Czytasz: Futurystycznie w Zawodziu. Za 64 mln zł

Futurystycznie w Zawodziu. Za 64 mln zł

Autobus, tramwaj i samochód w jednym miejscu. W dodatku w nowoczesnej formie architektonicznej. Wiadomo już jak wyglądać będzie nowy węzeł przesiadkowy w Zawodziu.

Inwestycja powstanie na prawym brzegu Rawy. Konkretnie rzecz ujmując między ulicami: Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja. Nie będzie tania. Budowa pochłonie dokładnie 64 234 522,16 zł i potrwa 22 miesiące. Co to? To kolejny węzeł przesiadkowy realizowany w ramach nowego systemu transportu w Katowicach - węzeł w Zawodziu. Miasto wcześniej ogłosiło już przetarg na budowę podobnej inwestycji w Ligocie.

Wszyscy mają być zadowoleni

Węzeł w Zawodziu obsłuży połączenia: autobus-tramwaj-komunikacja indywidualna, w tym zarówno samochód, jak i rower. - W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. Dodaje, że ogłoszony właśnie przetarg obejmuje budowę węzła wraz z oświetleniem, odwodnieniem i infrastrukturą towarzyszącą.

Wiata z przyszłości

Co wejdzie w skład inwestycji? - Budynek dworca, dwa parkingi naziemne dla samochodów, wiata dla rowerów, wiaty peronowe (w nowoczesnej, nieco futurystycznej wersji architektonicznej), miejsca postojowe dla autobusów i punkty Kiss&Ride, z przeznaczeniem dla krótkotrwałego postoju (do ok. 3 min) oraz postój dla taksówek – wyliczają urzędnicy.

Ale to nie koniec. Firma, która zwycięży w przetargu zostanie zobowiązany także do wykonania systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów oraz urządzenia zieleni i małej architektury. Termin składania ofert w postępowaniu minie 10 maja.

Zaoszczędź na paliwie

Na węzły przesiadkowe w Brynowie, Ligocie i Zawodziu Katowice uzyskały dofinansowanie w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85-proc. kosztów tych inwestycji). - Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa - podkreśla prezydent Krupa. Liczy, że węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co za tym idzie, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach. - Co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki - dodaje Krupa.

Zostaw i jedź

- Jak węzły przesiadkowe będą działać w praktyce? – kierowca lub rowerzysta zostawia swój pojazd na parkingu za darmo, na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej, a następnie kontynuuje podróż tramwajem, autobusem lub pociągiem w kierunku śródmieścia - mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Tak mają wyglądać węzły przesiadkowe w Katowicach:

Czytaj więcej