Czytasz: Dąbrowa Górnicza: Weekend bez tramwajów

Dąbrowa Górnicza: Weekend bez tramwajów

W weekend tramwaje nie będą kursować, wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.

Rozpoczyna się modernizacja torowiska tramwajowego na ul. Kasprzaka. 

Od godz. 6:00 w sobotę do godz. 4:00 w poniedziałek zmieni się czasowo organizacja ruchu tramwajowego:

  • kursowanie linii nr 42 zostanie zawieszone,
  • tramwaje linii nr 21 będą kursować w relacji: Będzin Cmentarz Komunalny – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy,
  • tramwaje linii nr 22 będą kursować w relacji: Czeladź pętla – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy
  • uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-21, kursującą w relacji: Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Tworzeń Huta Katowice, obsługująca przystanki autobusowe (lub tymczasowe na wysokości tramwajowych).

Od poniedziałku tramwaje wrócą na stałe trasy. Wzdłuż ul. Kasprzaka będą jeździć na dwóch fragmentach, w systemie mijankowym, po jednym torze.

– Prace prowadzone będą od samego początku jednocześnie na dwóch zakresach: od ronda Budowniczych Huty Katowice do okolic skrzyżowania z ul. Młodych oraz od przystanku Gołonóg Laski do przejazdu drogowo-torowego przez ul. Kasprzaka na Tworzniu. Pozostałe odcinki będą realizowane w drugim i trzecim etapie prac – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Inwestycję zleconą przez Tramwaje Śląskie S.A., wartą prawie 63 mln zł, realizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK Sp. z o.o. Zadanie obejmuje przebudowę  infrastruktury  tramwajowej  w  ciągu  ul.  Kasprzaka , od skrzyżowania  ul.  Piłsudskiego  i  ul.  Kasprzaka  do  skrzyżowania  ul.  Kasprzaka  i  ul.  Zaplecze wraz  z  częścią  pętli  Gołonóg.  Łączna  długość  torów  przewidzianych  do  przebudowy  wynosi ok.  5.800  metrów toru pojedynczego, a długość modernizowanego odcinka linii dwutorowej to ok. 2,8 km. Na inwestycję składa się m.in. wymiana nawierzchni torowej,  wymiana podbudowy torowiska, montaż 6 zwrotnic, montaż słupów i sieci trakcyjnej, przebudowa peronów przystankowych, wykonanie przejazdów torowo-drogowych oraz przejść dla pieszych.

Na zlecenie miasta, w ciągu ul. Kasprzaka po stronie południowej (prawej w kierunku jazdy na hutę) powstaje droga rowerowa oraz chodnik wraz z oświetleniem.

– Skorygowane zostaną także lokalizacje przystanków autobusowych przy skrzyżowaniu z ul. Storczyków i przy pętli tramwajowej. Chodzi o to, żeby znalazły się równolegle do przystanków tramwajowych. Dzięki temu pasażerowie będą mieli łatwiejszy dostęp do obu środków komunikacji – tłumaczy Zbigniew Kubik z Wydziału Inwestycji Miejskich UM.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Silesia Invest i Hydrogop. Wartość zadania opiewa na niespełna 5,9 mln zł. Efekt prac powinien być gotowy w II kwartale 2019r.

Modernizacja torów wzdłuż ul. Kasprzaka i wykonanie drogi rowerowej to kolejne elementy zmian układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej. Kluczowymi częściami nowego systemu, tworzonego przez miasto, Tramwaje Śląskie i PKP, będą przebudowane rejony dworców w centrum oraz w Gołonogu i Ząbkowicach, a także ulokowane przy nich centra przesiadkowe. Zmieni się układ drogowy, powstaną m.in. tunele pod torami oraz łączniki i przedłużenia istniejących ulic. Przykładem jest oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej i dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego, a także niedawno otwarte przejście pieszo-rowerowe pod torami kolejowej przy stacji w Ząbkowicach.