News

Halo? Będę cię nękał!

Numer telefonu to taki sam towar jak to, co chcą ci przez telefon sprzedać. Halonękaniu można powiedzieć:”nie!”

Dzwonią do każdego z nas. Coraz częściej nieprzypadkowo i z premetydacją. Kiedy uprzejmie zwróciłam uwagę kolejnemu call-center z kolejnej firmy „kup pan cegłę – jest promocja”, że pracuję do późna i nie mogę rozmawiać, telefony zaczęły dzwonić w sobotę a nawet niedzielę. Wieczorami też.

Standardowe działania

Zadzwonili do Kamila Durczoka. Z Home Brokera. Z ofertą nie do odrzucenia. Bo – jak w liście z przeprosinami, który natychmiast po tekście „Cham Broker, czyli jak handlują twoją prywatnością” trafił na redakcyjną skrzynkę mailową – „to jedno ze standardowych działań relacyjnych sprawdzających bieżące problemy klientów”. Durczok twierdzi, że klientem nie był, a swojego numeru telefonu nie udostępnia. Pytanie brzmi: skąd telemarketerzy biorą nasze dane?

>>  "My do Łukasza", czyli Home Broker przeprasza <<

 

Mają być chronione. Nie są!

Eksperci od marketingu mówią wprost: najczęściej jednak sami kręcimy na siebie bicz. - Swój numer musieliśmy gdzieś zostawić. Na dokumentach różnego typu zaznaczamy zwykle wszystkie okienka, zgadzając się na przetwarzanie naszych danych – mówi Tomasz Pietrzak, specjalista od marketingu, właściciel katowickiej agencji Guarana PR. Inna sprawa, że dane – nawet podane jak na tacy – zgodnie z prawem powinny być chronione. A nie są.

GIODO interweniuje w sprawie kopii

Handel bazami danych, wyłudzanie dokumentów, wielokrotne, bezprawne przetwarzanie ich. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych właśnie wydał oświadczenie w sprawie kopiowania dowodów osobistych (względnie legitymacji studenckich czy nawet książeczek wojskowych) przy podpisywaniu umów. Okazuje się bowiem, że firma telekomunikacyjna nie ma prawa kopiować takich dokumentów, a mimo to ich wymaga. - Nie ma ku temu podstawy prawnej i nie może być stosowane bez dobrowolnej zgody klienta - informują w GIODO.

Gdzie ze skargą?

- Do właśnie do GIODO złożyć możemy skargę na wykorzystanie swoich danych osobowych – radzi Agata Ibrom, radca prawny. Dodaje, że inspektor ma ku temu odpowiednie narzędzia. - M.in. możliwość złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa zagrożonego m.in. karą bezwzględnego więzienia – podaje Ibrom.

Na „halonękanie” poskarżyć możemy się też w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej oraz Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz - UOKiK argumentuje, że jego zdaniem każdy przedsiębiorca który kontaktuje się z konsumentem w celach sprzedażowych podejmuje działania marketingowe (bezpośrednie). W związku z powyższym musi udowodnić, że posiadał zgodę na taki kontakt w przeciwnym razie zostanie wszczęte wobec niego postępowanie wyjaśniające – tłumaczy radca prawny.

Robinson z odsieczą

Co ciekawe, od niedawna działa także serwis internetowy, którego zadaniem jest chronienie naszych danych. To Lista Robinsonów (www.listarobinsonow.pl) prowadzona przez Polskie Stowarzyszenie Marketingu. Jak działa lista? Każdy konsument może zarejestrować swoje pełne dane kontaktowe (adres pocztowy, adres e-mail, numer telefonu stacjonarnego i komórkowego) w celu zastrzeżenia ich przed komunikatami marketingowymi od firm z rynku. W opinii Agaty Ibrom, radcy prawnego, pomysł jest wart zauważenia i propagowania, ale pozbawiony zupełnie elementu sankcji (przedsiębiorcom nie grożą żadne kary w tym zakresie).

rozmowa kontrolowana? Wykorzystaj to!

Przed lawiną sms-ów i marketingową telefoniadą chronić możemy się też sami. Dość prosto. Przykład? „Informujemy, że rozmowa jest nagrywana” - słyszysz na „dzień dobry”. - Wykorzystaj ten fakt – radzą specjaliści od ochrony danych osobowych. Tłumaczą, że wystarczy zaznaczyć, że skoro nas nagrywają, to my nagrać chcemy oświadczenie o zastrzeżeniu swoich danych, niewykorzystywaniu już naszego telefonu do kontaktów handlowych lub po prostu usunięciu go z bazy.

Kto dzwoni? SPAM dzwoni

Nowością jest też nowa funkcja systemu Android (znaczna większość naszych telefonów jest wyposażonych w ten właśnie system). Mowa o funkcji „antyspamowej”, którą uruchomić można przy aktualizacji systemu (komórka sama zapyta cię o włączenie opcji). Efekt? Jeśli zadzwoni do ciebie kolejne call-center z kolejną propozycją „kup pan cegłę – jest promocja”, na ekranie wyświetli ci się komunikat: „spam” i po prostu nie odbierzesz.

Czytaj więcej

Napisz do autora m.nykiel@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Szkoła