Czytasz: Ekspert radzi: Ile owoców jeść dziennie, żeby nie zaszkodzić zdrowiu?

Ekspert radzi: Ile owoców jeść dziennie, żeby nie zaszkodzić zdrowiu?

Sezon owocowy trwa pełną parą. Ile owoców w talerzu nie zaszkodzi naszemu zdrowiu i nasyci organizm witaminami?

Owoce to najzdrowsze składniki diety, tuż po warzywach. Są ważnym źródłem węglowodanów i wielu składników odżywczych, witamin, przeciwutleniaczy, błonnika i innych fito składników. Owoce są konieczne dla zachowania zdrowia i równowagi organizmu. Natomiast dietetycy ostrzegają, że jedzenie nadmiernych ilości owoców może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Co za dużo, to niezdrowo

Zbyt częste spożywanie owoców może prowadzić do różnych dolegliwości. Wzdęcia, biegunka, nadwaga to tylko niektóre z nich.

- Nadmiar owoców może być szkodliwy przede wszystkim wtedy, kiedy mamy jakiekolwiek problemy z przewodem pokarmowym, zaburzeniem flory jelitowej. Bakterie jelitowe rozkładają cukry, takie jak laktoza czy fruktoza, więc może dojść do sytuacji takiej jak nietolerancja fruktozy, wynikająca z niedoborów enzymów trawiennych. Jeśli mamy rozrost w ramach flory jelitowej i rozrost bakterii fermentacyjnych, drożdżaków, to te owoce bogate w cukier będą podsycały procesy fermentacyjne i rozwój bakterii drożdży oraz grzybów w ramach przewodu pokarmowego. - mówi dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń, ekspert z zakresu mikroodżywiania i medycyny zapobiegawczej.


Nie za dużo, Czyli ile?

- Każdy człowiek wymaga indywidualnego dostarczania substancji odżywczych. Uniwersalne będzie zalecenie: do każdego posiłku, który spożywamy zjadać owoce lub warzywa dla równowagi. Nie jest wskazane spożywanie owoców w godzinach późno-popołudniowych, kiedy procesy trawienne nie są aktywne i to sprzyja fermentacji w późnych godzinach wieczornych - mówi dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń.

Jako jedną porcję owoców rozumie się jeden średniej wielkości owoc (jabłko, banan), miseczkę pokrojonych owoców (truskawki, maliny), 1 szklankę niesłodzonego soku lub pół garstki suszonych owoców. Jeśli każdego dnia zjesz jeden cały owoc i wypijesz szklankę soku, pozostałe 3 porcje surowizny powinny mieć postać warzywną.

Uważaj na truciznę

Należy pamiętać, że dzisiaj żywność jest bardzo uboga. I to, co sprzed wielu laty zawierały produkty spożywcze, owoce i warzywa, w tej chwili jest zdecydowanie zredukowane.

- Są badania, które pokazują, że w roku 1950 jedno jabłko zawierało tyle witamin i minerałów, co 25 jabłek w roku 2018 - dodaje dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń.

Robimy zakupy, za kryterium zdrowia przyjmując idealny wygląd i odrzucając wszystko to, co wydaje się „zepsute”, brzydkie. Zapominamy, że warzywa i owoce są pełne substancji toksycznych, czyli pestycydów. Wykorzystuje się je m.in. do likwidacji bakterii, grzybów, chwastów, wirusów, pleśni. Niszczą zbędne krzewy, hamują lub stymulują procesy życiowe roślin. Zabijają owady, roztocza, larwy, ślimaki, gryzonie. Można powiedzieć, że jest to trucizna, której głównym celem jest zabijanie.

- Jeżeli nam się wydaje, że zjemy dwa kilogramy jabłek i to będzie dla nas zdrowe - to jesteśmy w błędzie. Trzeba wybierać produkty, które są w miarę ekologiczne i BIO, żeby tych pestycydów oraz środków grzybobójczych było jak najmniej - dodaje dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń.

Jakie owoce najlepiej wybierać?

Najlepiej sięgaj po owoce, na które w danym momencie jest sezon. Wtedy są najsmaczniejsze i mają najwyższą jakość. W okresie letnim wybieraj truskawki, czereśnie, porzeczki, poziomki, maliny, jagody, brzoskwinie, nektarynki czy arbuzy.

Wybieraj owoce najbardziej kolorowe (ciemnozielone, pomarańczowe, czerwone i żółte). O ile to możliwe staraj się zjadać owoce ze skórką, gdyż pod nią są najcenniejsze składniki (m.in. błonnik pokarmowy mający pozytywny wpływ na pracę jelit).

- Teoretycznie możemy jadać wszystko, pamiętając, że owoce transportowane z daleka, są traktowane różnymi środkami chemicznymi. Na pewno nie warto kupować niezwykle egzotyczne owoce, które leżą wiele dni w sklepie - mówi dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń.

Ludzie mają tendencję do przejadania się zdrową żywnością. Należy jednak pamiętać, że we wszystkim trzeba znaleźć umiar.

Czytaj więcej