News

Dąbrowa Górnicza zamawia projekt przebudowy głównej arterii

Plany zakładają m.in. modernizację torowisk tramwajowych, budowę dróg rowerowych i tzw. przystanków zintegrowanych.

Projektanta przebudowy głównej śródmiejskiej arterii Dąbrowy Górniczej ma wyłonić przetarg koordynowany przez tamtejszy magistrat. 

Wspólny przetarg miasta i samorządowej spółki Tramwaje Śląskie zakłada łączne zaprojektowane dwóch przedsięwzięć – przygotowywanych pod kątem wykorzystania funduszy unijnych. Oferty można w nim składać do 13 grudnia br.

Dąbrowa Górnicza przewiduje budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego. Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km głównej trasy tramwajowej.

Pod kątem planów miasta powstać ma m.in. projekt dla budowy drogi rowerowej wzdłuż wymienionych ulic, od granicy miasta z Będzinem do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka (z uwzględnieniem połączenia z projektowanym centrum przesiadkowym w rejonie dworca kolejowego w centrum).

Zaprojektowane mają zostać zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe w rejonach: skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Królowej Jadwigi, skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z Al. Róż oraz w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego. Przebudowane mają zostać skrzyżowania u zbiegu ulic: Sobieskiego i Chopina, Sobieskiego i Sienkiewicza oraz Królowej Jadwigi i Majakowskiego (wszystkie będą rondami).

Miasto zamówi też projekty przebudowy przejść podziemnych: „Centrum”, „Merkury”, „Graniczna” i „Manhattan” (z uwzględnieniem dróg rowerowych i zjazdów), remontu kładki przy centrum handlowym Pogoria (oraz docelowego jej demontażu), a także likwidacji przejść podziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz kładki przy skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Sienkiewicza.

Przy nowej infrastrukturze ma powstać kanał technologiczny oraz zbudowane lub zmodernizowane ma zostać oświetlenie.

Miasto planuje zgłosić swoje przedsięwzięcie – jako część zadania „Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza” - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Pod kątem planów Tramwajów Śląskim zaprojektowana ma zostać modernizacja ok. 4,9 km torowiska (9,8 km toru pojedynczego) – z wyłączeniem już zmodernizowanych przejazdów drogowo–tramwajowych.

Tramwaje Śląskie zamierzają wykonać modernizację torowisk w Dąbrowie Górniczej w drugim etapie „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”. Spółka zamierza ubiegać się o jego dofinansowanie środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W pierwszym etapie wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej Tramwaje Śląskie zakończyły już pierwsze prace: modernizację niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.

Tramwajowa spółka prowadzi obecnie przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji torowych: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowę infrastruktury w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od z ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Obok tego Tramwaje prowadzą też dwa przetargi na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów).

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, tramwajowa spółka przewiduje w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).(PAP)

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Kongres