Czytasz: Dieta wegetarian. Czy jest zdrowa?

Dieta wegetarian. Czy jest zdrowa?

Silesion i Katedra Dietetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego - bierzemy diety pod lupę. Zacznij z nami zdrowe odchudzanie

Od kilku tygodni bierzemy diety pod lupę. Doradzamy też, jak się odżywiać, by tracić na wadze, a nie tracić zdrowia. Przewodnikiem po zdrowych dietach jest mgr Gabriela Wanat, dietetyk Katedry Dietetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

ODCINEK 10. WEGETARIANIZM

To jedna z popularniejszych diet alternatywnych. Klasyczny wegetarianizm, zwany jarstwem, polega na ograniczaniu się wyłącznie do jedzenia pokarmów pochodzenia roślinnego, którego źródłem są rośliny zbożowe, okopowe, strączkowe i oleiste, warzywa, owoce, orzechy i grzyby. Wywodzi się z Indii i terenów Bliskiego Wschodu.

Wegetarianizm ma wiele odmian.

Te łagodne dopuszczają uzupełnianie pokarmów roślinnych produktami mlecznymi (laktowegetarianizm) i jajami (laktoowowegetarianizm), a nawet pozwalają na spożywanie w ograniczonych ilościach ryb i drobiu (semiwegetarianizm).

Odmiany radykalne uznają tylko pokarmy roślinne (weganizm), mogą ograniczać się do owoców (frutarianizm) lub pokarmów nieprzetwarzanych przemysłowo (witarianizm).

CZY DIETA WEGETARIAŃSKA JEST ZDROWA?

Przede wszystkim nie jest to dieta stricte odchudzająca, natomiast przez wykluczenie produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych może samoistnie doprowadzić w dłuższym czasie do obniżenia masy ciała.

Nie ma narzuconej kaloryczności i jeśli jest dobrze zbilansowana, dostarcza tyle kalorii, ile potrzebujemy. Możemy  więc zdrowo obniżyć masę ciała.

PLUSY DIETY WEGETARIAŃSKIEJ

Zawiera wiele substancji, które pozytywnie wpływają na organizm:

błonnik, witaminy, antyoksydanty

Jest wiele badań potwierdzających jej pozytywny wpływ na zdrowie i utrzymanie prawidłowej wagi. Dieta ma rekomendacje amerykańskich towarzystw dietetycznych. Nie akceptowane są tylko restrykcyjne formy tej diety, np. wegańska.

Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska stosowana pod okiem fachowca nie wyrządzi krzywdy.

 MINUSY DIETY WEGETARIAŃSKIEJ

Trzeba pamiętać o niedoborach witaminy B12, wapnia i witaminy D.  Jeśli dietę wegetariańską stosuje się dłużej, należy kontrolować poziom tych witamin i rozpocząć pod okiem lekarza lub dietetyka ich suplementację.

KONSEKWENCJE ZDROWOTNE ŻYWIENIA WEGETARIAŃSKIEGO

Zmniejszone zagrożenie, choroby występujące rzadziej:

otyłość, cukrzyca insulinozależna, hipercholesterolemia, nadciśnienie tętnicze, niedokrwienna choroba serca, zaparcia i hemoroidy, nowotwory jelita grubego, sutka, płuc, kamica żółciowa i nerkowa, próchnica zębów.

Zwiększone zagrożenie, choroby występujące częściej:

niedorozwój fizyczny i umysłowy, anemia megaloblastyczna, krzywica, osteomalacja, neuropatie, biegunki, zaburzenia miesiączkowania.

Ważne!

Oficjalna nauka o żywieniu uważa radykalne formy wegetarianizmu za praktyki niebezpieczne dla zdrowia człowieka.

Nie popiera żadnych form wegetariańskiego żywienia dzieci, młodzieży, kobiet ciężarnych oraz karmiących, które wymagają regularnej suplementacji.

Osobom dorosłym, prowadzącym mało i średnio aktywny tryb życia zaleca się ograniczenie spożycia produktów odzwierzęcych do 20-30 proc. całodziennej porcji żywieniowej, z czego 2/3 powinny stanowić mleko i produkty mleczne, a 1/3 jaja, ryby, mięso i jego przetwory.

Czytaj więcej