Czytasz: Dworce w Dąbrowie Górniczej odzyskają blask

Dworce w Dąbrowie Górniczej odzyskają blask

Wokół powstaną m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

Dąbrowa Górnicza przebuduje stację kolejową w centrum miasta i przystanek w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstaną m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

Dwa dworce do remontu

Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionego niedawno, pochodzącego z lat 80. XIX w. budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

Na początku ub. roku miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK porozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji obu dworców wraz z zagospodarowaniem przyległych terenów. Potem samorząd uzgodnił z PLK założenia do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Celem ma być zachęcenie większej liczby mieszkańców do podróży po regionie koleją, zamiast samochodami.

Miasto zamówiło m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum z parkingami typu Park & Ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniem z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówiła też projekt nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby śladem pokopalnianych terenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami – odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać mają nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami oraz nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów. Powstać ma układ komunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

Dwa perony w Gołonogu

PLK chcą zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy, zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejsca dla torów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tunel drogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łączące perony, dworzec, parking i ul. Parkową.

(PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Anna Mackiewicz

Czytaj więcej