Silesion.PL

serwis informacyjny

Ekotrendy – małe wielkie zmiany. Czyli case study na rynku opakowań

Ekotrendy male wielkie zmiany. Czyli case study na rynku opakowan

Ekotrendy male wielkie zmiany. Czyli case study na rynku opakowan

Kluczową tendencją we współczesnym biznesie jest zrównoważony rozwój, którego głównym celem jest uwzględnienie potrzeb przyszłych pokoleń. Jednym z ważnych działań są strategie uwzględniające ochronę środowiska, w tym również właściwe zarządzanie odpadami. Recykling czy zapobieganie tworzenia odpadów to kluczowe filary rozwoju przyszłego biznesu. Z okazji Dnia Opakowań, który przypada 15 września przeprowadzono badanie „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” i zapytano co pracownicy sądzą o wprowadzaniu do firm ekologicznych rozwiązań.

Jak wynika z badania firmy Dailyfruits aż 81% respondentów uważa, że wprowadzenie do firm rozwiązań zero waste jest potrzebne. 44% ankietowanych jest zdania, że powinniśmy działać systemowo, aby wesprzeć planetę, a 37% osób że to nadal za mało.

Respondenci wśród obszarów, w których firma powinna realizować ideę zero waste wskazują segregację śmieci i oszczędzanie światła (37%), współpracę z dostawcami, którzy wykorzystują ekologiczne rozwiązania (37%), zamawianie produktów do firmy w biodegradowalnych opakowaniach (29%), zamawianie produktów np. owoców i warzyw w wielorazowych skrzynkach (40%) oraz lokalizację umożliwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej lub rowerów (26%), a także używanie dystrybutora wody zamiast wody butelkowej (23%).

Firmy już nie tylko powinny podążać za ekologicznymi trendami ale przede wszystkim kierować się własnymi wartościami, które pozwalają dbać o środowisko. Wszelkiego rodzaju akcje społeczne i mobilizowanie producentów do kształtowania wartościowych postaw pozwolą wesprzeć konsumentów do bardziej odpowiedzialnych działań.

Dailyfruits codziennie dostarcza świeże owoce i warzywa do 2 000 firm, które łącznie zatrudniają 400 000 osób. To ogromne zobowiązanie dla zaopatrzenia, produkcji i logistyki. 400 000 osób to 10 000 skrzynek dziennie, w których łącznie znajduje się 100 ton owoców i warzyw. 95% skrzynek jest wymiennych, wielorazowych – dostawca przywożąc świeże owoce odbiera je z poprzedniej dostawy. Drewniane, ekologiczne skrzynki nie tylko ładnie prezentują się w firmowej kuchni, ale nie pozostawiają wpływu na środowisko. Podobnie jak biodegradowalne opakowania na warzywa i bakalie, które firma wprowadziła w 2019 r. Produkty, które trafiają do firmowych magazynów transportowane są w wymiennych opakowanych wielorazowych, foliach recyklingowanych, a kartony są gniecione w kostkę i segregowane. – mówi Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits

Na przykładzie Dailyfruits można zobaczyć jak należy minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Firma kładzie duży nacisk na wszelkie normy jakości. Codziennie z magazynów wyjeżdża ponad 60 samochodów dostawczych ze skrzynkami pełnymi świeżych owoców i innych zdrowych produktów. Nad całym procesem czuwa oprogramowanie logistyczne, które przydziela kierowców, monitoruje samochody, optymalizuje trasy przejazdu, podpowiada, jak uniknąć korków. Dzięki temu ogranicza liczbę przejechanych kilometrów i przede wszystkim do minimum skraca czas pracy floty. Mniej kilometrów oznacza mniej emisji spalin. Współpracuje również tylko z dostawcami, którzy spełniają normy jakości zarówno w zakresie jakości towaru jak i wpływu na środowisko.

Firma unika również generowania niepotrzebnych stanów magazynowych i marnowania żywności. Wszystkie produkty nie spełniające norm są odkładane i przekazywane do ogrodów zoologicznych. Produkty, które uległy zniszczeniu lub zgnieceniu podczas transportu są segregowane, a następnie przekazywane jako odpady biodegradowalne. Dalszy etap to przerobienie ich na naturalne nawozy. Zamówienia dla klientów przygotowywane są indywidualnie, zatem każda osoba w dowolnym momencie może zmodyfikować asortyment w skrzynkach, dzięki czemu otrzymuje dokładnie tyle ile potrzebuje.

W samej siedzibie znajdują się  kosze do segregacji śmieci, wraz z widoczną informacją o tym, co należy wyrzucać do każdego z nich. Nie kupuje się butelkowanej wody – używa dystrybutora lub korzysta z warszawskiej kranówki. Używa się energooszczędnych żarówek i inteligentnego systemu ogrzewania. Przestrzenie wypełnione są  roślinami, które oczyszczają powietrze i wpływają pozytywnie na samopoczucie pracowników.

Zero waste, tłumacząc wręcz dosłownie, znaczy “bez odpadków”. Jest to styl życia, którego podstawowym celem jest dążenie do takiego gospodarowania, które umożliwi zaprzestanie produkcji śmieci. Według danych GUS w 2019 roku każdy Polak wyprodukował średnio ponad 300 kg śmieci. Najgorzej w statystykach wypadły województwa dolnośląskie i zachodniopomorskie, gdzie wartość ta oscylowała w granicach 400 kg. Te ogromne ilości w znakomitej większości trafiają na wysypiska, do rzek i oceanów, zanieczyszczają gleby. Wpływają na stan lasów oraz życie dzikich roślin i zwierząt.

Obecnie bardzo ważne jest zrozumienie istoty recyklingu i wyrobienie nawyków, które nie tylko ograniczą ilość śmieci ale również zapobiegną dewastacji naturalnego środowiska. Wprowadzane nowe systemy dbania  o środowisko i gospodarowania odpadami pozwalają na odzyskiwanie surowców i powtórne ich wykorzystanie. Warto mieć świadomość, że do recyklingu nadają się nie tylko takie rzeczy jak szkło, metale, papier, tworzywa sztuczne, ale również na przykład elektrosprzęt.  Często są oznaczone odpowiednim symbolem. Warto podejmować codziennie małe dobre decyzje. Można wybierać produkty bardziej naturalne, w biodegradowalnych opakowaniach lub wykonanych z produktów recyklingu. Każda, nawet najmniejsza decyzja ma znaczenie i może być inspiracją dla innych.

Badanie sondażowe „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” zostało zrealizowane przez Dailyfruits w formie ankiety online w dniach 26.07.2021 – 31.08.2021. W badaniu wzięło udział 523 respondentów aktywnych zawodowo w wieku od 18 do 65 lat.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024