Zdrowie

Chcesz schudnąć? Bierzemy diety pod lupę

Silesion i Katedra Dietetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego -sprawdzimy dla Was diety. Zacznij z nami zdrowe odchudzanie

Przeglądacie internet, a tam pełno diet. Czy na pewno jedna lepsza od drugiej? Niekoniecznie. Niektóre są bardzo szkodliwe. Od dziś bierzemy je pod lupę. Silesion i Katedra Dietetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Doradzimy, jak się odżywiać, by tracić na wadze, a nie tracić zdrowia.

To nieprawda, że bez restrykcyjnej diety nie da się zrzucić zbędnych kilogramów. Wystarczy kilka pozornie drobnych zmian w jadłospisie i stylu życia, a waga sama zacznie spadać! Gwarantujemy!

Jak się zdrowo i skutecznie odchudzać, w poniedziałki i czwartki, doradzi mgr Gabriela Wanat, dietetyk Zakładu Dietetyki SUM.

Odcinek 1. 

Dieta, czyli właściwie co?

Z pierwszymi oznakami wiosny (oby nadeszła jak najszybciej!), zaczynamy myśleć o tym, jak zgubić nabrane zimą kilogramy. W internecie pełno jest różnych diet. Na co zwracać uwagę przy wyborze tej właściwej?


1. Kaloryczność

Im mniejsza, tym gorzej. Zawsze powinniśmy kaloroczność posiłków dostosować do naszych potrzeb i aktywności fizycznej. Jeżeli chcemy stosować dietę, która proponuje nam 800 kcal na dzień, albo proponuje tylko jajko na śniadanie, jak to jest np. w diecie kopenhaskiej, to taka dieta jest niefizjologiczna, czyli szkodliwa. Na pewno będzie powodować efekt jojo.

2. Ograniczanie węglowodanów

Ograniczanie węglowodanów oparte jest teoretycznie o dobre założenie, niestety, całkowite ich wykluczenie powoduje wiele reakcji w organizmie, który nie jest do tego przystosowany. Do wytworzenia energii potrzebujemy glukozy. Gdy jej nie dostarczymy, organizm będzie źle działał. Brak węglowodanów nie sprzyja odchudzaniu, wręcz przeciwnie, po jakimś czasie, po zakończeniu diety prawdopodobnie dojdzie do efektu jojo.

3. Zwiększanie tłuszczu i białka

Diety, które zalecają zwiększanie tluszczu lub białka powoduje zwiększenie parametrów lipidowych. Takie diety są niezdrowe. Spowodują wieksze ryzyko chorób w nastęepstwie ichb dłuższego stosowania. Dieta bogata w białko będzie m.in. obciążała takie narządy jak nerki czy watroba.

4. Urozmaicenie

Jeżeli dieta alternatywna zakłada, że jem wszystko,ale w mniejszych ilościach, ewentualnie unikając rzeczy o wysokim indeksie glikemicznym: słodyczy, cukru, wyrobów, które zawierają cukier, to taka dieta jest dopuszczalna.

5. Wykluczenie

Jeśli dieta wyklucza  z jadłospisu  jakiekolwiek produkty, może być dla nas szkodliwa, ponieważ zwiększa ryzyko niedoboru skladników, które te produkty zawierają.

6. Aktywność fizyczna

Jeśli dieta alternatywna zaleca aktywność fizyczną to taka dieta będzie nam sprzyjała w odchudzaniu. Jeśli jest to dieta bardzo niskokaloryczna, nie będzie to dobre rozwoiązanie, bo do aktywności fizycznej potrzebna jest energia.

7. Warzywa i owoce

Każda dieta, która wyklucza warzywa i owoce nie jest dobra. Są one źródłem witamin i składników mineralnych, które są nam potrzebne. To także źródło błonnika, który poprawia pracę jelit. 

ZAPAMIĘTAJ, NIE MA DIETY CUD!

Odchudzanie to złożony proces i wymaga pracy nie tylko nad ciałem, ale i sferą psychiczną.

Kolejnym problemem odchudzania jest przekonanie, że to, co chcemy zrobić jest nie lada wyczynem. Czymś wymagającym wielkiego wysiłku i wyrzeczeń. Pewnym wycinkiem czasu, po którym wrócimy do "normalnego" życia. NIC BARDZIEJ MYLNEGO!

Aby skutecznie pozbyć się kilogramów, trzeba zrozumieć, że dzięki temu, co zjadamy każdego dnia, żyjemy. To jest energia, dzięki której jesteśmy aktywni. To źródło białka, które buduje nasz organizm, a także źródło tłuszczu, którego nie należy się bać, o ile spożywamy go we właściwych ilościach. To źródło witamin i składników mineralnych, bez których organizm nie może funkcjonować. 

W czwartek  odcinek 2.

Ile ważysz, a ile powinieneś ważyć.

Czytaj więcej

Napisz do autora m.zawala@silesion.pl
Zmiana kategorii na: MODA I URODA