Relacja

Henryk Mercik: "Kolej metropolitalna, to nie fantazja"

04:09

RAŚ we współpracy z Kolejami Śląskimi przedstawia śmiałą wizję. "Sprawdziliśmy, to możliwe" - zapewniają radni

Radni Ruchu Autonomii Śląska chcą przywrócić połączenia kolejowe między miastami metropolii. Dzięki zakupieniu nowych składów możliwe byłoby zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na linii średnicowej i uruchomienie nowych połączeń tworząc obwodnicę GOP. Kolej metropolitalna miałaby kursować trasą wykorzystywaną dziś przy przewozach towarowych.

- Przejechaliśmy nowoczesnym składem w bardzo dobrym tempie i bardzo punktualnie całe koło. Zaczęliśmy w Bytomiu i dojechaliśmy do Bytomia - mówi wicemarszałek Henryk Mercik - Niektórzy byli zdizwieni, że przejeżdżamy w pobliżu Elektrociepłowni Szombierki, za płotem mamy Walcownię Cynku w Szopienicach, skrzyżowanie przy Eurocentrum, że to wszystko jest tak blisko. Do tej pory nikt nie widział na tych trasach pociągu pasażerskiego

Koleje Śląskie mają stanowić kręgosłup dla komunikacji publicznej.

- Rolą radnych jest inicjowanie debaty i proponowanie pewnych rozwiazań, a nie tylko realizacja pomysłów płynących od zarządu województwa - mówi Jerzy Gorzelik - Długofalowe myślenie jest przyrodzone regionalistom. Funkcjonujemy w ramach złożonej koalcji. W niej są różne zdania, także w kwestii transportu publicznego. Nie zawsze jesteśmy zgodni - dodaje

Wspólny bilet i nowe przystanki

Wytyczenie 25 stacji wokół Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego ma zrewolucjonizwać transport w metropolii. To ma być nowe myślenie o regionie. Wspólny bilet, odciążenie dróg regionu i zharmonizowanie połączeń komunikacji miejskiej z kolejową. Przykładem ma być zabrzańska stacja Zabrze Północ. Stworzona z myślą o robotnikach dziś stoi pusta. Wyznaczenie nowej stacji w pobliżu ul.Gdańskiej pozwoliłoby na zapewnienie szybkiego połączenia dla wielu mieszkańców. 

- We współpracy z metropolią i miastami powstałby ruch okrężny. Inne zadania, to zmiana połączenia od strony Sławkowa, obwodnica Ligoty, czy też połoączenie Tychów z Bieruniem, gdzie konieczna byłaby dodatkowa elektryfikacja - tłumaczy Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich

Zespół planowania przestrzennego ma przeanalizować potrzeby komunikacyjne mieszkańców regionu. Rozpoczęte dziś prace planistyczne mogą przynieść pierwsze efekty już w połowie przyszłego roku. Zakupienie nowego taboru pozwoliłoby na uruchomienie połączeń na trasie Gliwice-Dąbrowa Górnicza czy z Bytomia przez Zabrze do Gliwic. Pociągi na trasie S1 mogłyby kursować co 15 minut. Między Katowicami a Tarnowskimi Górami co pół godziny. 

Pierwszą okazją do przejechania kolejową obwodnicą GOP miałby być dzień po Industriadzie. Tę zaplanowana na czerwiec 2018 roku.

- Rozpoczynamy prace już dziś, żeby następni nie mogli się cofnąć. Stoimy przed niepowtarzalną szansą, żeby urzeczywistnić marzenia o kolei metropolitalnej. Musimy walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców naszego regionu - podsumowuje Mercik

 

 

 

Czytaj więcej

 

Napisz do autora m.ciesla@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Tour de Pologne