Relacja

Kiedy powstanie DTŚ Wschód?

4 prezydentów miast i marszałek. 1,5 godziny rozmów o projekcie budowy DTŚ Wschód i zaskakująca konkluzja.

Projekt przepadł w konkursie, ale nikt nie jest winny. Ma zostać zrealizowany w przyszłości. Jak odległej? Oby szybciej niż za 20 lat.

13 lutego marszałek Wojciech Saługa ogłosił, że DTŚ Wschód nie dostanie finansowania ze środków europejskich. Powód? Błędy formalne we wniosku. W piątek spotkał się z prezydentami Jaworzna, Katowic, Mysłowic i Sosnowca.

- Nie ma dokumentacji, nie było dokumentacji przygotowanej. Złożenie tego wniosku było takie trochę bezpodstawne. Nie mówimy o tym co wstecz. Myślimy o tym, co do przodu. Kontynuujemy projektowanie DTŚ-ki. Szukamy wszyscy środków na to, żeby ta droga była. To naprawdę kluczowa droga dla aglomeracji - mówi Wojciech Saługa.

ROZBUDOWA TRASY

DTŚ Wschód to planowana inwestycja przedłużająca istniejącą Drogową Trasę Średnicową z Gliwic do Katowic w kierunku Mysłowic oraz Jaworzna i Sosnowca. Przedsięwzięcie wpisane do dokumentów strategicznych województwa oraz Kontraktu Terytorialnego zakłada trzy etapy realizacji. Przygotowanie projektu, na mocy porozumienia zawartego między miastami, koordynowało Jaworzno.

WINNE PROCEDURY

- Rola lidera jest trudna, dlatego, że łatwo później obciążać go niepowodzeniem. Ale decyzję o złożeniu wniosku podejmowaliśmy wspólnie. Jeżeli ktoś ma być odpowiedzialny, to ta decyzja powinna być rozkładana po 25% na Jaworzno, Sosnowiec, Mysłowice i Katowice - mówił Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

- Szukanie winnych, to taka nasza polska mentalność. Chciałem powiedzieć, żebyśmy nie szukali tej winy, bo winnych nie ma. Można jej ewentualnie szukać w obowiązujących procedurach, które powodują przeciąganie niektórych rzeczy do osiągania niektórych decyzji - dodał Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Pełna dokumentacja odcinka będzie gotowa najwcześniej za rok. Jednocześnie poszukiwane będą inne zewnętrzne źródła finansowania.

POTRZEBA CZASU

- Wyścig z czasem zaczęliśmy tak naprawdę w roku 2015. Najważniejszą sprawą było rozcięcie węzła gordyjskiego różnych uwarunkowań i zaszłości. Nie byliśmy w stanie zdążyć na czas, aby móc teraz w konkursie uzyskać dotację. Cieszę się, że dzisiaj padła deklaracja, że tego projektu nie zagrzebujemy - zaznaczył Silbert.

Dla Katowic ważne jest, żeby nowa inwestycja nie sparaliżowała stolicy województwa.

- Chodzi o to, żeby łatwo z naszych miast wjechać do Katowic, ale też chodzi o to, żeby z Katowic bez problemu wyjechać - mówił Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. 

Przyszła DTŚ Wschód przebiegać będzie głównie przez obszar Mysłowic. Prezydenci uzgodnili algorytm finansowania przyszłej inwestycji.

- Trzeba o jednym pamiętać, że spora część tego zadania przypada na Mysłowice. To są dwie jakby obwodnice: zachodnia i północna. Jedna w kierunku Jaworzna, druga w kierunku Sosnowca - mówił Edward Lasok, prezydent Mysłowic.

MIEJCIE PAŃSTWO CIERPLIWOŚĆ

- Pamiętam jak rok temu mówiłem, że tak jak tamta część budowała się latami, tak i ta nie zbuduje się w ciągu roku. To zadanie na długie lata, ale nie poprzestajemy. Będziemy dążyć, żeby zrealizować inwestycję. Wiemy, że DTŚ-ka w tych wszystkich przebiegach, w stronę Jaworzna, w stronę Sosnowca, a w końcu wylot z tunelu w Katowicach będzie zrobiona. Miejcie państwo cierpliwość. Kiedyś powiedziałem, że to zadanie na 20 lat. Oby było krócej - mówił marszałek Saługa. 

Czytaj więcej

Napisz do autora m.ciesla@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Historia naszego regionu