Czytasz: Co dalej z wielką przebudową w Dąbrowie Górniczej?

Co dalej z wielką przebudową w Dąbrowie Górniczej?

"Będziemy analizować jedyną ofertę, muszą się nad nią pochylić też Tramwaje Śląskie."

Po otwarciu ofert w przetargu na wybór projektanta przebudowy głównej śródmiejskiej arterii Dąbrowy Górniczej miasto i tramwajowa spółka zdecydują, czy wybrać jedyną ofertę droższą o prawie połowę, niż zakładano. Kontekstem są terminy wynikające z unijnych projektów.

Chodzi o wspólny przetarg miasta i samorządowej spółki Tramwaje Śląskie zakładający łączne zaprojektowane dwóch przedsięwzięć - przygotowywanych pod kątem wykorzystania funduszy unijnych.

Plany dąbrowskiego samorządu zakładają m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego. Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km głównej trasy tramwajowej.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik dąbrowskiego magistratu Bartosz Matylewicz, w przetargu – przy budżecie niespełna 2,1 mln zł brutto – jedyny oferent, spółka Mosty Katowice, zaproponował cenę bliską 3 mln zł.

-  Będziemy analizować jedyną ofertę, muszą się nad nią pochylić też Tramwaje Śląskie. Jeżeli okaże się, że kwestią dyskusyjną jest wyłącznie kwota, będziemy zapewne starali się znaleźć wspólne z Tramwajami rozwiązanie. W dużym uproszczeniu po naszej stronie brakowałoby ok. 700 tys. zł, po stronie tramwajów ok. 300 tys. zł - zasygnalizował rzecznik.

Ocenił, że przetarg pokazał, jak obecnie wygląda rynek tego typu zamówień. Przypomniał, że realizacja inwestycji byłaby w dużej mierze współfinansowana środkami unijnymi.

- Aby móc z nich skorzystać, potrzebujemy konkretnych projektów, które w określonym czasie pozwolą nam po te środki sięgnąć - zaznaczył.

Podkreślił też, że ewentualne unieważnienie przetargu i ogłoszenie kolejnego nie da pewności, że pojawi się w nim tańsza oferta.

- Szczegółowo analizujemy więc przedstawioną ofertę i będziemy kontaktować się z Tramwajami, jakie jest ich stanowisko. Jeśli byłaby taka możliwość i udałoby się wygospodarować środki, chcielibyśmy zdążać w kierunku rozstrzygnięcia przetargu - zasugerował.

W ramach tego zamówienia pod kątem planów miasta powstać ma m.in. projekt dla budowy drogi rowerowej wzdłuż ulic Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego, od granicy miasta z Będzinem do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka (z uwzględnieniem połączenia z projektowanym centrum przesiadkowym w rejonie dworca kolejowego w centrum).

Zaprojektowane mają zostać zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe w rejonach: skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Królowej Jadwigi, skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z Al. Róż oraz w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego. Przebudowane mają zostać skrzyżowania u zbiegu ulic: Sobieskiego i Chopina, Sobieskiego i Sienkiewicza oraz Królowej Jadwigi i Majakowskiego (wszystkie będą rondami).

Miasto zamówi też projekty przebudowy przejść podziemnych: "Centrum", "Merkury", "Graniczna" i "Manhattan" (z uwzględnieniem dróg rowerowych i zjazdów), remontu kładki przy centrum handlowym Pogoria (oraz docelowego jej demontażu), a także likwidacji przejść podziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz kładki przy skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Sienkiewicza.

Przy nowej infrastrukturze ma powstać kanał technologiczny oraz zbudowane lub zmodernizowane ma zostać oświetlenie.

Miasto planuje zgłosić swoje przedsięwzięcie - jako część zadania "Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza" - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Pod kątem planów Tramwajów Śląskim zaprojektowana ma zostać modernizacja ok. 4,9 km torowiska (9,8 km toru pojedynczego) - z wyłączeniem już zmodernizowanych przejazdów drogowo-tramwajowych.

Tramwaje Śląskie zamierzają wykonać modernizację torowisk w Dąbrowie Górniczej w drugim etapie "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego". Spółka zamierza ubiegać się o jego dofinansowanie środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.(PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Anna Mackiewicz

Czytaj więcej

Komentarze
To cię zainteresuje
News, Polityka
około 1 godziny temu Biedroń górnikom się nie podlizuje. Zapowiada likwidację górnictwa

Robert Biedroń stawia sprawę jasno. Do 2035 roku zlikwiduje wszystkie kopalnie węglowe w Polsce.

News
około 1 godziny temu Metropolia chce powołać Fundusz Noblowski. W budżecie nawet 4 mln zł.

Światowej klasy naukowcy i laureaci nagrody Nobla będą prowadzić zajęcia dla studentów uczelni na terenie metropolii.

News
2 godzin temu Sędziowie pokazali co myślą o „zakazie koszulkowym”

„Nowa KRS” uznała koszulki z napisem "konstytucja" za polityczną manifestację, która nie przystoi sędziom. Co zrobili sędziowie?

News, Polityka
6 godzin temu „Śmieje się pan w twarz bohaterom”. Górnicy z „Wujka” piszą do Trzaskowskiego

Z mapy Warszawy znika ulica Bohaterów z kopalni „Wujek”. Oburzenie wielkie. Uliczka mała.

News
6 godzin temu Roraty 2018: Pytania roratnie AKTUALIZACJA 15.13.2018. Odpowiedzi na pytania roratnie Małego Gościa Niedzielnego

Roraty 2018: Pytania i odpowiedzi z rorat Roraty 2018: Pytania i odpowiedzi z dzisiejszych rorat z Małym Gościem Niedzielnym. Sprawdź, jakie pytania na roratach 2018 dzisiaj padły. Dowiedz się, jakie są prawidłowe odpowiedzi na pytania roratnie 2018 z dzi

News
6 godzin temu Roraty 2018: ODPOWIEDZI na PYTANIA. Gość Niedzielny. Odpowiedzi, pytania roratnie [AKTUALIZACJA]

Roraty 2018: Pytania i odpowiedzi z dzisiejszych rorat z Małym Gościem Niedzielnym. Sprawdź, jakie pytania na roratach 2018 dzisiaj padły. Dowiedz się, jakie są prawidłowe odpowiedzi na pytania roratnie 2018 z dzisiaj. Odpowiedzi na pytania z rorat.