizyjne
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Radio Eska awansuje do zestawienia stacji radiowych

RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowane 1,6 tys. razy. Dziennikarze stacji przeprowadzili w zeszłym miesiącu rozmowę z wiceministrem finansów Arturem Soboniem, który poinformował, że w zawiązku z kryzysem zbożowym na pomoc rolnikom z budżetu państwa i funduszu pomocy uruchomiono już 2 mld zł. Z awansem o cztery miejsca podium zamyka Program III Polskiego Radia z wynikiem 488 cytowań. Awans o sześć pozycji odnotowała rozgłośnia Radio Eska, na której treści media powoływały się 85 razy. Rozgłośnia opublikowała wywiad z muzykiem i wokalistą Krzysztofem Skibą na temat jego przeprowadzki do rodzinnej Łodzi i planów na przyszłość.

TOP 10 stacje radiowe
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych

Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się ponad 2,2 tys. razy. Kolejną pozycję zajmuje Onet z liczbą blisko 1,8 tys. cytowań. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana 1 tys. razy. Portal jako pierwszy podał informację o możliwej dymisji ówczesnego ministra rolnictwa Henryka Kowalczyka. Największy awans, bo aż o cztery oczka w górę w porównaniu do poprzedniego miesiąca, zanotował portal Plejada (557). Redakcja portalu jako pierwsza dotarła do wiadomości, że Agustin Egurrola w tym roku nie będzie odpowiedzialny za przygotowanie polskiej reprezentacji do finału Eurowizji.

TOP 10 portale internetowe
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Viva na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników

W kwietniowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce utrzymuje VIva (357). Na łamach tygodnika ukazał się między innymi wywiad-rzeka z restauratorką Larą Gessler, która w najnowszym wywiadzie opowiedziała o macierzyństwie. Kolejne miejsce na podium z awansem o dwie pozycje zajmuje Do Rzeczy, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 345 razy. Na trzeciej pozycji jest Wprost z liczbą 258 powołań w mediach, a następne miejsce ma Newsweek, który uzyskał 227 wzmianek. TOP 5 zamyka Polityka (127).

TOP 5 tygodniki i dwutygodniki
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Forbes pierwszy w rankingu miesięczników i dwumiesięczników

Forbes z wynikiem 204 cytowań awansuje na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W kwietniu tytuł prasowy między innymi wspólnie z For Solutions opublikowali ranking TOP 50 Restauratorów 2023, do którego często odwoływały się polskie redakcje. Na miejscu drugim uplasował się miesięcznik dla kobiet Twój Styl cytowany w kwietniu 174 razy, a podium zamyka Press z wynikiem 82 powołań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także Perspektywy (43) oraz Elle (34).

TOP 5 miesięczniki i dwumiesięczniki
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych

Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje Money z liczbą 487 powołań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze jako pierwsi poinformowali, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ogólnoeuropejskich indywidualnych produktach emerytalnych. Na polskim rynku ma się pojawić nowy produkt – OIPE, czyli tzw. europejska emerytura. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (403) oraz Bankier (156). Zestawienie zamykają Obserwatorfinansowy.pl (56) i Wnp (47). Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta PrawnaForbes, Puls Biznesu i Parkiet.

TOP 5 media ekonimiczne i biznesowe
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Rynek Zdrowia utrzymuje pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej

Rynek Zdrowia ponownie zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej. W kwietniu na kwartalnik dziennikarze powoływali się 85 razy. Redakcja między innymi poinformowała o podniesieniu wysokości dodatku specjalnego dla osób, których rodzice nie żyją i są na rencie rodzinnej wypłacanej przez ZUS.  Miejsce drugie należy do portalu Medonet (75), a podium zamyka Puls Medycyny (64). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik Medycyna Praktyczna wzmiankowany przez inne media 23 razy, a ranking zamyka portal Abczdrowie mający pięć cytowań mniej (18).

TOP 5 media o tematyce zdrowotnej
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. Gazeta Krakowska powraca na szczyt zestawienia

Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych, za sprawą awansu o jedną pozycję, zostaje Gazeta Krakowska z liczbą 124 cytowań. Drugie miejsce, po awansie o trzy pozycje, zajmuje Radio Kielce (98). W kwietniu rozgłośnia opublikowała wywiad z wiceministrem spraw zagranicznych Piotrem Wawrzykiem na temat wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w USA. Trzecie miejsce ex aquo zajmują Dziennik Wschodni oraz Gazeta Wrocławska – po 92 cytowania. Dziennik jako pierwszy poinformował o wypadku polskiego autokaru na Teneryfie, natomiast gazeta opublikowała informację o postawieniu zarzutów przez wrocławską prokuraturę liderce Strajku Kobiet – Marcie L. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Radio Szczecin (76) i Radio Poznań (73).

TOP 5 mediów regionalnych
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

RASP powraca na miejsce lidera

Na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw awansuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business InsiderFaktForbesNewsweekNoizzOnetPlejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 4,9 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymuje się grupa Agora z łącznym wynikiem ponad 4,5 tys. wzmianek badanych tytułów (Radio ZetGazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM)Podium zamyka Wirtualna Polska Media (AbczdrowieAutokultDobreprogramyMoneyo2Pudelek i WP), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 3,2 tys. razy w innych mediach. Kolejne miejsce zajmuje Cyfrowy Polsat i jego tytuły Interia, Polsat News, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4.  Awans o dwie pozycje względem poprzedniego miesiąca odnotował Bauer Media Group (2,4 tys.) reprezentowany przez RMF FM, Twój Styl, Świat serialiPani.

top 10 wydawnictwa
źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 33 799 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 30 kwietnia 2023 roku.

źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024