Czytasz: Najlepsza dieta świata
Amerykanie wymyślili dietę DASH. Przede wszystkim zapobiega nadciśnieniu . Polacy też mają swoje sposoby.

Czy dobra dieta może zapobiec nadciśnieniu. Może, pod warunkiem, że to dieta DASH, czyli jadłospis dobrany zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w Stanach Zjednoczonych. Dlaczego piszemy o diecie DASH. Bo po raz kolejny wybrana została najlepszą dietą świata.

Co się dzieje, gdy stosujemy dietę DASH?

Przede wszystkim obniżamy ciśnienie tętnicze krwi i poziom cholesterolu. W jaki sposób? Głównie spożywając mniej tłuszczu. Tylko ok. 30 % kalorii w diecie może pochodzić z tłuszczu i to głównie pochodzenia roślinnego (chudy nabiał).

Dieta Dash - zasady

Nie więcej niż 2 porcje mięsa i jego przetworów dziennie.  Chude, białe mięso, najlepiej drób i ryby bez tłuszczu,
4—5 porcji dziennie warzyw i owoców, orzechy i migdały. Do tego zboża, nasiona i ziarna i produkty zbożowe. 
Ograniczona ilość cukru, słodzonych napojów, słodyczy.


Obniżamy spożycie sodu w diecie, najlepiej do 1500 mg (4g lub 2/3 łyżeczki soli kuchennej).

Produkty wędzone, puszkowane, konserwowane nie są zalecane. Głównie z powodu soli, a tę trzeba zastąpić ziołami, octem winnym, cytryną itp.

Przykładowy jadłospis w diecie DASH

Śniadanie: szklanka chudego mleka z garstką otrębów zbożowych, szklanka soku grejpfrutowego, dwie kromki chleba razowego z dwoma łyżeczkami miodu.

Obiad: 80 g makaronu pszennego z groszkiem, sałatka z pomidorów i ogórków  z oliwą i octem, dwa orzechy, owoce do smaku

Przekąska: jogurt z trzema łyżkami muesli, jabłko

Kolacja: 200 g piersi indyka, mieszane sałatki, 60 gramów chleba pszennego, 30 gramów chudego sera, owoce,

Do tego 1,5 litra wody  niegazowanej dziennie, nie przekraczając przy zużyciu oleju (2-3 łyżki dziennie) i używać soli w jak najmniejszym stopniu.

Także polski Instytu Żywności i Żywienia ma coś do powiedzenia w diecie związnej z nadciśnieniem. Polskie zalecenia żywieniowe w nadciśnieniu tętniczym:

- ograniczenie energii do 1700-1800 kcal,

- ograniczenie tłuszczy do 25% ,w tym przede wszystkim tłuszczy nasyconych,

- znaczne ograniczenie sodu (zamiana tradycyjnej soli na ziołową, magnezową lub  potasową),

- zwiększenie spożycia surowych warzyw i owoców (przede wszystkim bogatych w potas),

- zwiększenie podaży witaminy C,

- spożywanie zwiększonej ilości błonnika rozpuszczalnego,

- stosowanie gotowania, duszenia bez tłuszczu i pieczenia w folii jako głównych technik kulinarnych.

Dieta Dash - Produkty zalecane:

czosnek,  bazylia, estragon, zielona pietruszka, koperek, warzywa i owoce (przede wszystkim bogate w potas): banany, brzoskwinie, czarne porzeczki, brukselka, czosnek, nać pietruszki, szpinak, pomidory, ziemniaki, suche nasiona roślin strączkowych: groch, fasola, soja, otręby pszenne, orzechy włoskie

Dieta Dash - Produkty, które należy ograniczać:

sól, napoje z zawartością kofeiny: naturalna kawa, napoje typu cola, mocna herbata, alkohol, produkty bogate w sód, np.: słone paluszki, chipsy, chrupki, krakersy, wędzone mięso i wędliny, produkty marynowane, produkty kiszone, konserwy, potrawy typu "fast food".

Czytaj więcej