News

Google Doodle z okazji odkrycia NASA

Aż siedem planet krąży w układzie odległym od nas "zaledwie" 40 lat świetlnych.

Przypomijmy, NASA odkryła tzw. egzoplanety, czyli takie, które krążą wokół innej gwiazdy niż Słońce. Mają one rozmiary podobne do Ziemi, mogą tam panować ziemskie temperatury i istnieć woda w stanie ciekłym. O odkryciu poinformowała NASA i Europejskie Obserwatorium Południowe ESO.

CZYTAJ TAKŻE: 7 planet podobnych do Ziemi!

Nowy system planet - TRAPPIST-1

Największe zainteresowanie wśród odkrywanych planet pozasłonecznych zawsze wzbudzają te, które są jak najbardziej podobne do Ziemi. Tym razem międzynarodowy zespół naukowców odkrył cały system takich planet, który dostał nazwę TRAPPIST-1.

Planety TRAPPIST-1 mają rozmiary Ziemi i Wenus lub są nieco mniejsze. Wyznaczenia ich gęstości sugerują z kolei, że przynajmniej sześć z siedmiu planet jest skalista.

- TRAPPIST-1 to niesamowity system planetarny – nie tylko dlatego, że odkryliśmy w nim tak wiele planet, ale dlatego, że są one tak zaskakująco podobne do Ziemi! - podkreśla kierujący grupą badawczą Michaël Gillon z University of Liege (Belgia).

Orbity planet systemu TRAPPIST-1 przebiegają bardzo blisko gwiazdy. Są niewiele większe, niż odległości galileuszowych księżyców od Jowisza  i zdecydowanie mniejsze, niż orbita Merkurego wokół Słońca. Mimo tych różnic, na planetach mogą panować całkiem znośne warunki, bowiem ich gwiazda świeci znacznie słabiej niż Słońce.

Poszczególne planety systemu TRAPPIST-1 otrzymują od kilkunastu procent energii docierającej do Ziemi od Słońca, do ponad cztery razy większej wartości od tej, jaką uzyskuje nasza planeta.

- Energia wypromieniowywana z małej gwiazdy jest znacznie słabsza niż ze Słońca. Planety muszą mieć orbity znacznie bliższe, niż w Układzie Słonecznym, jeśli miałaby na nich występować woda na powierzchni. Na szczęście wydaje się, że tego typu zwartą konfigurację właśnie widzimy wokół TRAPPIST-1! - tłumaczy Amaury Triaud z University of Cambridge, jeden z autorów publikacji w "Nature".

EGZOPLANETY - CZY JEST TAM WODA?

Na powierzchni każdej z siedmiu planet teoretycznie może się znajdować woda w stanie ciekłym. Modele klimatyczne faworyzują jednak pod tym względem planety oznaczone literami e, f oraz g. Z kolei planety b, c oraz d są na to przypuszczalnie zbyt ciepłe (choć na niewielkich fragmentach ich powierzchni może istnieć woda w stanie ciekłym). Najdalsza planeta h jest raczej zbyt zimna.

Gwiazda TRAPPIST-1 znajduje się zaledwie 40 lat świetlnych od Ziemi. Mimo tej bliskości, na niebie świeci bardzo słabo, gdyż jest niewielka (niewiele większa od planety Jowisz - jej masa wynosi zaledwie 8 proc. masy Słońca).

Naukowcy podejrzewali, że bardzo małe gwiazdy mogą posiadać liczne planety wielkości Ziemi na ciasnych orbitach. System TRAPPIST-1 dostarczył pierwszego, tak dosłownego potwierdzenia tej hipotezy.

Czym jest Google Doodle?

Google Doodle z okazji odkrycia NASA to nie pierwsza modyfikacja logo popularnej wyszukiwarki. Doodle to specjalne wersje (często animowane), tworzone w celu uczczenia świąt, ważnych wydarzeń, rocznic oraz pamięci sławnych artystów, odkrywców i uczonych, którzy zapisali się na kartach historii.

Od 1998 r. na stronach głównych Google na całym świecie zaprezentowano ponad 2000 doodli (i ta liczba stale rośnie). Całą kolekcję można zobaczyć na www.google.pl/doodles, a nowe – na wybranej stronie głównej Google. Warto zaglądać na nią codziennie, bo doodle pojawiają się bez zapowiedzi.

Napisz do autora s.borszcz@silesion.pl