Czytasz: GZM przyzna wsparcie z metropolitalnego Funduszu Solidarności

GZM przyzna wsparcie z metropolitalnego Funduszu Solidarności

26 gminy członkowskie mają otrzymać łącznie blisko 49 mln zł. Zobaczcie, na co.


O wsparciu projektów z metropolitalnego Funduszu Solidarności zdecydować ma w piątek zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Zgodnie z projektem uchwały w tej sprawie 26 gminy członkowskie mają otrzymać łącznie blisko 49 mln zł.

Fundusz Solidarności ma wspierać inwestycje najsłabszych gmin Metropolii, zmniejszając różnice w rozwoju poszczególnych jej członków. Jego środki w tym roku określono wstępnie na 60 mln zł.

 Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

 Podczas grudniowej sesji zgromadzenia metropolii tworzący ją samorządowcy przyjęli m.in. budżet na 2018 r. i wieloletnią prognozę finansową na lata 2018–2023. W tegorocznym budżecie na inwestycje i zakupy inwestycyjne przewidzieli ponad 130 mln zł. 100 mln zł z tej kwoty zabezpieczono jako dotacje celowe na dofinansowanie zadań inwestycyjnych gmin członkowskich.

 Była to realizacja wcześniejszych zapowiedzi utworzenia metropolitalnego Funduszu Solidarności. Zgodnie z jego założeniami samorządy w podokręgach metropolii miały wypracować listy inwestycji pod kątem dofinansowania z funduszu do końca stycznia - na razie do łącznej kwoty 60 mln zł. Do 5 lutego uzgodnione listy inwestycji trafiały do zarządu Metropolii.

 Jak wynika z opublikowanego przed piątkową sesją zgromadzenia Metropolii projektu uchwały ws. udzielenia pomocy finansowej gminom GZM, dofinansowanych teraz zostanie łącznie 56 zgłoszonych przez nie projektów inwestycyjnych.

 Bieruń dostanie 1,33 mln zł na m.in. parkingi i rower metropolitalny oraz drogę do terenów inwestycyjnych, Bojszowy – 1,33 mln zł do dokumentacji dwóch dróg i kanalizacji, przebudowy drogi budowy oświetlenia.

 Bytom otrzyma 6,02 mln zł na przebudowę ul. Katowickiej i skrzyżowania ul. Wrocławskiej z Reja, Chełm Śląski na rozbudowę drogi - 1,33 mln zł, Chorzów dostanie 1,8 mln zł do przebudowy rynku, Gierałtowice – 2 mln zł do chodnika i rozbudowy drogi. Do Imielina trafi 1,33 mln zł na centrum przesiadkowe, do Knurowa - 2 mln zł na przebudowę dwóch ulic, Kobiór otrzyma 1,34 mln zł do budowy centrum przesiadkowego.

 Lędziny dostaną 1,34 mln zł do siedmiu przedsięwzięć związanych z drogami, oświetleniem i termomodernizacją, Łaziska Górne – 1,33 mln zł na „Centrum Frajdy Ogrodowa”, Mikołów – 1,33 mln zł na dokumentację przebudowy ulicy, Mysłowice- 2 mln zł na przebudowę ul. 3 Maja. Ożarowice mają dostać 204 tys. zł na bezpieczeństwo na drogach, a Piekary Śląskie – 2,6 mln zł na przebudowę skrzyżowania ul. Podmiejskiej z drogą nr 911 (to początek północnej obwodnicy Bytomia) i budowę drogi do ul. Szybowej w Radzionkowie.

 Na sześć projektów drogowych 2 mln zł dostaną Pilchowice, podobna kwota na przebudowę mostu nad Kanałem Gliwickim trafi do Pyskowic. Ruda Śląska otrzyma 1,8 mln zł na przebudowę ul. Piastowskiej, Rudziniec – 2 mln zł na cztery projekty drogowe, Siemianowice Śląskie – 3,2 mln zł na nowe połączenie ul. Zwycięstwa i Michałkowickiej, a Sośnicowice – 2 mln zł na trzy nowe drogi.

 Blisko 430 tys. zł ma trafić do Świerklańca na przebudowę drogi i dokumentację budowy chodnika wzdłuż drogi do Orzecha. Do Świętochłowic trafi 3,2 mln zł na przebudowę ul. Harcerskiej i modernizację oświetlenia. Tarnowskie Góry mają otrzymać 2,19 mln zł na zakup gruntów pod rozbudowę centrum przesiadkowego, Wyry 1,34 mln zł na przebudowę dróg, a Zbrosławice – blisko 570 tys. zł na przebudowę drogi w Ziemięcicach.

 Fundusz ma wspierać do maksymalnego poziomu 85 proc. projekty rozwojowe gmin członkowskich – mniejsze, niż realizowane na szczeblu całej metropolii, przez nią samą czy w partnerstwie z gminami, lecz nadal przede wszystkim o charakterze ponadlokalnym. Środki będą trafiały do gmin na podstawie umów zawieranych z GZM.

 Fundusz ma preferować m.in. projekty, które mają już zapewnione finansowanie zewnętrzne,. W ten sposób Fundusz ma spełniać oczekiwania małych gmin, które wobec często napiętej sytuacji finansowej miewają problemy z tzw. wkładem własnym do projektów unijnych.

 W grudniu ub. roku zarząd GZM zaproponował, aby projekty finansowane z Funduszu dotyczyły przede wszystkim rozwoju infrastruktury transportowej i zrównoważonej mobilności – w zgodzie ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju. Zgodnie z założeniem Funduszu co roku jego wartość ma być zmniejszana na rzecz realizacji dużych projektów strategicznych.(PAP)

 autor: Mateusz Babak

Czytaj więcej