Czytasz: Coraz więcej ofiar dopalaczy. Ciągle pojawiają się nowe mieszanki

Coraz więcej ofiar dopalaczy. Ciągle pojawiają się nowe mieszanki

Najmłodsza ofiara, która w tym roku trafiła do szpitala, miała zaledwie 11 lat.

Województwo śląskie jest na drugim miejscu w niechlubnym rankingu ofiar dopalaczy w Polsce. Tylko w tym roku po zażyciu tych środków do szpitali trafiło 1036 osób, 16 zmarło. To najgorsze statystyki w historii. Ostatnie śmiertelne ofiary to trójka mieszkańców Mikołowa: 35-letnia kobieta oraz 22 i 23-latek. W czwartek do katowickiego szpitala trafił 27-latek i 16-latka, także mieszkańcy powiatu mikołowskiego, którzy wcześniej zażywali dopalacze. Najmłodsza ofiara dopalaczy w tym roku miała 11 lat.

WALKA Z DOPALACZAMI JEST NIEZWYKLE TRUDNA

Ciągle pojawiają się nowe mieszanki sprzedawane jako produkty kolekcjonerskie, sztuczny śnieg czy sztuczny mech. Do zamknięcia lokali sprzedających dopalacze trzeba wykazać, że sprzedawane są w nim środki figurujące na liście substancji zakazanych. Dlatego co chwilę pojawiają się nowe mieszanki, które na tej liście nie zdążyły się jeszcze znaleźć. Nawet jeśli dojdzie do zamknięcia lokalu, od razu otwiera się nowy. Handel dopalaczami kwitnie w sieci.

Ostatnio na rynku pojawiła się szczególnie niebezpieczna substancja o nazwie „Gumiś”.  Zawiera przeciwbólowy fentanyl i jest sprzedawana zarówno jako kryształki, jak i proszek czy w płynie. Policja podejrzewa, że to po zażyciu tego dopalacza zmarła trójka mieszkańców Mikołowa. Trwają badania laboratoryjne.

DZIECKO BYŁO SPOKOJNE. NAGLE ROBI SIĘ AGRESYWNE

Jak rozpoznać, że nasze dziecko zażyło szkodliwą substancję? Z raportu Generalnego Inspektora Sanitarnego wynika, że dopalacze w pierwszej kolejności wypływają na układ nerwowy. Dziecko zaczyna się zatem dziwnie zachowywać. Może mieć problemy z wysławianiem się, zaczyna się pocić, ma przekrwione oczy. Rodziców zaniepokoić powinien też szczękościsk, wymioty, omamy słuchowe i wzrokowe. Osoba, która zażyła truciznę, zwykle zaczyna być też agresywna. Według GIS dopalacze zażywane w większej ilości spowodować mogą – szczególnie dla młodego organizmu – ogromne spustoszenie. Najgorsze przypadki skutkują zawałem serca, udarem mózgu, śpiączką a także śmiercią.

Urszula Mendera-Bożek, wojewódzka inspektor sanitarna w Katowicach, przestrzega przed podawaniem dziecku jakichkolwiek leków na własną rękę. Mogą one bowiem wejść w reakcję ze składnikami dopalacza. Jeśli dziecko zażyło dopalacze trzeba od razu kontaktować się z lekarzem.

WALKĘ Z DOPALACZAMI ŚLĄSKA POLICJA WSKAZUJE JAKO JEDEN Z PRIORYTETÓW

Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach kupiła przenośne wykrywacze środków odurzających. W ciągu kilku minut przeprowadzają analizę chemiczną i porównuje wynik z zapisanymi w pamięci dane dotyczące składu wszystkich zakazanych substancji. 

Policjanci przestrzegają przed zażywaniem takich substancji. Przyznają, że lekarze często nie wiedzą nawet, w jaki sposób ratować osobę, która zażyła substancję niewiadomego pochodzenia. Zażycie nawet niewielkiej ilości może stanowić śmiertelne niebezpieczeństwo. Jeżeli ktokolwiek podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

Czytaj więcej